Superpotraviny
Idú superpotraviny na odbyt vďaka benefitom alebo marketingu?
Chuť zdravšie žiť V dobe vegetariánov, vegánov, frutariánov a iných prívlastkov je takmer nemožné prekonať zvedavosť a nezisťovať ako sa jednotlivé skupiny stravujú. Existuje veľa článkov o výhodách, ale aj nevýhodách zdravšieho stravovania. Takisto sa môžeme dočítať, do akej miery prispejeme k ochrane našej planéty, ak z jedálnička vysadíme mäso alebo mlieko. Jeden článok nadväzuje… Prečítať celé
Chuť zdravšie žiť
V dobe vegetariánov, vegánov, frutariánov a iných prívlastkov je takmer nemožné prekonať zvedavosť a nezisťovať ako sa jednotlivé skupiny stravujú. Existuje veľa článkov o výhodách, ale aj nevýhodách zdravšieho stravovania. Takisto sa môžeme dočítať, do akej miery prispejeme k ochrane našej planéty, ak z jedálnička vysadíme mäso alebo mlieko. Jeden článok nadväzuje na druhý a cez „prekliky“ sa človek ľahko dostane k informáciám, ktoré recepty a potraviny sú najvhodnejšie. To nás privádza do sveta, ktorému dominujú superpotraviny. Prečo si zaslúžia toto označenie?
Správa potravín a liečiv (FDA) sídliaca v Amerike nemá takéto označenie na vymedzenú skupinu plodín. Netreba však pochybovať, že tieto potraviny skutočne obsahujú látky prospešné pre zdravie. “Super“ sú práve preto, lebo majú vynikajúce nutričné hodnoty (vláknina, antioxidanty atď) vzhľadom na množstvo kalórií, ktoré obsahujú. Môžeme sem zaradiť strukoviny, bobule, morské riasy, tmavú listovú zeleninu, orechy, kurkumu, tekvicu, lososa, hydinu bez kože, kefír a ďalšie.
Narastajúci dopyt po tom, čo nám prospieva
Superpotraviny sú v podstate šikovný marketingový ťah. Hovoria o nich influenceri, priaznivci zdravého životného štýlu či dietológovia. Odkiaľ sa tento pojem vzal? Polemizuje sa, že za najskorší príklad sa považuje reklamná kampaň od United Fruit Company. Počas 1. svetovej vojny propagovali banány a ich praktickosť, pretože boli lacné a dobre stráviteľné. Neskôr pridali brožúrky, ktoré obsahovali recepty s využitím banánov do cereálií, k šalátom či k mäsu.
V 21. storočí môžeme takto označovať produkty, ktoré väčšinou pochádzajú zo vzdialených lokalít a bývajú aj drahšie. Akonáhle vyjde článok alebo video, v ktorom (nie vždy) profesionálny odborník na výživu hovorí o pozitívnom vplyve superpotraviny, dopyt po nej sa takmer okamžite zvýši. Britská firma Mintel, zaoberajúca sa prieskumom trhu, priniesla štúdiu práve o tomto fenoméne. Medzi rokmi 2011 a 2015 sa na trhu objavilo o 202% viac nových potravín a nápojov, ktoré boli uvedené na trh s výrazmi „superpotravina“, „superovocie“ alebo „superzrno“.
Trend smerujúci k bezpšeničnej strave viedol k rastúcemu počtu produktov obsahujúcich obilniny, ktoré sa využívali prevažne v minulosti. Nárast používania zaznamenala quinoa, pohánka, populárnymi sa stali chia semienka.
Analytička svetovej výživy pre firmu Mintel, Stephanie Mattucci, hovorí: „Popularita „super“ produktov je jasná, pretože výrobcovia potravín a nápojov na celom svete využívajú dopyt po týchto nutrične hustých prísadách. Superpotraviny sa však neobmedzujú len na jedlo a nápoje. Pravidelne sa objavujú aj v produktoch pre krásu, zdravie a hygienu a v krmive pre domáce zvieratá – práve kvôli tomu, že si dnešní spotrebitelia oveľa viac uvedomujú čo vkladajú do svojho tela a naň.“
Taktiky, ktoré zvýšia predaj
Žiadna potravina nerobí diétu automaticky zdravou. Diéty sa ešte stále asociujú s odopieraním si jedla a obmedzovaním sa, preto sa superpotraviny prezentujú ako zázračná vec, ktorá pridaním do jedálnička zníži vysoký tlak či vyhladí vrásky. Samozrejme, že tak by to byť nemalo. Najzdravšie stravovanie zahŕňa širokú škálu potravín v každej z odporúčaných kategórií v množstvách, ktoré vyvažujú príjem a spotrebu kalórií.
Spoločnosti využívajú niekoľko marketingových stratégií, ktoré zvyšujú záujem po zdravých potravinách. Ak vidíme nejaké medicínske odporúčanie, vsugeruje to pocit uistenia. Marketing založený na vede sa používa ako nástroj na vytváranie rozruchu okolo ich produktov. Firmy si zaplatia výskum, ktorý je skôr uskutočnený na základe zisku, než na skutočnom záujme o zdravé stravovacie návyky ľudí.
Ďalej medzi účinnú taktiku patria pouličné kampane. Sú jedným z najlepších spôsobov, ako môžu spoločnosti zaoberajúce sa zdravou výživou priamo osloviť zákazníkov a predstaviť ich produkty verejnosti. Na druhej strane je tu online priestor, v ktorom marketéri dokážu udávať trendy prostredníctvom sociálnych sietí. Jedna z najlepších stratégií šírenia obsahu zahŕňa používanie hashtagov na propagáciu superpotravín.
Zdroje: www.contentspa.com, www.geneticliteracyproject.com, www.sites.bu.edu, www.theatlantic.com