Novinky a literatúra

Skutočná identita španielskej autorky Carmen Mola prekvapila verejnosť

Autorka madridských detektívok Carmen Mola sa narodila v roku 1973 a pochádza z Madridu. Miluje svoju prácu, manžela, tri deti a na rozhovory odpovedá zásadne prostredníctvom mailu. Zopár strohých informácií bolo zverejnených na jej internetovej stránke. Takýto prístup je však pochopiteľný, chce si strážiť súkromie a okrem toho okolo seba vytvára tajomnú atmosféru, ktorá je… Prečítať celé
Vydané 11. novembra 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Autorka madridských detektívok

Carmen Mola sa narodila v roku 1973 a pochádza z Madridu. Miluje svoju prácu, manžela, tri deti a na rozhovory odpovedá zásadne prostredníctvom mailu. Zopár strohých informácií bolo zverejnených na jej internetovej stránke. Takýto prístup je však pochopiteľný, chce si strážiť súkromie a okrem toho okolo seba vytvára tajomnú atmosféru, ktorá je dobrým marketingovým ťahom. Samotný pseudonym, ktorý používa, sa zo španielskeho jazyka voľné prekladá ako „Carmen je cool“.

Carmen Mola

„Cigánska nevesta“ a „Fialová sieť“ skrývajú príbehy, ktoré sú oceňované aj medzi kritikmi. zdroj: pinterest.com

V roku 2018 vyšiel jej knižný debut s názvom Cigánska nevesta (La novia gitana). Patrí k napínavej detektívnej trilógií s pokračovaniami Fialová sieť (La Red Púrpura) a Dievča (La nena). Hlavná postava, svojrázna inšpektorka Elena Blanco rieši tie najohavnejšie madridské zločiny. Príbehy sa stali hitom medzi domácimi aj zahraničnými čitateľmi práve vďaka tomu, že autorka brutálne prípady neopisovala povrchne. Čitateľ je zatiahnutý do sveta plného nechutných rituálov, kultov a obchodovania s deťmi.

Udeľovanie cien prekvapilo čitateľov

V španielsku predala Mola státisíce výtlačkov a 15. októbra sa dočkala zadosťučinenia za svoju prácu. Tento rok na ňu čakalo najväčšie ocenenie za jej ďalší literárny počin s názvom Planeta 2021 za román La Bestia (Beštia – ešte nezverejnený). Odohráva sa v roku 1834  počas epidémie cholery, ktorá však nie je jediným dôvodom prečo obyvatelia Madridu umierajú. Dielo malo byť okrem ceny ohodnotené aj šekom na milión eur. Preto všetci napäto čakali či sa autorka na pódiu objaví a cenu osobne prijme.

Carmen Mola

Víťazi tohtoročného ocenenia Planeta. zdroj: pinterest.com

Pozvaní hostia sa stretli s prekvapením, keď na pódium miesto ženy prišli traja muži. Antonio Mercero, Agustín Martínez a Jorge Díaz nielenže spoločne vytvorili sériu úspešných románov v mene Carmen, ale vymysleli aj samotnú autorku. Držtelia ceny sú okrem iného celkom známymi španielskymi scenáristami. Romány o prípadoch Eleny Blanco sa majú „rozbehnúť“ ako seriál pre televíznu spoločnosť Atresmedia. Prečo sa potom museli ukrývať za pseudonym, keď ich tvorba zaznamenala taký veľký úspech?

INZERCIA

Kritici tvrdia, že autori spolu so svojou agentkou vymysleli falošnú identitu ako nástroj marketingovej kampane. Carmen sa prostredníctvom emailového rozhovoru vyjadrila, že svoje literárne ambície pred rodinou tají, pretože nechce odbočovať od tradičného života. Čiže aby spravili svoje „druhé ja“ špeciálnym, stavali na klišé predstave, že ženy nedokážu napísať tak brutálne situácie – ak aj áno, držali by to v utajení. Rovnaký názor zastávajú niektorí čitatelia. Vraj si vždy mysleli, že Carmen Mola je muž, a to práve kvôli farbistému opisovaniu násilných scén. Iní autori tvrdia, že už dlhší čas tušili pravdu a obviňujú španielskych novinárov, že svoju prácu nerobia poriadne. Feministické kníhkupectvo so sídlom v Madride s názvom Mujeres y Compañía sa rozhodlo poslať romány späť do vydavateľstva s tým, že „je skvelé, že muži nezaberajú všetok priestor“.

Môžu byť ženské autorky oprávnene rozčarované?

Nie je to prvýkrát, čo čitatelia a novinári podľahli tajomnej osobnosti. Zverejňovanie autorskej tvorby, ale s iným menom, nie je pre literárnych tvorcov nezvyčajné. J.K. Rowling, autorka série o Harry Potterovi, písala kriminálne diela pod falošným menom Robert Galbraith. Bolo to z dôvodu obrovskej slávy, ktorá ju všade sprevádzala a chcela vydať knihu bez toho, aby si ju ľudia kupovali kvôli slávnemu menu. V začiatkoch svojej kariéry aj Stephen King vydával svoje diela ako niekto iný, konkrétne sa premenoval na Richarda Bachmana. Carmen Mola však nebol pseudonym, ktorý by niekoho chránil pred spätnou reakciou alebo mu umožnil slobodnejšie písať.

Odhalenie preto vyvolalo búrlivú diskusiu, ktorá sa preliala do blogov a kníhkupectiev po celom Španielsku. Zdvihla sa otázka rodovej rovnosti, ktorá je na pretrase takmer v každej oblasti života. Ženské autorky sú stále v menšine a fakt, že prestížnu cenu vyhrali muži skrývajúci sa za ženským alter – egom mnohí berú ako podvod. Ako uvádzajú noviny The New York Times, jeden zo scenáristov, Antonio Mercero kritiku však považuje za „trochu teoretickú“. Povedal, že hlavným záujmom spisovateľov, pokiaľ ide o pohlavie, bolo zvrátiť sexistický pohľad a zvoliť ženu ako hlavnú postavu detektívky. Budúci rok by malo vyjsť štvrté pokračovanie príbehov o prípadoch Eleny Blanco s názvom Matky. Nepochybne pôjde o kvalitné dielo, uvidí sa ale, či sa stretne s bojkotom od ich kedysi verných čitateľov.

Zdroje: www.edition.cnn.com, www.euronews.com, www.washingtonpost.com

Pokračujte na ďalší príspevok »