Elektromobily svet nespasia, zabúda sa na znečistenie loďami a čistú energiu

Elektromobily sú pôsobivý koncept mobility budúcnosti a Európska únia koná konkrétne kroky, aby v najbližších rokoch obmedzila používanie áut na spaľovací pohon. S elektromobilitou pritom prichádzajú nové závažné ekologické problémy, nepochopiteľne sa finančne podporujú bohatí ľudia na úkor strednej triedy a na skutočných znečisťovateľov planéty sa zabúda.

 

„Je potrebné zvažovať oveľa viac, než len predaj elektrifikovaných automobilov,“ povedal Carlos Tavares, šéf koncernu PSA ešte v auguste 2018 a pokračoval: “… od výroby po recykláciu batérií, používanie vzácnych kovov až po celkové náklady na vlastníctvo, infraštruktúru, poplatky a ďalšie. Ak chcete čistú energiu, musíte sa opýtať, ako vyrábate túto energiu.“

Tieto slová poukazujú na to, že ani riaditeľ veľkého automobilového koncernu nemusí byť presvedčený o tom, že elektromobilita je tou správnou cestou pre mobilitu budúcnosti. Pri jej uplatňovaní vyvstávajú veľmi závažné otázky, ktorým bude musieť automobilový priemysel čeliť. Momentálne tieto otázky necháva otvorené, pretože predovšetkým Európska únia tlačí výrobcov automobilov k radikálnej elektrifikácii svojho súčasného modelového portfólia. Súčasťou tejto stratégie je vylúčenie aj nafty ako paliva pohonných jednotiek.

 

 

Elektromobil Renault Zoe s dojazdom 400 km

Elektromobilita dnes čelí najmä nasledovným problémom:

  1. Získavanie energie nie je čisté, pretože stále sa využíva jadro a fosílne palivá. Holandsko využíva na pohon všetkých elektrických vlakov výlučne elektrinu z veterných turbín, lenže dnes je to výnimka. Ak majú elektromobily predstavovať najväčšieho odberateľa elektrickej energie na svete, musia nevyhnutne získavať energiu obnoviteľne a bez odpadu.
  2. Akumulátory v elektromobiloch vyžadujú ťažbu vzácnych materiálov, ktorých je Zemi obmedzené množstvo. Dnes nikto nevie, ako sa nahradia, až sa vyčerpajú.
  3. Dnes neexistuje ucelený spôsob, ako by sa dali kompletne recyklovať batérie a akumulátory. Keď stratia časť zo svojej kapacity, dajú sa používať napríklad v rodinných domoch ako zásobárne energie, lenže to nie je recyklácia, iba ich druhý životný cyklus. Ako sa budú definitívne recyklovať, dnes nevieme.
  4. Uhlíková stopa elektromobilu je porovnateľná s autom na spaľovací pohon, pretože táto uhlíková stopa vzniká pri jeho výrobe. Aj pri vyššie spomenutých batériách. Ďalšia uhlíková stopa vzniká práve výrobou energie pre pohon. Nevýhodou elektromobilov je, že svoju uhlíkovú stopu na prostredí zanechajú ešte pred tým, ako prejdú svoj prvý kilometer. Francúzsky blog France Revolution Investigative Reporter cituje slová riaditeľa jadrového observatória. Stéphane Lhomme uvádza, že uhlíková stopa elektromobilu sa vyrovná uhlíkovej stope auta so spaľovacím motorom až po 10 rokoch každodenného jazdenia 15 až 30 km denne.
  5. Elektromobily sú drahé na výrobu a predaj a hoci sú dotované štátmi, v praxi to znamená, že tieto dotácie dostávajú bohatí ľudia, ktorí si elektromobily môžu dovoliť. Občania strednej triedy si nemôžu dovoliť elektromobil a preto sa na ne nevzťahujú dotácie – takže to znamená, že privilegovaní sú ešte viac zvýhodňovaní, doslova na úkor chudobnejších. Nebolo by správne poskytnúť tieto dotácie ako odkup starého naftového alebo benzínového auta?

 

Interiér elektromobilu Renault Zoe

Na lode a lietadlá sa nemyslí

Najväčší kameňom úrazu celého konceptu elektromobility a jej drastického uplatňovania v osobnej doprave je skutočnosť, že náročné emisné normy a pravidlá sa nevzťahujú na nákladnú dopravu. Tá je pritom obzvlášť závažným znečisťovateľom životného prostredia.

Podľa odhadov France Revolution Investigative Reporter a ďalších zdrojov je vzhľadom na výkon a veľkosť motorov a nízku kvalitu používaného paliva 40 najväčších nákladných lodí a lietadiel sveta rovnakým znečisťovateľom ako 760 miliónov automobilov na planéte. Niektoré zdroje uvádzajú, že rovnaký dopad na životné prostredie ako všetky spaľovacie autá sveta má 16 najväčších lodí.

Loď, ktorá preváža v kontajneroch tovar z Číny, na každej spiatočnej ceste z Ázie do Európy údajne spáli až 10-tisíc ton paliva. Flotila takýchto lodí je pritom obrovská: je ich až 3 500. K nim je potrebné pripočítať až 17 500 tankerov prevážajúcich ropu, tisíce nákladných lietadiel a stovky tisíc ďalších lodí s vysokými emisiami oxidu uhličitého.

 

 

V tomto kontexte sa tlak ekológov na osobnú automobilovú dopravu zdá byť bizarný, dokonca trocha absurdný. Samozrejme, že technologický vývoj napreduje a elektromobilita je jednou z ciest, ktoré sa ľuďom páčia. Ak ale máme nahradiť súčasné technológie lepšími a modernejšími, musíme mať na ne ešte vyššie nároky ako kedykoľvek doteraz a zvažovať aj ich budúci dopad na životné prostredie.

Zatiaľ sa ukazuje, že elektromobilita vážne problémy sveta nerieši.

Publikované: 14. novembra 2018
Článok obsahuje tieto témy:  , , , , , , , , , ,


Vybrané príspevky »