EXTRA Zdravie

Klasické rúška sú bezpečné, ale existuje lepšia alternatíva – s filtrom PM2.5

  • 26 novembra, 2020
  • 6 min read
Klasické rúška sú bezpečné, ale existuje lepšia alternatíva – s filtrom PM2.5

Aj napriek tomu, že aktuálne žijeme v obmedzených podmienkach, stále sme v kontakte s inými ľuďmi, či už pri venčení psa, pri nákupe potravín a drogérie, či pri výkone svojej práce. Aj keď aktuálne obmedzenia pominú, nevyhneme sa nutnosti nosiť rúška aj naďalej, preto sa stále oplatí zaoberať sa ich kvalitou účinnosťou.

Sú rúška bezpečné? Áno, ale treba si správne vybrať

Obavy ľudí sú prirodzené, prevažne však zbytočné, pretože nosenie klasických rúšok u väčšiny ľudí nespôsobuje zdravotné problémy. Problémy údajne môžu nastávať skôr pri už rozvinutých chorobách, ako je napríklad astma, kde však má posledné slovo až lekár. Aj na stránkach UnitedLife sme nedávno publikovali preberaný článok  Je bezpečné nosiť rúško počas športovania?, v ktorom sme pripomenuli riziká nosenia špecifických a tesných tvárových masiek počas športových výkonov.

Lenže deti v školách počas vyučovania takéto športové výkony, pri ktorých by eventuálne mohlo dôjsť k nedostatočnému okysličovaniu organizmu, nepodávajú. Pravdou pritom je aj to, že niektorí ľudia upozorňujú na vyrážky na tvári, ktoré im vznikli práve nosením jednorazových chirurgických rúšok. Preto sa odporúča v bežnej praxi nosiť textílne alebo zbytočne neexperimentovať a nechať výber správnych materiálov na firmy, ktoré sa výrobou rúšok zaoberajú profesionálne.

Napriek tomu, že nosenie rúšok nie je škodlivé pre samotný organizmus, je správne zaoberať sa ich účinnosťou a pohodlnosťou.

Môžete si rúško vyrobiť sami alebo si vybrať firmu, ktorá sa na ich výrobu špecializuje. Tá má garantovať nielen bezpečnosť, ale aj vysokú účinnosť. Napríklad rúška MeWe s filtrom sú účinné až na 95%, čo je rozhodne napriemer.

Ideálne je meniť rúška aj počas dňa

Je potrebné uvedomiť si, že nosiť počas celého vyučovania jedno bežné rúško nemusí byť celkom bezpečné.

Je nanajvýš rozumné mať pre dieťa každé ráno pripravených hneď niekoľko rúšok a primerane veku ho inštruovať, ako často si má tieto rúška meniť za nové a ako narábať s tými použitými. Dobrým tipom je, aby malo dieťa v školskej taške obyčajné mikroténové vrecko/sášok, do ktorého po výmene odloží už použité rúško a prinesie ho domov bez toho, aby prišlo do kontaktu s predmetmi v taške.

Ak dieťa počas jedného školské dňa vystrieda aspoň dve rúška, môže tým predísť prípadným vyrážkam na tvári, ale aj zvýši svoju bezpečnosť.

Chcite viac ako len minimum

Tí, ktorí chcú pre svoje deti viac ako iba odporúčané minimum, hľadajú riešenia, ktoré sú nielen pohodlné a estetické, ale predovšetkým účinné.

Inzercia

Také rúška existujú a sú v predaji aj na Slovensku. Volajú sa MeWe a sú vyskladnené na Slovensku. Bezpečné rúška obsahujú tri základné filtračné vrstvy a ďalších päť vrstiev vo filtračnej vložke.

Takto vyzerajú rúška MeWe – majú farebné variácie, ale vždy vysokú bezpečnosť, bavlnenú vonkajšiu vrstvu i patentovaný ventil.

Ich vonkajšia vrstva je vyrobená z bavlny, vyrábajú sa v štyroch farebných vyhotoveniach (biela, červená, čierna a sivá), ktoré majú všetky spoločné vysokú účinnosť – výrobca uvádza, že dokážu zachytiť až 95 percent všetkých nečistôt, a to nielen pri nádychu, ale aj pri výdychu.

Tento podstatný detail je mimoriadne dôležitý, pretože účel nosenia rúšok dnes nespočíva ani tak v ochrane seba samého, ale v ochrane ostatných. Nikto z nás totiž nemôže vedieť, či nie je práve infikovaný koronavírusom.

Platí, že nosením chránim predovšetkým ostatných, no keď to robíme všetci, chránime sa tak navzájom.

Podstatný je tiež dizajn rúška MeWe – nemyslíme tým jeho estetiku, ale vnútorné funkčné vyhotovenie. Rúška obsahujú z vnútornej strany priestor pre uloženie filtračnej vložky PM 2.5, ktorá dodatočne chráni okolie i samotného používateľa rúška. Tieto filtre výrobca odporúča meniť po 24 hodinách používania, sú lacné (menej ako euro za kus) a vysoko účinne filtrujú nečistoty. Samotné rúško je možné oprať v práčke na bežnom programe a úplne ho tak dezinfikovať.

 

Žiadny extrém nie je správny

Pandémia koronavírusu nám opäť ukázala, aké vie byť moderná spoločnosť (ne)pripravená na kritické chvíle. Napriek tomu, že väčšina ľudí uvedomelo prijala svoj diel zodpovednosti a nepodlieha hoaxom a extrémistickým názorom, stále sa nájdu okrajové skupiny ľudí, ktorí to s bezpečnosťou preháňajú alebo ju, presne naopak, úplne ignorujú. Je evidentné, že ani jeden z týchto dvoch krajných prístupov nie je správny.

Správna cesta spočíva niekde uprostred – to znamená držať sa odporúčaní odborníkov, dbať na vlastnú bezpečnosť aj preventívne, neriskovať zbytočne prítomnosťou vo veľkých skupinách ľudí bez ochrany dýchacích ciest, zároveň však nezanedbať bežný život, prácu a záujmy. Výjsť v útrety novej celospoločenskej situácii nemusí byť tak tragické, ako sa niektorí domnievali. Súčasne je potrebné neustále myslieť na to, že pre koronavírus ľudia reálne trpia a zomierajú, preto ho nesmieme brať na ľahkú váhu.

Zadovážením kvalitných a bezpečných rúšok a ich korektným používaním si vyberáte práve túto správnu cestu.

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings