Ekonomika a Biznis EXTRA

Je dokonané… Dlh je bezcenný

  • 4 septembra, 2019
  • 5 min read
Je dokonané… Dlh je bezcenný

Titulná fotografia: nízke úroky a dostupné pôžičky nemusia byť čoskoro samozrejmosťou

Bol by som rád, ak by som nemal pravdu, a teda dúfam, že nezačína nová doba. Ekonomické reálie sú niekoľko desaťročí (alebo dokonca pár storočí) podobné, ba niektoré veci sú nemenné. Za požičiavanie peňazí patrí veriteľovi úrok, ako kompenzácia za stratu možnosti s týmito zdrojmi dohodnutú dobu disponovať. Dlžník platí úrok za možnosť týmito (cudzími) zdrojmi disponovať po dohodnutú dobu. Jasné, logické, samozrejmé. Ale už to neplatí a môže to mať dôsledky. Nechcem to domyslieť, ale musím – o tom je tento príspevok.

 

Nemecké štátne dlhopisy s 30-ročnou splatnosťou majú nulový výnos. Nemecká vláda si vie na 30 rokov požičať zdarma. Poviete si, to je predsa logické, Nemecko ma prebytkový rozpočet (cca 47 mld EUR za prvý polrok 2019), teda nie je to úplne „za čiarou“. Snáď máte pravdu. Slovensko však na tom nie je inak, slovenské štátne dlhopisy splatné v roku 2033 majú výnos 0,03% ročne (údaj k 29.8.2019).

A za silne nepochopiteľný je výnos talianskeho štátneho dlhopisu s desaťročnou splatnosťou, ktorý prvýkrát v histórií klesol pod 1% (údaj k 29.8.2019). V Česku by povedali „to mi hlava nebere“. Ak si talianska vláda vie požičať pri takýchto podmienkach, ako je pravdepodobné, že bude rozpočtovo zodpovedná?

Za Atlantikom klesli výnosy rovnako na historické minimum a naviac pod dividendový výnos firiem z indexu S&P500. To je samo o sebe znepokojujúce, pretože investovanie do dlhopisov takto stráca podstatnú výhodu a vlastne aj zmysel.

 

Dlh prestal mať cenu.  Môžete namietať, že to predsa nie je nič nové, v Japonsku sa to deje desaťročia. Pripusťme, že po tejto ceste už niekto kráčal, avšak otázkou je, či to zvládneme rovnako ako krajina vychádzajúceho slnka, kde je veľa reálií, ktorými my nedisponujeme. Pri dumaní nad Japonskom si spomeniem na vetu z hollywoodskeho blockbusteru Vychádzajúce slnko, keď Sean Connery hovorí Wesley Snipesovi: „V Japonsku zločinci očakávajú, že ich chytia.“ Očakávajú európski zločinci to isté? Máme rovnakú štatistickú úroveň zločinnosti? Sme my ochotní pracovať tak veľa a byť tak lojálni zamestnanci ako Japonci? Tu si dovolím pre krátkosť času skratku – táto paralela nesedí.

Inzercia

Bezcenný dlh je pre nás, naše „luhy a háje“, nová skúsenosť. Nevieme sa obzrieť späť a poučiť sa.  A keďže sa jedna o extrémne komplexný jav, nevieme ani s istotou predpokladať. Tak snáď to dobre dopadne.

Ale predsa, iba krátka myšlienka. Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

Ak sa na to pozriem cez hlavných aktérov tejto spoločenskej interakcie, pôžička je pre veriteľa aj dlžníka silne určovaná jeho motiváciami.

Dlžníci, či sú to jednotlivci, vlády či firmy, platia za peniaze, ktoré chcú použiť na to, čo nemajú a chcú to. U väčšiny ide o veľmi silnú motiváciu, zadlžujeme sa radi. Veriteľ nevie alebo nechce použiť peniaze, ktoré má a tak za ich požičanie privíta úrok. Motivácia sporiť je silná, úspory tvoríme z tisíc dôvodov a je ich veľa.

Ale kde skončia naše úspory dramaticky a rozhodujúco ovplyvňuje atraktivita výnosu, ktorú ponúka miesto, kam ich uložíme, teda komu ich požičiame. Ak tam nie je výnos, držať tam peniaze po dohodnutú dobu odmietame. Veď prečo by sme to robili? Teda môžeme povedať, že v situácii nulových úrokov stráca veriteľ svoju kritickú motiváciu aby konal tak ako v čase, keď ju ešte mal.

 

Čo sa teda stane, keď sa všetky tie peniaze nemotivovaných veriteľov začnú presúvať? A otázkou je kam sa začnú presúvať. Nárast rizikovosti investičných aktív je logickým sprievodným javom nízkych a nulových úrokov na bezpečnejších aktívach. A ak táto situácia bude trvať dlhšie.

Ak sa rýchle ukončenie aktuálneho stavu sa pravdepodobným nejaví, opäť si dovolím skratku: tak aká bude cena štvorcového metra bytu v Bratislave o pár rokov?

 

Bezcenný dlh má potenciál ovplyvniť prakticky každú stránku ekonomického diania. Takto iniciované zmeny budú komplexné, môžu byť veľké a nepredpokladané. Sme si istí, že toto chceme? Toto chceme v období, keď nám štandardné nastavenie ekonomických vzťahov doručilo historicky najúspešnejšiu civilizačnú úroveň, najdlhší vek dožitia, najnižšiu chudobu, ako táto planéta zažila? Chceme takú zmenu?

Prajem vám príjemnú jeseň. Teplá skončia, zmení sa počasie. Vítam to, pretože viem, že sa to udeje. A to je dobré.

About Author

Peter Bobik

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings