GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

Život po úraze či zlomenine? Skvelé tipy, ktoré vám uľahčia a spríjemnia zotavovanie a čas doma.

  • 12 septembra, 2022
  • 6 min read
Život po úraze či zlomenine? Skvelé tipy, ktoré vám uľahčia a spríjemnia zotavovanie a čas doma.

Stal sa vám úraz, máte problémy s pohybovým aparátom, alebo máte iné zdravotné ťažkosti, ktoré vám sťažujú pohyb?

Ak dokonca bývate sami, tento článok je ako stvorený pre vás!

Prečítajte si tipy, ktoré vám uľahčia a spríjemnia život, kým sa budete zotavovať a liečiť.

 

 

Urobte svoj domov bezpečnejším

 

Používate teraz barlu, palicu alebo chodítko, a pohyb vám ide oveľa pomalšie? Požiadajte svoju rodinu alebo priateľov, aby vám pomohli urobiť váš domov bezpečnejším.

 

Ilustračná fotografia (muž s barlami). Zdroj: istock.com

 

Čo môže urobiť vaša rodina a priatelia, aby ste sa vyhli pádu zakopnutiu

 

#1, Usporiadajte nábytok a urobte si širokú cestu cez každú miestnosť.

Ak má vaše zotavovanie trvať dlhšie a bývate v dome, presuňte posteľ na prvé poschodie, kým nebudete môcť opäť vyjsť po schodoch.

Pokiaľ máte pohodlnú sedačku a v obývačke máte viac priestoru a možností, urobte si útulný kútik vo vašej obývačke. Získate tým čas a bolestné, keďže sa nebudete musieť toľko presúvať.

 

#2, Vyčistite neporiadok.

Odložte hromady oblečenia, kníh alebo časopisov – čokoľvek, čo vás môže potknúť.

Upravte koberce, ktoré majú ohnuté okraje, alebo sú inak zdeformované. Môžete ich zaistiť obojstrannou lepiacou páskou okolo všetkých okrajov. Ideálne je aj dočasne odstrániť malé koberce, a iné rohožky, na ktorých by ste sa mohli šmyknúť, či o ne zakopnúť.

 

#3, Pridajte osvetlenie.

Uistite sa, že všetky chodby a vchody do miestností sú jasne osvetlené.

Rozmiestnite nočné svetlá všade, kam sa po zotmení prejdete. Vytvoríte si tak zároveň príjemnú atmosféru a ostanete v bezpečí.

Môžete použiť LED svetlá a pásiky, sviečky, prípadne ich kombináciu, a uvidíte ako to zdvihne celkový dojem z vášho príbytku, aj pocitu!:)

 

Ilustračná fotografia (útulné, komorné osvetlenie v byte). Zdroj: virily.com

#4, Majte telefón nablízku.

Ak bývate sami, vždy majte mobilný telefón na dosah ruky, aby ste mohli privolať pomoc!

 

 

#5, Nainštalujte aj zábradlie a záchytné tyče do sprchy.

Opäť rada pre tých, ktorí bývajú v rodinnom dome, či viacposchodovom byte.

Nainštalujte si zábradlie na obe strany schodiska, v mnohom vám to uľahčí pohyb a predovšetkým zaručí vyššiu bezpečnosť.

Taktiež je užitočné si namontovať záchytné tyče do sprchy a na toaletu.

 

 

 

Tu sú ďalšie tipy, ktoré vám môžu pomôcť pri každodennom fungovaní.

 

A čo jedlo a varenie?

 

Požiadajte rodinu a priateľov, aby vám nakupovali, alebo si objednajte potraviny online s možnosťou doručenia.

V dnešnej dobe po všetkých covid epizódach, je na trhu už mnoho možností objednávania potravín priamo k vám domov.

Zásobte sa zdravými mrazenými jedlami, ktoré môžete jednoducho rozmraziť a konzumovať.

Kúpte si nakrájanú zeleninu a ovocie, aby ste ušetrili čas a energiu.

 

Keď príde čas na prípravu jedla, uľahčite si veci

 

  1. Sadnite si na vysokú stoličku s opierkou, a tak pripravujte jedlo.
  2. Presuňte hrnce a riady na dosku, ktorú si umiestnite na dosah ruky.
  3. Hrnce a riady posúvajte po pulte namiesto ich zdvíhania.

 

 

Vyskúšajte tieto tipy na kúpanie a sprchovanie, aby ste boli v bezpečí

 

Na čistenie chodidiel, dolných končatín a chrbta použite špongiu s dlhou rúčkou.
Do vane alebo sprchového kúta si dajte protišmykovú gumenú podložku.
Podlahové rohožky je tiež dobre zafixovať gumenou podložkou.

 

 

Ak sa zotavujete zo zlomeného bedra alebo chrbtice

 

Zadovážte si vyvýšené záchodové sedadlo, aby ste mohli z toalety ľahko nasadnúť a zosadnúť.
Vyskúšajte kúpeľňovú stoličku, aby ste si mohli komfortne sadnúť, a bezpečne sa kúpať.

 

 

Precvičujte si telo, myseľ a ducha

 

Nezabudnite držať krok s cvičením a outdoorovými aktivitami. To, že máte určité zdravotné obmedzenie, ešte neznamená, že váš život má byť nudný, či strnulý.

Hlavu hore, s pozitívnym prístupom, disciplínou a rôznymi aktivitami zvládnete aj toto obdobie!:)

Cvičte svoje terapeutické, či rehabilitačné cvičenia poctivo každý deň.

Vyberte si čas, kedy sú urovne bolesti čo najnižšie a užívajte si strečing a cviky, ktoré vášmu telu prospievaju.

Ak môžete, trávte čas vonku, choďte na prechádzky, alebo si aspoň sadnite na lavičku, relaxujte a dýchajte čerstvý vzduch.

Nezabúdajte ani na psychickú a duševnú aktivitu!

Čítajte knihy, lúštite krížovky, sudoku alebo hrajte online hry, ako napríklad šach, prípadne iné zaujímavé hry, ktorých je na trhu neúrekom.
Zavolajte si s priateľmi či rodinou, aby ste ostali v kontakte s ľuďmi a mali určitú dávku socializácie.

 

Éterické oleje. Zdroj: forbes.com

 

Prívátny wellness svet

 

Urobte si zo svojho domu príjemné útulné miesto, rozmaznávajte sa v rámci možnosti, a spravte si z tohto obdobia svoj privátny wellness svet.

Používajte éterické oleje, zapáľte si vhodne umiestnené sviečky, spravte si pohodlný kútik plný vankúšov v obývačke a užívajte si tieto chvíle s pokojom v duši.

Veľmi prospešná je aj meditácia, ktorá vám nie len ulahodí, ale aj pomôže duši a telu.

Držím vám palce, a prajem veľa zdravia a elánu!:)

About Author

Natália Jančušková