Slovensko Zdravie

Počet samovrážd na Slovensku dlhodobo klesá. Pokúšajú sa o ne najmä tínedžeri

  • 24 januára, 2022
  • 6 min read
Počet samovrážd na Slovensku dlhodobo klesá. Pokúšajú sa o ne najmä tínedžeri

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) si každý rok zámerne vezme svoj život 703 000 ľudí po celom svete. Samovražda je tragédiou, ktorá zasiahne rodinu, priateľov aj celé komunity. Príde nečakane a u pozostalých zanechá výčitky svedomia na celý život. Niekedy ani najbližšia rodina a priatelia netušia, akým ťažkostiam čelila osoba, ktorá sa rozhodla ukončiť svoj život. Pýtajú sa, prečo si nič nevšimli a prečo nedokázali pomôcť.

Na Slovensku sa situácia lepší

Zdravotnícka ročenka Slovenskej republiky udáva, že v roku 2020 na Slovensku spáchalo samovraždu 489 ľudí. Pozitívnou správa je, že počet dobrovoľných úmrtí od roku 2011 dlhodobo klesá. Až 83, 6 percenta obetí samovraždy boli muži. Najčastejšie samovraždu páchali osoby nad sedemdesiat rokov. Motív, prečo sa rozhodli zobrať si život zostal vo väčšine prípadov neznámy alebo išlo o rodinné problémy a konflikty.

Okrem toho úrady v roku 2020 evidovali 656 hlásení pokusov o samovraždu. Znepokojivé je, že najčastejšie sa o samovraždu pokúšali slovenskí tínedžeri vo veku 15 až 19 rokov. V roku 2019 bola samovražda celosvetovo štvrtou najčastejšou príčinou smrti mladých ľudí vo veku 19 až 29 rokov.

Jediné východisko

Hoci samovražedné sklony a myšlienky pozorujeme najmä u pacientov s depresiou alebo u alkoholikov, väčšinou je rozhodnutie vziať si život impulzívnou rekciou na nahromadené problémy. Schopnosť organizmu vysporiadať sa so životným stresom zlyhá. Osoba pociťuje zúfalstvo. Žiadne iné riešenie v danom momente neexistuje.

INZERCIA

Podľa WHO sa samovražedné myšlienky často objavujú po rozpade vzťahu, pri chronickej bolesti, nevyliečiteľnom ochorení a strate. Takisto aj v prípade, ak osoba zažila na vlastnej koži násilie, katastrofickú udalosť, zneužívanie alebo pocit izolácie. Rozhodnutie ukončiť svoj život samovraždou nemusí byť náhle, samovraždy sú časté aj u osôb a skupín, ktoré sa cítia nepochopené a diskriminované pre farbu pleti, sexuálnu orientáciu alebo pôvod.

Prečo práve tínedžeri rozmýšľajú nad samovraždou?

Nie vždy existuje jednoduchá odpoveď na to, prečo by konkrétne dieťa mohlo uvažovať o samovražde. Myšlienky na samovraždu sa často vyskytujú u detí, ktoré šikanujú, zažili fyzické alebo sexuálne zneužitie, cítia sa osamelé, sociálne izolované alebo trpia duševným ochorením.

Neškodné výsmešky spolužiakov často prerastú do niečoho väčšieho. Dieťa, vyradené z kolektívu, denne urážané, osamelé, začne smrť vnímať ako únik. Zdroj ilustračného obrázka: pexels.com

Deti a dospievajúci, ktorí zápasia so samovražednými myšlienkami často nevedia zvládať stres, vyrovnať sa so smútkom, majú pocit, že nie sú dosť dobrínie je tu nik, kto by im pomohol. Zvýšenému riziku sú vystavené aj deti a dospievajúci, ktorí nedávno stratili milovanú osobu, ktorých rodičia sa rozvádzajú, či čelia vážnym finančným problémom.

Príkladom je študent posledného ročníka na strednej škole. Kvôli pandémii koronavírusu niekoľko mesiacov nevidel svojich spolužiakov, denne sa háda s rodičmi, situácia sa neustále mení. Obáva sa maturity a neistej budúcnosti. Necíti sa pripravený na skúšky, ani na život po škole. Začne rozmýšľať nad samovraždou. Problémy v rodine alebo vo vzťahu situáciu zhoršujú, nie je tu nik, kto by ho pochopil. Je len jeden z mnohých, ktorého  izolácia, strach a zúfalstvo zahnali do kúta.

Kedy spozornieť?

Správanie a nálady tínedžerov sa menia rýchlo ako počasie. Odlíšiť bežnú pubertu od samovražedných myšlienok môže byť pre rodiča náročné. Príznaky sú pre každé dieťa špecifické a často rodičia nepovažujú na správaní ich tínedžera nič zvláštne. Avšak tieto zmeny v správaní, náladách, spánkovej rutine a bežnej konverzácii môžu rodičom našepkať, že niečo nie je v poriadku.

Podľa webového portálu psychologytoday.com by mali rodičia spozornieť , ak dieťa alebo tínedžer nosí zo školy horšie známky a má problém sústrediť sa. Začne sa izolovať sa od priateľov, prestane sa venovať aktivitám, ktoré ho bavili, reaguje impulzívne a nerozvážne. U dospievajúcich to napríklad zahŕňa aj bezohľadné správanie, užívanie návykových látok, striedanie partnerov alebo nebezpečné šoférovanie.

Zmeny v správaní a nálade často odhalia ako prví najbližší priatelia dieťaťa. Ilustračný obrázok. Zdroj:pexels.com

Okrem toho, že sa dieťa inak správa, inak sa aj cíti. Podráždene, smutne, úzkostne, nepokojne alebo zúrivo. Vtedy je pravdepodobné, že zápasí s vážnymi emóciami alebo psychickými  problémami. Rodičia by mali spozornieť, aj pri nadmerných rečiach o umieraní, odídení alebo sebapoškodzovaní.

Hoci nie je dôvod panikáriť vždy, keď dieťa hovorí o smrti, zaujatosť touto témou môže naznačovať hlbší problém. Je tiež dôležité pamätať na to, že najmä malé deti nemusia vždy ovládať jazyk na vyjadrenie túžby ublížiť si. Okrem priamych vyjadrení by rodičia mali venovať pozornosť aj tomu, keď dieťa povie veci ako „už pre teba nebudem problém“ alebo „nikto by si nevšimol, keby som bol preč,“ pretože môžu naznačovať beznádej alebo bezcennosť.

Fyzické zmeny, ako náhle znížená chuť do jedla, nespavosť, denná únava alebo časté nočné mory taktiež signalizujú fyzický alebo psychický problém.

About Author

Maria Mihalikova

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings