Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Jednokolesové motorky a bicykle

Majú potenciál stať sa v dohľadnom čase štandardom aj na našich cestách? Pri aktuálnom rozmachu elektrických kolobežiek, hoverboardov a takzvaných samovyvažovacích vozidiel je to vysoko pravdepodobné.

 

Snaha o znižovanie počtu kolies vo vozidlách všetkého druhu nie je iba otázkou minulosti. V súvislosti s dopytom po downsizingu motorov, zmenšovaním osobných automobilov a zlepšovaním dostupnosti mestských skútrov prichádza do úvahy ešte ďalšie okresanie počtu kolies až na nutné minimum – tým je vozidlo s iba jediným kolesom.

Jednokolesové vozidlá sa zvyknú označovať aj ako monocykle alebo unicykle, prípadne ako monowheel či one wheel. Jeden z prvých vznikol už v roku 1869 a pod patent sa podpísal jeho konštruktér Richard C. Hemming.

 

Princíp funkčnosti monocyklov sa v žiadnom ohľade nevymyká zákonom fyziky. Vodič sa na ňom (alebo v ňom) udrží v rovnováhe vďaka vlastným zmyslom pre stabilitu. Keď je však reč o motorových monocykloch, prichádza na rad aj technológia – aktívne udržiavanie stability založené na princípoch gyroskopu.

Dôvod, prečo motorové monocykle dodnes nenašli uplatnenie aj v sériovej výrobe, spočíva v ich nie celkom vysokej miere poskytovanej bezpečnosti a chýbajúcej univerzálnosti. Zatiaľ čo bicykle a klasické motorky sa dajú svojpomocne opraviť aj doma, v prípade monocyklov by bol problém väčší.

Navyše, oveľa zásadnejším problémom je pohon takéhoto vozidla. Jednokolesové vozidlá by mali ponúkať v prvom rade lepšie možnosti skladovania, keďže ich cieľom je zmenšovať celkový objem vozidla. Ak by sme túto vlastnosť určili ako prioritu, potom by pôvodný monocykel od R. C. Hemminga nemal šancu uspieť, pretože jeho „vodič“ sedel vnútri veľkého kolesa.

So skvelou víziou blízkej budúcnosti a navyše aj s funkčnými prototypmi monocyklov ešte pred rokmi prišla spoločnosť Ryno. Tá vyvíja jednokolesové motorky na elektrický pohon so vstavaným počítačom – gyroskopom. Jednokolesové motorky sú kombináciou klasického elektrického skútra a samovyvažovacieho Segwayu, dvojkolesovej kolobežky ovládanej nakláňaním sa v stoji.

Elektrické jednokolesové motorky sú určené v prvom rade do mestského prostredia a do akéhokoľvek počasia. Od bežných motoriek sa líšia prakticky iba dvomi vecami – prvou je fakt, že majú iba jediné koleso a druhou je technologické vyhotovenie, ktoré si vyžaduje vyplnenie kolesa. Práve v ňom sa totiž nachádza motor schopný okamžite reagovať na zmeny polohy a zrýchlenia tak, aby sa jeho vodič nedostal do nestability.

Tieto elektrickým motorom poháňané monocykle sa dokážu pohybovať aj po schodoch a mierne náročnom teréne, na normálnej mestskej ceste dosahujú rýchlosť až 40 km/h a majú dojazd 80 kilometrov na jedno nabitie. Predávať sa začali ešte v roku 2014 za približne 5 000 amerických dolárov. Je to viac než suma, ktorú zaplatíte za bežný elektrický skúter, avšak stále je to akceptovateľná položka, najmä vzhľadom na nízku nákladovosť prevádzky.

Batéria vozidla sa dá nabíjať aj doma, dokonca sa dá aj celkom pohodlne preniesť do bytu a ušetriť tak za garáž alebo parkovacie miesto.

Jednokolesové motory sa však ukázali ako príliš robustné, svojím spôsobom sú prekonané menšími monocyklami využívajúcimi princípy konvenčných hoverboardov. Volajú sa aj one „wheel hoverboard“ alebo one „wheel scooter“. Používateľ skrátka stojí na dvoch pedáloch, ktorými ovláda pohyb monocykla. Koleso má priemer iba okolo 25 centimetrov a je umiestnené presne medzi šľapami používateľa.

Toto riešenie je síce nepomerne skladnejšie a lacnejšie ako jednokolesové motorky, lenže ponúka relatívne krátky  elektrický dojazd (okolo 10 km) a maximálnu rýchlosť nanajvýš 25 km/h. Jednokolesové motorky pritom môžeme považovať za plnohodnotnú alternatívu ku konvenčným jednostopým vozidlám.

 


Lietajúce stroje pre civilnú verejnosť?

Ste pripravení vzlietnuť do oblakov? Pravda, až do oblakov vás Martin Jetpack nevynesie, ale priblíži vás k naplneniu sna o slobodnom lietaní.

Ľudia majú od nepamäti sen, že sa vznesú do výšky a budú môcť lietať bez toho, aby boli závislí na nejakom väčšom zariadení. Lietadlá a padáky sen o lietaní síce naplnili, ale úplnú slobodu pri lete neponúkajú.

K naplneniu tejto vízie slobody má najbližšie zariadenie volané jetpack, ktoré sa síce už veľakrát v minulosti stalo cieľom vývoja, avšak vždy s nie celkom uspokojivými výsledkami.

Revolúciu v konštrukcii a využití jetpacku pred rokmi priniesol produkt JetLev z dielne kalifornského fanúšika Jamesa Bonda.

Tento jetpack na svoju činnosť využíva vysokokapacitné čerpadlo na vodu, dlhú hadicu relatívne ľahké puzdro pre človeka. Aj silného chlapa tento jetpack vynesie do výšky asi desať metrov, ale pohyb je obmedzený výlučne v priestore nad vodou.

Dnes sa podobné vodné jetpacky dajú vyskúšať na mnohých plážach s vodnými atrakciami, dokonca aj na Slovensku.

Nie vodu, ale klasické spaľovanie paliva a ohromnú silu motorov prenášaných do turbín využíva takzvaný Martin Jetpack. Toto masívne zariadenie umožňuje získať slobodu pri lietaní na krátke vzdialenosti relatívne lacno a s dôrazom na bezpečnosť.

Motorový jetpack schopný letu stojí 100-tisíc amerických dolárov a pasažiera vynesie do maximálnej výšky až 250 metrov pri rýchlosti 80 km/h. Okrem množstva peňazí je ku používaniu tejto zábavy potrebná aj poriadna dávka guráže – ovládať motor s maximálnym výkonom 200 konských síl nie je niečo, čo by zvládol bežný „civil“ bez riadneho zaškolenia.

 

Foto: Ryno, Wikimedia Commons, Martin Aircraft Company

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019


Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019

Ako fungujú 2. a 3. pilier?

Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

Husákových detí je veľa, napriek tomu demografia Slovenska nie je ideálna. Ako sa potom štát plánuje vysporiadať s dôchodkami, keď pôjdeme do penzie my?

30. augusta 2019