CESTOVANIE
V priemere každý piaty Slovák plánuje na dovolenke platiť digitálne. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu
Podľa Slovákov k najväčším výhodám digitálnych platieb patria rýchlosť a bezpečnosť.
Mladšie generácie si plánujú online zakúpiť aj samotnú dovolenku.
Lenka Šamajová
Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.
S letom prichádza aj dovolenková sezóna. Užiť si ju poriadne dokážu aj Slováci, čomu nasvedčujú aj prieskumy z minulých rokov.
Ako sme písali v našom predošlom článku, z online prieskumu portálu Kariéra.sk vyplýva, že našincov pri kúpe dovolenky minulú sezónu neodradila ani nepriaznivá ekonomická situácia. Približne tretina respondentov na ňu plánovala použiť financie, ktoré boli výsledkom dlhodobého šetrenia.
Rovnako využili aj bonusy a prémie či pomocnú ruku od rodiny a blízkych. Výnimku však netvorilo ani riziko zadlženia sa. Na zaplatenie vysnívanej dovolenky si úver alebo pôžičku minulý rok zobralo 1,5 % Slovákov.
Lákavá bola pre nich aj možnosť zarezervovania si pobytu prostredníctvom cestovnej kancelárie, ktorá ponúka možnosť platenia na splátky. Podľa geografických faktorov išlo zväčša o obyvateľov stredného Slovenska. Akým spôsobom platia na samotnej dovolenke?
Digitálne pohodlie
Podľa aktuálnej štúdie spoločnosti Visa, ktorá zahŕňa sedem trhov strednej a východnej Európy vrátane Slovenska, takmer polovica Slovákov plánuje tento rok vycestovať za dovolenkou do zahraničia, informuje Forbes. Minúť na nej plánujú od 200 do 800 eur, pričom strávia na nej v priemere osem dní.
Kým ešte pred pár rokmi väčšina dovolenkárov uprednostňovala platiť v hotovosti, v súčasnosti sú na výslní digitálne platby. Nasvedčujú tomu aj výsledky uvedenej štúdie, pričom osem z desiatich ľudí, ktorí si doprajú letnú dovolenku, preferujú digitálne platby. Ide o najjednoduchšiu formu, ako platiť v krajinách s odlišnou menou. Aj preto jej význam medzi obyvateľmi strednej a východnej Európy neustále rastie.
Daný spôsob ponúka hneď niekoľko možností. Možno zaplatiť kartou, šikovnými hodinkami či smartfónom. Daný výdobytok využíva až 78 % dovolenkárov. Zo sledovaných krajín sú na tom lepšie Česi (81 %), Rumuni (83 %) a Maďari (84 %). Pokiaľ to porovnáme s minulým rokom, ide o nárast o jedno percento.
Výhody používania platobnej karty si uvedomujú aj Slováci. Za najväčšie považujú rýchlosť a bezpečnosť platieb. Zväčša ide o mladšie generácie, pričom tretina opýtaných vo veku 18 až 34 plánuje na dovolenke platiť smartfónom alebo hodinkami. Zároveň 95 % mladých ľudí vo veku 18 až 25 rokov si chce zakúpiť dovolenku online. Kartou alebo digitálnou peňaženkou za ňu zaplatí 89 % percent z nich.
Zo štúdie tak vyplýva, že platiť prostredníctvom telefónu bude v priemere každý piaty Slovák.
Oddych na prvom mieste
Aj napriek tomu, že mladí ľudia pri výbere dovolenkovej destinácie vyhľadávajú skôr neprebádané miesta a adrenalín, 70 % respondentov si chce na dovolenke oddýchnuť. O aktívne trávenie voľného času má záujem len 17 %. O niečo lepšie je na tom objavovanie miestnych pamiatok, čomu sa prikláňa 49 % dovolenkárov.
Ako sme uviedli v našom minulom článku, ďalší prieskum európskej banky Revolut nadväzuje na to, o aké dovolenkové destinácie majú Slováci záujem. Väčšina z nich má záujem o pobyt pri mori. Na prvom mieste pri výbere finálnej destinácie dominuje Chorvátsko. Nebránia sa však ani krajinám, ako Taliansko, Grécko či Španielsko. Naopak, tretina opýtaných plánuje dovolenku stráviť na Slovensku.
Výnimku netrávi ani trávenie dovolenky na letnom festivale. Daný spôsob však uprednostňuje len jedno percento opýtaných. Na Slovensku počas leta sa uskutoční niekoľko multižánrových festivalov. Medzi najobľúbenejšie patria Pohoda, Grape či Uprising.
„Slováci chcú na dovolenke navštíviť miestne pamiatky (44 %), ochutnať miestnu kuchyňu a spoznať miestne tradície (20 %). Pokiaľ ide o miesto pobytu, preferujú all inclusive hotely s nápojmi a so stravou v cene (37 %). Slovenskí turisti patrili medzi tých, ktorí si najčastejšie vyberali dovolenky s wellnessovými, zdravotnými a skrášľovacími procedúrami (17 %),“ priblížila európska banka.
Klesajúci záujem o last minute ponuky
Počas minulého roka sa zaznamenal aj výrazný pokles kúpy last minute dovoleniek. Medziročne sa znížila až o 20 %. Naopak, viac sa darilo takzvaných first moments ponukám.
Ako tvrdí riaditeľka cestovnej kancelárie Satur Eleónora Fedorová, výhodná je ešte dokonca viac než last minute ponuky. Pocítiť to možno najmä pri cene. Rozdiel sa nachádza len vo väčšej flexibilite.