Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.
Renault Arkana Advertisement

Obezita a nadváha

Čítanie na 4 min.

Málo sa hýbeme, viac jeme. Ako bojovať s nadváhou a obezitou?

Hodiny sedíme za počítačom v kancelárii, z práce sa vrátime unavení, namiesto varenia si jedlo objednáme a zjeme pri televízii. Pri práci z domu ešte ťažšie odolávame emocionálnemu prejedaniu sa a časté návštevy chladničky sa stávajú dennou rutinnou. Žiaľ, dôsledky sedavého spôsobu života a nezdravého stravovania môžu byť katastrofálne

Informácie o tomto príspevku

Vydané 31. mája 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , ,
Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. 2

Život na sociálnych sieťach, dochádzanie do práce a do školy autami, stres, jedenie za pochodu, závislosť na cukre. To je spôsob života, ktorý nadváhe a obezite vyhovuje. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie v roku 2016 trpelo nadváhou viac ako 1, 9 miliardy dospelých. Z toho viac než pol milióna ľudí bolo obéznych, oproti roku 1975 je to trojnásobný nárast.

Na jednej strane vidíme v spoločnosti trend zdravého životného štýlu, na strane druhej počet ľudí s obezitou a nadváhou z roka na rok rastie. Prečo je tomu tak?

Môže za to lenivosť?

Základnou príčinou obezity a nadváhy je podľa WHO energetická nerovnováha medzi prijatými a spotrebovanými kalóriami. Teda zjeme oveľa viac, než naše telo v skutočnosti potrebuje a dokáže spotrebovať.

Riskantnými sú potraviny s vysokým podielom cukrov, tukov, solí a konzervačných látok. Vyberáme si ich, lebo sú častokrát lacnejšie, majú dlhšiu trvanlivosť a nevyžadujú si žiadnu prípravu. Stačí len zájsť do chladničky, do obchodu alebo spraviť rýchlu objednávku cez mobil a jedlo je na stole.

INZERCIA

V minulosti si ľudia pestovali vlastnú zeleninu a ovocie, chovali dobytok, vyrábali si domáce mlieko, maslo, zavárali ovocie na zimu, varili džemy. Jedli sezónne a lokálne. Hoci sa tento trend v stravovaní v súčasnosti vracia, na varenie a záhradku moderný človek jednoducho nemá čas.

Nechce sa nám variť, nemáme čas v kľude sa najesť. Zdroj: pexels.com

Nadváha nie je len chybička krásy

„ Chutí mu jesť, veď z toho vyrastie.“ Nadváha je častokrát podceňovaný problém u detí aj dospelých. Avšak svetová zdravotnícka organizácia uvádza, že väčšina svetovej populácie žije v krajinách, kde nadváha a obezita zabíjajú viac ľudí než podváha. Výnimkou nie sú ani Slováci.

Hoci máme oproti minulosti lepšie podmienky na život, rozvinutejšiu dopravnú sieť, sťahujeme sa do miest, pracujeme v príjemnom prostredí a vykonávame fyzicky jednoduchšiu prácu, riziko civilizačných chorôb je vysoké.

Inzercia

Ľudia so zvýšeným BMI  majú vyššiu tendenciu trpieť kardiovaskulárnymi chorobami, ochoreniami kĺbov, cukrovkou a niektorými druhmi rakoviny. Obézne deti mávajú problémy s dýchaním, zvýšené riziko zlomenín, hypertenzie a celkovo obezita negatívne vplýva na psychologický vývoj dieťaťa .

Riešením je pohyb

Obezite a nadváhe sa dá do značnej miery predchádzať. Pravidelná fyzická aktivita a zaradenie čerstvých potravín do jedálnička je najjednoduchší aj najdostupnejší spôsob ako zostať fit. Fyzická aktivita musí byť potešením, nikdy nie trestom.

Do práce môžete začať chodiť na bicykli, do školy vodiť deti pešo, viac sa prechádzať na čerstvom vzduchu alebo chodiť plávať. Šport, ktorý nás baví zároveň odbúrava stres a zlepšuje náladu. Deti by sa mali hýbať aspoň hodinu denne. Tu platí pravidlo, čím viac času presedia pred obrazovkou, tým viac času by mali tráviť na čerstvom vzduchu.

Práve sociálne prostredie a komunita má rozhodujúci vplyv v boji s obezitou a nadváhou. Stravovanie rodičov do značnej miery ovplyvňuje aj stravovacie návyky detí. Namiesto presviedčania detí, aby jedli viac zeleniny a ovocia, neboli na mobiloch a išli von, by mali byť rodičia príkladom.

Ideálne je vybrať športovú činnosť, ktorá baví celú rodinu alebo zapojiť deti do prípravy zdravších pokrmov.  Rovnako dôležité je vyhýbať sa  vyprážaným jedlám, koláčom, údeninám a rýchlemu občerstveniu. Podstatná je aj motivácia jednotlivca, disciplína v stravovaní, ale aj konzultácia so špecialistami.

Obezita a Covid- 19

„Údaje získané počas pandémie nám ukazujú, že COVID-19 môže pre ľudí s nadváhou a obezitou znamenať väčšiu hrozbu. Môže ísť o zhoršenie pridružených ochorení, zvýšené riziko hospitalizácií, zvýšené riziko prijatia na jednotku intenzívnej starostlivosti s ťažším priebehom ochorenia, s vyššou pravdepodobnosťou nutnosti umelej pľúcnej ventilácie a úmrtnosti,“ vyjadrila sa pre portál aktuality.sk Ľubomíra Fábryová, prezidentka SOA a OS SDS.

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. 2

Informácie o tomto príspevku

Vydané 31. mája 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , ,
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu