Mladí ľudia uprednostňujú kariéru pred vzťahmi. „Situationship“ sa stáva zlatým stredom randenia

Každá generácia so sebou prináša nové stereotypy. Generácia Z sa od predchádzajúcich generácií nelíši len pracovným životom, ale aj osobným. Problematika mentálneho zdravia a sexuálneho života prestáva byť pre ňu tabu, pričom posúva hranice aj vo svete randenia. Online zoznamky sa stávajú fenoménom zoznamovania 21. storočia. Paradoxom však je, že mladí ľudia majú v súčasnosti… Prečítať celé

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Každá generácia so sebou prináša nové stereotypy. Generácia Z sa od predchádzajúcich generácií nelíši len pracovným životom, ale aj osobným. Problematika mentálneho zdravia a sexuálneho života prestáva byť pre ňu tabu, pričom posúva hranice aj vo svete randenia.

Online zoznamky sa stávajú fenoménom zoznamovania 21. storočia. Paradoxom však je, že mladí ľudia majú v súčasnosti oveľa vyššie nároky na budúceho partnera než v minulosti. Okrem toho väčšina z nich považuje kariéru za prvoradú, čo je tiež jeden z dôvodov, prečo preferujú skôr kratšie nezáväzné vzťahy.

„Situationship“ ako novodobá forma lásky

A žili spolu šťastne až do smrti. Aj takto ľudia vnímali randenie. V súčasnosti je však o niečo komplikovanejšie, nakoľko mladí ľudia začínajú preferovať vzťahy v podobe „situationshipov“. Na prvý pohľad pôsobia ako bežné vzťahy, ktoré preferovali naši rodičia, avšak majú značný rozdiel.

Po tom, čo sa daný pojem v roku 2020 presadil v spoločnosti, čoraz viac ľudí hľadá na Googli pojem „klasifikácia vzťahov“, uvádza portál Los Angeles Wire. Ide o ťažko definovateľnú frázu spätú so zoznamovaním, avšak medzi dnešnými generáciami je značne populárna. Spája sa najmä s uspokojením sexuálnych a intímnych potrieb bez konvenčnej predstavy chápania vzťahov.

Podľa Elizabeht Armstrong, ktorá pôsobí ako profesorka sociológie na University of Michigan v USA, cieľom týchto zväzkov je preskočiť zaužívané vzorce tvoriace spolunažívanie, zásnuby, manželstvo či potomstvo, píše portál BBC. Ide o takzvanú „sivú zónu“ vo vzťahoch, kedy jedinci majú značne inak usporiadané priority. Nepremýšľajú príliš nad budúcnosťou, venujú pozornosť prítomnému okamihu.

Docentka sociológie Lisa Wade, pôsobiaca na Tulane University v USA, uskutočnila výskum venujúci sa súčasným vzťahom. V rozhovore so 150 vysokoškolskými študentmi zaznamenala, že väčšina z nich má strach definovať vzťah či dokonca priznať záujem o jeho napredovanie. Z výskumu preto vyplýva, že Generácia Z nedokáže priamo rozprávať o svojich pocitoch.

Kariéra na prvom mieste

Staršie generácie spájajú internetové zoznamky a dané formy vzťahov za určité formy promiskuity. Mladí ľudia však na randenie nemajú dostatok času, nakoľko za svoje priority považujú vzdelanie a kariéru. Túžia po určitej osobnej, profesionálnej a finančnej stabilite. Pripisujú sa k tomu najmä globálne problémy, nakoľko dnešné generácie sú vystavené klimatickej kríze či inflácii.

Generácia Z a vzťahy

Mladí ľudia sa snažia vyvarovať konvenčným predstavám chápania vzťahov. Zdroj: pexels.com

„Mladí ľudia zvyknú hovoriť, že vzťahy ich odvádzajú od ich vzdelávacích a kariérnych cieľov. Najlepšie je pre nich sa príliš neviazať, nakoľko by mohli obetovať svoju životnú dráhu pre niekoho iného,“ dodáva k danej problematike Wade.

Okrem toho sa chcú vyvarovať zbytočným rozvodom z dôvodu, že so svojím partnerom sú na rozdielnej životnej vlne. Práve preto sa vnímanie lásky a sexu vo forme „situationshipu“ začína považovať za nejaký uspokojivý stred, ktorému sa predchádzajúce generácie vyhýbali.

Popularita na sociálnych platformách

Daný druh vzťahov nie je výnimkou ani na sociálnych sieťach. Ľudia s obľubou zdieľajú svoje skúsenosti najmä na sociálnych platformách TikTok a Twitter. Videá s označením #situationship naberajú čoraz viac na popularite, pričom si ich bežne pozrú milióny používateľov.

Jedným z príkladov je 26-ročná zdravotnícka konzultantka Amanda Huhman, ktorá vďaka svojej skúsenosti získala na platforme TikTok takmer osem miliónov videní. Výnimkou nebola ani sekcia komentárov, v ktorej sa viacero ľudí podelilo so svojou skúsenosťou. Samotná Huhman tvrdí, že dané vzťahy ponúkajú viac slobody, nakoľko pre Generáciu Z je typický akčný životný štýl.

Okrem toho sa uvedený výraz začína spomínať aj v populárnej kultúre, čo je ešte väčším podnetom pre mladých. Medzi mediálnych priekopníkov patrí najmä zoznamovacia relácia Love Island, ktorá získala svoje miesto aj v slovenskom mediálnom priemysle.

Generačné zmeny

Známym faktom je aj to, že súčasné generácie dospievajú pomalšie. Nejde o nič nové, nakoľko výrazné generačné zmeny sa začali v spoločnosti pociťovať už po roku 1989, informuje portál eduworld.sk.

Generácia Z a vzťahy

Mladí ľudia začínajú uprednostňovať kariéru pred vzťahmi. Zdroj: pexels.com

„Pre dnešných mladých ľudí je veľmi ťažké dosiahnuť to, čo považujeme za tradičné znaky dospelosti. To znamená, že je pre nich čoraz náročnejšie získať stabilnú prácu na plný úväzok či hypotéku na vytvorenie vlastnej nezávislej domácnosti,“ tvrdí pre portál The Guardian sociologička Jane Pilcher.

Práve preto je dôležité, aby jednotlivé generácie medzi sebou našli porozumenie, nakoľko každá generácia odzrkadľuje určitú spoločenskú dekádu. To, či sa súčasná generácia riadi správnymi normami chápania života, sa ukáže až časom.

Pokračujte na ďalší príspevok »