Kultúra TOP články redakcie

Rozhovor s bábkohercom: The Gipsy Marionettist – utekali sme pred vojnou, nemali sme nič

  • 3 júla, 2022
  • 11 min read
Rozhovor s bábkohercom: The Gipsy Marionettist – utekali sme pred vojnou, nemali sme nič

The Gipsy Marionettist

Rasid Nikolic je profesionálny bábkoherec a pouličný umelec pochádzajúci z bývalej Juhoslávie.  Narodil sa v roku 1989 tesne po páde Berlínskeho múru a pred balkánskym konfliktom. V súčasnosti žije v Taliansku v mestečku Turín, ktoré je jedno z hlavných priemyselných a kultúrnych miest severozápadného Talianska –  hlavné mesto regiónu Piemont.  Pre svoju umeleckú činnosť si zvolil prezývku The Gipsy Marionettist. Tá mu pripomína jeho korene a pomáha prostredníctvom magicko-romantického stereotypu spojiť sa s publikom, čo dodáva zasa príležitosť vysvetliť a zdieľať poznatky o kultúre, na ktorú je hrdý. Rasidove etnické pozadie silno ovplyvňuje jeho prácu, umelecký smer a aktivizmus.

 

Tvoja práca poteší srdce dieťaťa i dospelého človeka. Kde to všetko začalo?

INZERCIA

Od 16 rokoch som žil sám v okupovanom meste v Španielsku v tábore. V mojej kultúre je úplne bežné, že ak máte 16, je načase dospieť. Chcel som objavovať. Vtedy som začal vystupovať na ulici s žonglovaním a s tangom. Vyskúšal som množstvo vecí, no raz som uvidel bábkoherca v uliciach Granady. Tá šou bola v skutočnosti ale taká zlá, že som si pomyslel, že ja to viem urobiť lepšie. Vtedy som to po prvýkrát skúsil.

No začať by nebolo pre mňa také jednoduché, keby ma nezaučil môj starý otec. Pracoval s drevom a už ako dieťa ma učil vyrezávať tvary. Vnímal som to iba ako hobby a každým dňom som sa zlepšoval. Bola to zábava. A tak sa zo mňa stal bábkoherec. V ten moment som si uvedomil, že mojim najväčším cieľom je robiť niečo, čo je hlboké pre všetkých, zároveň tvoriť a robiť niečo fyzicky. Dizajnovaním som začal vytvárať nové štruktúry založené na realite. Odvtedy ubehlo 17 rokov a  momentálne je bábkoherectvo mojím jediným zamestnaním.

Keďže je bábkoherectvo na ulici tvojou jedinou prácou, dokážeš sa ním uživiť? Pre umelcov to môže byť niekedy ťažké.

Tohto som sa nebál. Všetko je to iba o mentalite. Pochádzam z najchudobnejšieho prostredia, aké si len dokážete predstaviť – život v rómskom kempe mimo mesta, nemali sme ani topánky. Nemali sme v skutočnosti nič a k tomu sme utekali pred vojnou. Nerozmýšľam nad tým, ako si zarobiť peniaze jednoducho. Práve naopak, pracujem veľa. Len som hľadal niečo, čo ma bude robiť šťastným, niečo čo prinúti byť stále lepším a lepším a kde budem mať interakciu s ľuďmi. Vo svojich vystúpeniach sa preto snažím vtiahnuť do nich aj publikum, preto nerád robím šou výhradne iba pre deti.

Niekedy na publikum zvýšim hlas, začnem sa s nimi doťahovať a ľudom sa to páči. Majú to radi aj napriek tomu, že by bol problémom jazyk. Prešiel som si aj vystúpeniami na narodeninových oslavách cez festivaly až po televíziu a vyučujem na umeleckej škole v Taliansku – toto je maximum, kam som sa dokázal dostať s mojou prácou. Výhodou však je, že oproti iným umeleckým činnostiam je bábkohercov málo a aj z nich sa urobí istá selekcia. Rovnako môže byť umelec dobrý v predaní svojej šou, no to ešte neznamená, že je to dobrá šou.

 

Budeš aj v slovenskej televízii v talentovej súťaži…

Áno, ale lepšie sa dokážem odprezentovať na ulici než v televízii. Ak sa budete pozerať na môj program, bude veľmi chladný – len bábka a to je všetko.

 

Nebolo to pre teba stresujúce?

Vôbec nie, som zvyknutý hovoriť na ľudí a som pri tom uvoľnený. V skutočnosti, ja sám tú uvoľnenú atmosféru robím. Nebojím sa ničoho a všetko sa dá naučiť. Vystúpite na javisko, urobíte niečo hlúpe a akonáhle to urobíte viac krát po sebe, tým to bude jednoduchšie. Je to len o tréningu.

 

Je lepšie, keď vystupuješ na ulici, pretože ľudia ťa dokážu vidieť naživo a precítiť energiu.

Ulica je miestom, kde som sa naučil vystupovať a je jediným miestom, kde to dokážem robiť správne.

Rasid každej svojej bábke vdýchol život. Zdroj: The Gipsy Marionettist

Svoje bábky vyrábaš vlastnoručne, doslova do nich vdychuješ život a každá z nich má svoj vlastný príbeh a dušu. Je niečo, čo by si chcel o nich odhaliť?

Niektoré z nich sú antropomorfnými verziami mojich rodičov – môjho otca, matky ale aj sestry. Hlavným dejom je cestovanie s mojou rodinou a jej prezentácie. Niekedy zvyknem hovoriť aj o rómskej kultúre.

(antropomorfizmus = prenášanie ľudských vlastností a osobitostí na vonkajšie prírodné sily alebo mýtické bytosti)

 

Okrem kreatívnych a umeleckých aktivít si aj rómskym aktivistom. Je náročné búrať v spoločnosti stereotypy o rómskej kultúre?

Myslím, že to závisí aj na vašom veku. Na tom, ako veľmi ste otvorení alebo či ste mali skúsenosť rozprávať sa s Rómami a spoznať ich kultúru. Prvé, čo ako rómsky aktivista robím, je prezentácia samého seba. Pokračujem vysvetľovaním o čom táto kultúra je, aké je jej pozadie – je to niečo ako cestovanie do svojho vnútra a rodinných príbehov. To ale neznamená, že máme ako ľudia akceptovať všetky rómske idey. Len ich poznať a porozumieť im. Sú veci, ktoré sa mi nepáčia, také čo nezapadajú do dnešnej reality. Nie vo všetkých, ale v niektorých komunitách majú svadbu aj mladšie deti. S tým osobne nesúhlasím.

 

Prečo sa podľa teba hovorí, že Rómovia sú skvelými hudobníkmi?

Myslím, že je za tým určite nejaký príbeh. Faktom však je, že rómčina nie je písaný jazyk, iba hovorený. Rozprávanie je tiež možnosť ako urobiť nejaký zvuk. Učili sme sa ho na základe zvuku, nie písma. No každý Róm vie popri tom aj iný jazyk. Ja sám hovorím štyrmi.  Najlepšia možnosť učenia je začať cestovať – keď sa dostanete do problému alebo budete v núdzi, vtedy spoznáte vašu silnú stránku a nájdete cestu.

 

Čo najviac miluješ na svojom živote?

Nové veci prichádzajúce do života. Skúsenosti, stretávanie nových ľudí, zamilovať sa do každého mesta, ktoré navštívim, objaviť nových umelcov. Časť, ktorú milujem najviac je tá, že stretnem na jednom mieste umelcov z rôznych kútov sveta. V skutočnosti som úplne normálny človek – občas sa nudím a pozerám Netflix. No ak si porovnám môj život s inými, skvelým uvedomením je, že som naozaj šťastný. Nie šťastný, ako keby som vyhral v lotérii, ale viem, že ma postihlo šťastie. Áno, musel som veľa pracovať, ale zároveň som mal šťastie.

Niektorí bohatí ľudia možno nie sú takí šťastní ako niekto, kto jednoducho miluje to, čo robí…

Myslím, že niektorí ľudia práve nevkladajú vášeň do toho, čo robia, prečo to robia, v čo veria. Je to ako niečo v zmysle „vaši rodičia ti to povedali, tak to urobíš“. No na druhej strane je najväčším učiteľom bolesť. Množstvo ľudí, ktorých poznám veľa počas svojho života trpeli, no nechcú, aby boli zranení iní.  Naopak, snažia sa konať dobro. Každý je však iný. Nemôžem povedať, že niekto je silnejší, niekto má väčší problém. Každý si nesie svoj vlastný kameň. Byť bohatý je pre mňa krokom späť, pretože vám to nedá možnosť učiť sa alebo vyjsť z komfortnej zóny.

Zdroj: The Gipsy Marionettist

Keď si pred rokmi odišiel zo svojej krajiny, pricestoval si do Talianska aj s rodičmi?

Moji rodičia so mnou utiekli z bývalej Juhoslávie do Berlína, kde sme zostali jeden rok ako utečenci. Potom sme si vzali všetko čo sme mali spolu s peniazmi a začali nový život v Taliansku, kde sme však neboli vítaní ako v Nemecku. Umiestnili nás do tábora doslova v strede ničoho. Nemali sme nič.  Taliansko je jedna z najrasistickejších krajín v Európe a situácia je tam skutočne zlá, no je to náročné celkovo práve v Európe. Pre väčšinu ľudí sú Rómovia tí, čo si nezaslúžia dôstojný život a vnímajú nás ako pouličných psov. Napríklad v Česku, na Slovensku alebo v Maďarsku je komunita Rómov väčšia, preto to istým spôsobom zasahuje v týchto krajinách aj politiku. V Taliansku nie –  je tam iba 0,2 % rómskeho obyvateľstva. Som si ale istý, že v budúcnosti bude situácia lepšia. Problémom je, že tam dnes ešte neexistuje politické hnutie, ktoré by sa tým zaoberalo.

 

Dozvedeli sme sa o odvrátenej strane Talianska. Čo sa ti naopak na tejto krajine páči?

Povedal by som, že práve veľa tých „fyzických“ vecí – je tu dobré počasie, jedlo, veľmi príjemné miesto na vyhrievanie sa na ulici či kultúrny turizmus. Taliansko je tiež akoby hlavné centrum pre pouličných umelcov v Európe, preto je pre pre tvorcu vhodné začať v nejakej jeho časti. Bežný človek pozná tak 2-3 maliarov, no nie je prekvapením, že talian ich pozná aj 50. Pravdou je, že už ani taliani nie sú zanietení do umenia tak, ako bývali. No pre mňa je podstatné, že moja práca sa tu berie seriózne. Pre miestnych nie som klaun.

 

Je pre teba lepšie robiť šou výhradne pre deti alebo pre dospelých?

Nikdy som nerobil šou iba pre deti. Moja šou patrí do ulíc – to znamená, že nikdy nenájdete ulicu plnú detí, bez jediného dospelého človeka. Vystupujem pre každého, kto je vo svojom vnútri dieťaťom. Ak ma náhodou zavolajú na nejakú udalosť určenú iba deťom, tak pozvanie neprijímam, pretože to nefunguje. Musím pracovať s rodinami. Každopádne mojou pointou a hlbšou filozofiou je, že môj program musí byť zážitkom pre celú rodinu. Naozaj nedáva zmysel, že rodičia odložia svoje deti a pôjdu si niečo vypiť. Potom sa cítim ako babysitter.

Rasida s drevom naučil pracovať starý otec. To mu ihneď učarovalo. Po rokoch tvrdá práca priniesla ovocie. Zdroj: The Gipsy Marionettist

 

 

 

 

 

 

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings