Prečo Čína zakázala e-kolobežky?

Čína: svetová veľmoc v elektromobilite

Elektrické autá áno, elektrokolobežky nie. Prečítajte si viac o jedinečnej Číne.

MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Keď sa spomenie slovo „Čína“, väčšina ľudí si ešte stále predstaví výrobcu lacného tovaru, ktorého kvalita zodpovedá jeho cene. Tí zainteresovanejší si ju spájajú s Huawei, Lenovom, Xiaomi a ďalšími technologickými značkami, ktoré si získali pozíciu medzi svetovou špičkou vďaka zlepšovaniu produktov zahraničných výrobcov. Málokto si ale u nás so slovom „Čína“ vybaví elektromobilitu. 

 


V tomto článku sa dočítate aj nasledovné:

  • v čom sa elektromobilita v Číne líši od tej našej;
  • aké problémy prichádzajú spolu s elektrickými autami;
  • prečo majú v Číne lotériu na povolenie vlastniť auto;
  • prečo sú v Číne zakázané elektrické kolobežky;
  • ako vyzerá budúcnosť elektromobility v Číne.

 

Nabíjacie stanice na elektrické automobily sa nachádzajú v metropolách na každom kroku

Čína, ktorá ešte pred šiestimi rokmi vôbec neriešila elektromobilitu, má v roku 2019 nabíjacie stanice na elektrické automobily vo veľkých mestách na každom sídlisku, univerzitnom areáli a na každej väčšej ulici.

Pri mojej nedávnej návšteve mesta Kanton som zostala zaskočená pokrokom, ktorý mesto dosiahlo v rámci používania elektrických áut.

Za dva roky z ulíc prakticky zmizli všetky tradičné motorky a mopedy, nahradili ich výlučne elektrické.

Kým pred dvoma rokmi v uliciach ešte dominovali tradičné benzínové autá, dnes ich už vídať iba sporadicky. Väčšinu áut už dnes tvoria hybridy. Večerná prechádzka čínskymi ulicami mimo rezidenčných zón, kde sa popri šesťprúdových cestách nepohybuje veľa chodcov, je tak trochu hrozivá, nakoľko nepočuť žiadne zvuky motorov.

 

Elektrické vozidlá svojou tichosťou ohrozujú chodcov

Chodci v Číne začínajú mať problém kvôli pribúdajúcim nehodám v dôsledku tichosti dopravných prostriedkov.

V Číne sa preto vedie verejná diskusia, či neuzákoniť, aby zariadenia vydávali aspoň nejaké zvuky – práve tak ako v Európe.

Väčšina nehôd sa týka elektrických motoriek, ktorých je v Číne v uliciach už viac ako 300 miliónov! Nie, nejedná sa o preklep. Elektrické mopedy a motorky je v Číne vidieť úplne všade. Vozia sa na nich ľudia bez ohľadu na spoločenský status, povolanie či pohlavie. Sú (okrem metra) najrýchlejším spôsobom ako sa pri chronických zápchach v mestách dostať do želanej destinácie.

 

Elektromobilita je kľúčom k zabezpečeniu udržateľnosti ovzdušia čínskych miest

Čínska vláda si uvedomuje, že elektromobilita je jedinou možnosťou ako zachrániť ovzdušie a tým aj zdravie obyvateľstva vo veľkých mestách.

Výrobné továrne, ktoré priniesli Číne dnešnú úroveň prosperity, zdevastovali stav ovzdušia nakoľko, že veľa čínskych miest kvôli smogu niekoľko mesiacov v roku nevidí modré nebo, slnko či hviezdy. Neustále tiež narastá počet ľudí trpiacich rakovinou.

Podpora používania elektrických vozidiel je jednou z možností, ako sa snaží vláda zvrátiť tento nepriaznivý vývoj.

Pred rozvojom elektrických cestných zariadení začala vláda zavádzať obmedzenia týkajúce sa používania tradičných automobilov v čínskych metropolách.

Hlavné mesto Číny, Peking, napríklad dodnes prevádzkuje politiku, ktorá zakazuje tradičným autám vstup do mesta počas jedného dňa v týždni. V platnosti je aj nariadenie, ktoré neumožňuje nákup automobilu bez toho, aby kupujúci vlastnil „dopravnú značku“. Dopravné značky je ale v Pekingu možné získať iba výhrou v lotérii, ktorá funguje na princípe náhodného výberu.

V reálnom živote to vyzerá tak, že Číňanka pracujúca na strednej manažérskej pozícii si už piaty rok nemôže kúpiť auto, pretože sa jej nepodarilo vyhrať značku v lotérii.

Elektrické autá sú v Číne žiadané, pretože sa na ne ani jedno zo spomínaných opatrení nevzťahuje!

Iba počas minulého roka sa v Číne predali viac ako 3 milióny elektrických automobilov. Väčšina z nich je domácej produkcie a dopyt po nich neustále narastá. Pýtate sa ako je to možné? Veľkú zásluhu na ich predaji má čínska vláda. Centralizácia moci plne v jej rukách jej umožnila efektívne a expresné vybudovanie infraštruktúry potrebnej na nabíjanie zariadení.

Obľube sa v Číne tešia aj elektrobicykle. O tom svedčí aj ich predaj nakoľko sa minulý rok v Číne predalo 90 percent všetkých svetovo predaných bicyklov. Čína je aj svetovým lídrom vo využívaní elektrických autobusov. V súčasnosti v krajine po cestách jazdí takmer 400 tisíc kusov. Väčšina z nich je súčasťou MHD.

 

Elektrické kolobežky: extrémna popularita na Slovensku, absolútny zákaz v Číne

Jedinými elektrickými cestnými zariadeniami, ktoré v Číne na uliciach neuvidíte, sú segwaye, hoverboardy a elektrické kolobežky.

Tie môžete vidieť iba na veľtrhoch a výstavách, pretože sú určené na export. Pýtate sa prečo?

Predstavte si malé čínske mestečko, ktoré má rovnaký počet obyvateľov ako Bratislava. Hustota osídlenia je ale násobne vyššia. Keby si každý obyvateľ obstaral elektrickú kolobežku typu Xiaomi, nebolo by sa na uliciach kam pohnúť.

Číňania sú naučení na oveľa menší osobný priestor ako my, čo reflektuje aj architektúra a rozloženie priestoru. Vo väčšine frekventovaných zariadení rýchloobčerstvenia je umením nájsť miesto na sadnutie. Nájsť priestor pre elektrickú kolobežku by bolo prakticky nemožné. Určite nie vtedy, ak by na nej prišlo desať percent hostí…

Najväčšie čínske mesto Šanghaj, ktoré má počet obyvateľov presahujúci 27 miliónov, zakázalo elektrické kolobežky takmer ihneď po ich uvedení na trh v 2016. Autority argumentovali nutnosťou zabezpečiť bezpečnosť obyvateľstva. Postupne politiku úplného zákazu implementovali aj ostatné mestá.

 

Čo možno očakávať?

Pokrok, ktorý Čína dosiahla v elektromobilite za relatívne krátky čas, je bezprecedentný.

Na základe zaradenia oblasti ako kľúčovej pre ďalší rozvoj krajiny priamo čínskou vládou možno očakávať jej ďalší rapídny rozvoj.

Pre zabezpečenie jej skutočného želaného efektu bude potrebné, aby elektrická energia, ktorú používajú na svoju prevádzku elektrické cestné zariadenia, nepochádzala z uhlia, ktoré je ešte aj v súčasnosti v Číne s podielom viac ako 60 percent najdôležitejším zdrojom energie.

 

Fotografie k článku poskytla autorka z vlastného archívu.

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Boom čínskych startupov

Vlastný Youtube, Uber a Netflix už Číne nestačia, začína boj o dominanciu v umelej inteligencii

Vedeli ste, že Alibaba stojaca za Aliexpressom ponúka v Číne aj úvery pre podnikateľov?

27. augusta 2019

MUSK, ČÍNA A TECHNOLÓGIE

Elon Musk sa chystá do Číny na svetovú konferenciu AI, pripravuje prekvapenie?

Čína vychádza v ústrety takmer vo všetkom nielen Muskovi. Môžeme preto očakávať, že svetová technologická prevaha Číny bude čoskoro realitou.

6. augusta 2019

Kde všade sa dá aplikovať technológia rozpoznávania tváre? Čína vám to ukáže

Databáza nasnímaných tvári v Číne momentálne zahŕňa takmer všetkých z 1,4 miliardy obyvateľov krajiny. Čína má v súčasnosti približne 10-krát viac patentov na technológiu rozpoznávania tváre ako USA. To ju robí svetovým lídrom v tejto oblasti.

8. júla 2019


Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019

Ako fungujú 2. a 3. pilier?

Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

Husákových detí je veľa, napriek tomu demografia Slovenska nie je ideálna. Ako sa potom štát plánuje vysporiadať s dôchodkami, keď pôjdeme do penzie my?

30. augusta 2019

Mapa požiarov

Amazonský prales stále horí a spolu s ním lesy na celom svete

Lesné požiare patria k najväčším prírodným katastrofám.

30. augusta 2019

Češka Markéta Pechová preplávala La Manche, aj keď prišla o nohu a časť pľúc

Iba málo športovcov by sa odhodlalo preplávať La Manche, Češka to zvládla aj napriek zásadnému zdravotnému hendikepu.

28. augusta 2019