AUTO

Vietnamská automobilka spúšťa predaj v Európe aj USA: aké modely ponúkne?

Vietnamský výrobca automobilov Vinfast existuje iba od polovice roku 2017. Predáva napríklad Lux A 2.0, sedan strednej triedy založený na BMW radu 5 zo série F10 vyrábaných do roku 2013, a Lux SA 2.0. Takisto ponúka SUV je vystavané na základoch BMW X5 F15 (vyrábané do 2018). Teraz Vietnamci prezentujú nové elektromobily, z ktorých sa očakáva, že… Prečítať celé
Vydané 20. júla 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

VinFast LUX A2.0

Vietnamský výrobca automobilov Vinfast existuje iba od polovice roku 2017. Predáva napríklad Lux A 2.0, sedan strednej triedy založený na BMW radu 5 zo série F10 vyrábaných do roku 2013, a Lux SA 2.0. Takisto ponúka SUV je vystavané na základoch BMW X5 F15 (vyrábané do 2018).

Teraz Vietnamci prezentujú nové elektromobily, z ktorých sa očakáva, že sa niektoré dostanú aj do Európy a na trhy v Spojených štátoch.

Kompaktná trieda: VF31

Vinfast VF31

Spoločnosť nazvala svoje nové elektromobily VF31, VF32, VF33 a VF e34 – všetky sú typu SUV/crossover a najmenší z nich, VF31, s dĺžkou 4,3 metra a rázvorom 2,61 metra, patrí do triedy kompaktov.

Elektrický motor má maximálny výkon 150 kW (204 k) a batéria disponuje kapacitou 42 kWh. Podľa výrobcu to umožňuje dojazd 300 kilometrov.

INZERCIA

VinFast VF e34 má byť európskou verziou VF31

Stredná trieda: VF32

Vinfast VF32

O niečo väčší model VF32 patrí do strednej triedy, so svojou dĺžkou 4,75 metra má však rovnaký rázvor náprav ako jeho menší súrodenec. Automobil pracuje s dvomi elektromotormi s celkovým výkonom 300 kW (408 k).

Automobil ponúka pohon všetkých kolies, keďže každý z motorov má za úlohu poháňať svoju nápravu. Akumulátor dosahuje maximálnu kapacitu totožne 42 kWh, avšak automobilka Vinfast zatiaľ neupresňuje, aký je s vyššou energetickou spotrebou dvoch motorov dojazd.

 

Vyššia stredná trieda: VF33

Vinfast VF33

Model VF33 je dlhý 5,12 metra a rázvor náprav má o podstatný kus dlhší, až 3,15 metra. Práve preto patrí do vyššej strednej triedy.

Má rovnaký pohon s max. výkonom 300 kW ako VF32, ale väčšiu batériu: kapacita až 106 kilowatthodín by mala vystačiť na dojazd 550 kilometrov. Model VF33 je k dispozícii tiež s 2,0-litrovým benzínovým štvorvalcom s najvyšším výkonom 228 koní.

Moderné asistenčné systémy

Pre všetky tri elektromobily sľubuje Vinfast vybavenie známymi pokročilými asistenčnými systémami, ako sú Lane Keeping Assist, Blind Spot Warner a 360-stupňová kamera.

Digitálne kokpity pracujú s rozpoznávaním tváre, v prípade poruchy sa do servisu odošle automatická správa a v prípade nehody auto odošle automatické tiesňové volanie.

Interiér modelu Vinfast VF33

Autá by tiež mali byť schopné zvládnuť čiastočne autonómne riadenie podľa úrovne 4 (úplne autonómna by bola úroveň 5).

Špičkové verzie modelov VF32 a VF33 sú vybavené 14 kamerami a lidarovými senzormi (detekcia a rozsah svetla – optické meranie vzdialenosti).

Kamery by mali byť schopné detegovať objekty na vzdialenosť až 687 metrov. Spracovanie dát vykonáva čip série Orin X vyvinutý spoločnosťou Nvidia pre potreby autonómneho riadenia. Ten by mal byť schopný spracovať až 200 GB dát za sekundu, a teda byť osemkrát rýchlejší ako súčasné systémy.

Vysoká bezpečnosť

Spoločnosť Vinfast sľubuje dodržiavanie najvyšších bezpečnostných štandardov pre svoje nové elektrické SUV: nárazový test Euro-NCAP aj nárazový test NHTSA (Národná správa pre bezpečnosť cestnej premávky) by vraj mali dosiahnuť maximálnych možných päť hviezdičiek.

Ceny spoločnosti Vinfast zatiaľ neoznámili, ale mali by byť o niečo nižšie ako ceny porovnateľných konkurenčných modelov z Európy alebo USA s technologicky a bezpečnostne podobne vybavenou výbavou. Je pochybné, či môžu autá skutočne jazdiť poloautonómne na úroveň 4 – vývoj v oblasti autonómneho riadenia sa v posledných rokoch skôr spomalil. Je ale možné, že vietnamský VinFast prekvapí, pretože rastie priam nevídaným spôsobom.

Interiér sedanu LUX A2.0

Dostupnosť a ceny

Od novembra 2021 si budú môcť zákazníci objednať dve väčšie SUV VF32 a VF33 v Európe a Severnej Amerike. Prvé dodávky pre Európu sú plánované na jún 2022. O aké krajiny sa presne bude jednať, zatiaľ nevieme, určite medzi nimi je Nemecko práve s otvorením v júni.

Vo Vietname sú objednávky pre VF31 otvorené od mája tohto roku a dodávky sa začnú v novembri. Vietnamci si môžu VF32 a VF33 objednať od septembra a modely začnú schádzať z výrobnej linky od februára 2022.

Ceny spoločnosti Vinfast zatiaľ neoznámili, ale mali by byť o niečo nižšie ako ceny porovnateľných konkurenčných modelov z Európy alebo USA s technologicky a bezpečnostne podobne vybavenou výbavou. Je diskutabilné, či môžu autá skutočne jazdiť poloautonómne na úroveň 4 – vývoj v oblasti autonómneho riadenia sa v posledných rokoch skôr spomalil. Je ale možné, že vietnamský VinFast prekvapí, pretože rastie priam nevídaným spôsobom.

Spoločnosť VinFast predala minulý rok vo Vietname 29 485 automobilov, čo je značný nárast od roku 2019, keď zahájili výrobu, ale podľa Vingroup oveľa menej ako jej výrobná kapacita 250 000 vozidiel ročne. Spoločnosť musí otvoriť nové trhy, aby čo najskôr využila túto voľnú kapacitu.

Okrem elektromobilov sa VinFast zameriava na výrobu a export automobilov so spaľovacími motormi a premenu Vietnamu na regionálneho výrobcu automobilov. Jej materská spoločnosť, Vingroup, pôsobí v širokom spektre sektorov, vrátane nehnuteľností, cestovného ruchu a zdravotníctva, ale v posledných rokoch sústredila aj na automobily a smartfóny.

Vinfast sa vyvíja mimoriadnou rýchlosťou – výrobca rozšíril svoje továrne v severnom Vietname v Haiphongu podobným tempom ako Tesla buduje svoju gigafactory. A Vietnamci neustále rozširujú ponuku svojich modelov: najskôr prišli dva modely založené prevažne na technológii spaľovacích motorov od spoločnosti BMW a teraz majú byť zákazníkom do konca tohto roka dodané tri plnohodnotné elektrické SUV.

Pokračujte na ďalší príspevok »