Netradičný ruský start-up

V Moskve už majú revolučný klub virtuálnej reality pre dospelých

Anna Petukhova založila firmu, ktorá môže byť trendsetterom celého nového priemyslu.
Vydané 15. augusta 2019 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Klub virtuálnej reality pre dospelých. Čo by to už len mohlo byť? Priestor, v ktorom sa stretávajú výhradne dospelí ľudia, nosia na hlavách headsety virtuálnej reality a sledujú obsah prístupný obecenstvu staršiemu ako 18 rokov? Presne tak. Údajne sa jedná o vyvrcholenie doterajšieho vývoja technológií virtuálnej reality tak, aby začala produkovať zisk.

Anna Petukhova z Ruska založila start-up, ktorý môže skutočne stanoviť základný kameň úplne novému priemyslu s digitálnymi zážitkami. Jej moskovský klub s názvom VRayu, čo znamená niečo ako „raj virtuálnej reality“, umožňuje plnoletým návštevníkom zažiť virtuálnu realitu v nevšednej, ale pre človeka pritom tak prirodzenej forme. Špeciálny obsah pre dospelých im umožní nielen sledovať film, ale priamo do neho vstupovať.

 

Filmy a bezpečné hry

Spočiatku to vyzeralo na senzáciu, ale v skutočnosti je klub iba obyčajným priestorom s prenájmom zariadení virtuálnej reality, ktorý sa však sústreďuje na kontroverzný obsah. Samotné priestory klubu nie je podľa fotografií veľmi atraktívne, jedná sa skôr o niečo ako jednoducho zariadenú herňu, v ktorej sa vyskytujú muži aj ženy so záujmom vyskúšať niečo nové a nezvyčajné.

Prečo je potom VRayu tak významné? Odpoveď je potrebné hľadať vo výhľade do budúcnosti. VRayu prichádza s víziou toho, čo nás môže čakať v nasledovných rokoch a kam sa bude celý svet „dospelácej zábavy“ uberať. Je to akási bezpečnejšia alternatíva ku konvenčným službám, ktoré sa zakladajú na fyzickom kontakte.

Vo virtuálnom svete je nanajvýš bezpečné experimentovať, istým spôsobom sa dá dokonca polemizovať aj o etickej neutralite tohto nového zážitku.

Zákazníci, ktorí prichádzajú do klubu, majú na výber sledovať 3D filmy alebo hrať interaktívne hry pomocou ovládačov, ktoré držia v rukách. Ak ste už niekedy mali možnosť vyskúšať niektorý z lepších headsetov virtuálnej reality, napríklad HTC Vive alebo Oculus, nepochybne vás oslovila najmä fantastická možnosť interakcie s virtuálnym prostredím. Dnes už navyše existujú aj špeciálne rukavice, ktorými môžete virtuálne objekty uchopiť, experimentálne projekty dokonca pracujú s princípom haptickej odozvy, ktorá imituje fyzický kontakt. To zatiaľ nie je vecou VRayu, ale je očividné, že sa uberá práve týmto smerom.

Ponúkané hry sú v podstate bežné hry virtuálnej reality, ale obsahujú explicitný obsah.

Inzercia

Klub momentálne ponúka polhodinové a hodinové „zážitky“ za ceny do 31 eur, prípadne možnosť prenajať si zariadenie na doma, pričom vtedy sa vopred platí depozit vo výške približne 280 eur.

 

Prečo revolučný?

Start-up z Ruska zatiaľ nevyzerá tak, že by začal zarábať stovky tisíc či milióny eur. Je ale jedným z klubov, ktoré budú veľmi pravdepodobne expandovať. Je možné, že sa takéto špeciálne miestnosti so zariadeniami virtuálnej reality stanú súčasťou tradičných pánskych klubov.

Tržby priemyslu s obsahom pre dospelých sú ako na hojdačke. Príchod internetu sa spočiatku javil ako veľký problém, nakoniec sa ale aj ten ukázal ako výhoda. Tržby sa pohybujú v miliardách amerických dolárov ročne, údaje spred troch rokov hovorili o 40 až 50 miliardách. Dnes to môže byť aj o tretinu viac. Časy veľkých produkčných štúdií a umeleckých režisérov sú síce preč, do popredia sa dostávajú jednotlivci, páry, menšie štúdiá a veľkú úlohu v tvorbe ziskov zohráva stále lepšia dostupnosť internetu a rozšírenie online platieb. S nimi sa musel celý priemysel naučiť pracovať, pretože  dokonale prevalcovali niekdajšie požičovne filmov a časopisy. Na svete dnes údajne existuje až 800 miliónov samostatných webov s pornografickým materiálom a väčšina z nich je registrovaných v USA.

Virtuálna realita za posledné dva roky značne stratila svoje čaro. Ľudia zistili, že existuje pomerne málo vhodné obsahu, stále je finančne nákladná a okrem toho skoro prestane baviť. V čom ale zmysel nachádza vždy, je vzdelávanie a prezentácia. Dokonca aj vo vyššie uvedenej súvislosti môžeme uvažovať nad vzdelávaním, hoci v takejto forme by si vyžadovalo premyslenú metodiku.

Jedným z argumentov Anny Petukhovej je, že ľudia si takto môžu vyskúšať aj pohľad druhej osoby a vyskúšať virtuálne veci, ktoré by inak mohli byť nebezpečné alebo neetické. V lepšom prípade by takto bolo možné predísť nereálnym očakávaniam na partnerov, získanie pohľadu druhej osoby či dokonca vyhnutie sa nevere.

Priemysel s interaktívnym obsahom pre dospelých očakávane bude rásť a prevalcuje všetky ďalšie využitia virtuálnej reality. Zábava bude vždy komerčne výhodnejšia ako vzdelávanie, preto je možné uvažovať nad ekonomickou zmysluplnosťou investície do podobných technológií. Kam nás ale takýto trend zavedie? Dospejeme do doby, keď budú mladí ľudia zažívať prvé skúsenosti iba virtuálne a spôsobí im to ešte väčšiu nepripravenosť na skutočný osobný kontakt? Ťažko povedať, možných scenárov je nesmierne veľa a ani jeden z nich nie je absurdný alebo nereálny.

 

Zdroj

 

Pokračujte na ďalší príspevok »