Ekonomika a Biznis

Spoznajte manipulačné techniky predajcov a nenechajte sa oklamať

  • 14 augusta, 2022
  • 6 min read
Spoznajte manipulačné techniky predajcov a nenechajte sa oklamať

Ak ste si niekedy kupovali auto, telefón či čokoľvek hodnotnejšie, pravdepodobne ste sa s týmito taktikami už stretli.

 

Hranica medzi férovým predajom a manipuláciou je tenká a niekedy sami predajcovia nevedia, či ju už neprekročili. Zistite, ako sa vyhnúť manipulatívnym predajným technikám. Kúpili ste si niekedy niečo, čo ste nechceli, jednoducho preto, že ste predajcovi nevedeli povedať „nie“? Alebo ste sa už niekedy nechali vtiahnuť do darovania charitatívnej organizácii po tom, čo vás požiadali o podpísanie petície za rozumný dôvod? Ak áno, stali ste sa terčom manipulatívnej predajnej taktiky alebo taktiky nespravodlivého vplyvu. V budúcnosti sa týmto trikom vyhnite. Pozrite sa na manipulatívne triky, na ktoré si treba dať pozor a tipy, ako asertívne reagovať na netaktných ľudí, ktorí ich používajú.

1. Ilúzia taktiky výberu

Ak ste si niekedy kupovali auto, pravdepodobne ste sa s touto taktikou stretli. Predajca vám najprv predstaví tri alebo štyri možnosti. Ďalej sa vás spýta otázku typu „Ktorú možnosť chcete zakúpiť?“ alebo „Ktorú z ponúknutých možností podpíšeme?“  Podobné otázky obsahujú prefíkaný predpoklad naznačujúci, že si radšej niečo z ponúk vyberiete, než by ste sa vôbec rozhodovali, či produkt zakúpiť alebo nie. Teraz keď viete, ako táto manipulatívna taktika funguje, zistíte, že je ľahké ju zvládnuť. Stačí povedať: „Keď budem pevne rozhodnutý pre kúpu, dám vám vedieť, ktorý balík preferujem. Vďaka za vašu pomoc.“

INZERCIA
Nenechajte sa oklamať ilúziou taktiky výberu. Nechajte si čas na premyslenie, hlavne pokiaľ ide o drahšiu kúpu. Zdroj: pexels.com

2. Odhodlanie sa k taktike vyššieho princípu

Táto lesť začína tým, že vás niekto požiada, aby ste prejavili podporu dobrej veci. Môže ísť  napríklad o podpísanie petície alebo odpoveď na zdanlivo nevinnú otázku, ako napríklad „Staráte sa o zachovanie miestneho životného prostredia?“ Akonáhle sa zaregistrujete alebo vyslovíte čarovné slovíčko „áno“, predajca odhalí svoju skutočnú agendu. Požiadajú vás, aby ste prispeli alebo urobili niečo, čo im prinesie úžitok.

Ak sa napríklad personál v hoteli pýta na váš záväzok chrániť miestne životné prostredie, pravdepodobne sa vás chystajú požiadať, aby ste svoje uteráky používali každý deň. Na túto taktiku môžete reagovať dvoma spôsobmi. Svojmu záväzku sa môžete vyhnúť tak, že zdvorilo odpoviete NIE alebo môžete túto lesť asertívne odhaliť tým, že poviete: „Neuvedomil som si, že hľadáte dary. Ďakujem za opýtanie, ale radšej nie.“ Pamätajte, že komunikácia s manipulatívnymi ľuďmi zahŕňa stanovenie pevných hraníc.

Naučte sa hovoriť NIE. Zdroj: Pexels.com

3. Taktika zvládania námietok

Väčšina predajcov bola vyškolená tak, aby nebrali v úvahu váš dôvod, prečo ste nenakúpili. To, čo ste povedali, vyvrátia predložením starostlivo pripraveného protiargumentu. Napríklad, ak poviete „Je to nad rámec môjho rozpočtu“, predajca uvedie „Tu je lacnejšia možnosť.“ V tejto fáze nemá zmysel predkladať ďalšiu námietku, pretože predajca jednoducho predloží ďalší protiargument. Takže pri uzatváraní rozhovoru musíte byť asertívni. Povedzte napríklad: „Ďakujem za tieto informácie. Vrátim sa, keď budem pripravený na nákup.“ Ak je predajca obzvlášť húževnatý, zvoľte jeho taktiku slovami: „Nemá zmysel riešiť moje námietky, pretože som sa rozhodol nekúpiť. Vďaka za vašu pomoc.“

Buďte obozretný pri nápisoch, ktoré vás nútia okamžite bez premýšľania nakupovať

Patria medzi ne:

  • 50- percentná zľava
  • 24 hodinový výpredaj
  • posledné štyri kusy skladom

Pri väčšine zákazníkoch tieto pojmy skutočne fungujú. Keď predajca kladie dôraz na nedostatok, naliehavosť a exkluzivitu, unesie racionálne rozhodovacie schopnosti mozgu a prinúti ľudí konať. Tu je niekoľko príkladov manipulatívnych presviedčacích pák:

  • Pridanie termínu alebo dátumu vypršania platnosti k ponuke
  • Používanie sociálnych dôkazov, ako sú posudky alebo prípadové štúdie
  • Preškrtnutie vyššej ceny súčasne zvýraznením novej ceny výraznou farbou (najčastejšie červenou)
  • Ponúknutie zľavy po tom, akonáhle ste chceli ponuku odmietnuť
  • Pojem LIMITOVANÁ EDÍCIA
Dávajte si pozor na pojmy ako „limitovaná edícia“ alebo prestrelené zľavy. Zdroj: pexels.com

Na vrátenie peňazí máte zákonné právo, ak:

  • máte pocit, že ste boli nespravodlivo donútení kúpiť si produkt alebo službu, ktorú ste nechceli
  • boli ste uvedení do omylu v súvislosti s produktom alebo službou, ktoré ste si kúpili
  • Môžete tiež získať kompenzáciu za utrpenie alebo nepríjemnosti.

Nezáleží na tom, kde ste tovar alebo službu zakúpili – môže to zahŕňať podomový predaj, telefónny alebo online predaj alebo v obchode. Skontrolujte si, či vás pri kúpe niečoho neuviedli do omylu. Zavádzajúci predaj môže zahŕňať veci ako poskytnutie nesprávnych informácií o produkte alebo službe či nesprávne odporučenie, aký produkt by bol pre vás najlepší. Predajca tiež môže na vás tlačiť na zakúpenie veci navyše, aby ste zo svojho nákupu vyťažili maximum. V minulosti ste sa už mohli stretnúť i s preceňovaním produktu a jeho vlastnosťami v porovnaní s inými. inzercia Medzi klamlivý predaj patrí tiež skrývanie dôležitých informácií o produkte alebo službe.

Vždy si premyslite, či produkt alebo službu skutočne potrebujete a či by ste si ju zakúpili aj bez zľavy. Zdroj: pexels.com

 

Zdroje: www.business2community.com, www.nutshell.com, www.citizensadvice.org.uk

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings