Ľudia

Neuveriteľne bizarný príbeh Mercy Brownovej, prvej ženskej upírky na svete

  • 28 februára, 2022
  • 6 min read
Neuveriteľne bizarný príbeh Mercy Brownovej, prvej ženskej upírky na svete

Aj keď aj tí najzarytejší obdivovatelia upírov uznávajú upírov ako fiktívne bytosti, boli časy, keď sa ľudia skutočne báli, že sa stanú obeťou týchto detí noci. Dávno, pred dňami emotívnych debát o výhodách Team Edward verzus Team Jacob, ľudia venovali veľa času a energie tomu, aby udržali svoje rodiny v bezpečí pred týmito krvilačnými pijavicami.

 

Vlad Napichovač. Zdroj: history.com

Odkiaľ upíri pochádzajú?

Keďže takmer každá kultúra má svoj vlastný typ upírskeho mýtu, je ťažké nájsť presný čas, kedy bola myšlienka upíra vytvorená. Aby ste sa však dostali k pôvodu modernej legendy o upíroch, musíte sa vrátiť do Rumunska z 15. storočia a k Vladovi Draculovi, známemu aj ako Vlad Napichovač. Vlad bol vrah, nie upír, ale inšpiroval autora Brama Stokera, aby vo svojej knihe Dracula z roku 1897 pomenoval svoju dnes už slávnu postavu upíra „Gróf Dracula“.

V priebehu storočí sa vyskytlo množstvo upírich káuz, ktoré sú často spojené s rozšírenou chorobou, ako je európsky mor alebo nepochopené fyzické deformácie. Eric Nuzum vo svojej knihe The Dead Travel Fast: Stalking Vampires from Nosfuratu to Count Chocula uvádza, že viera ľudí v upírov im pomohla definovať veci, ktorým nerozumeli a nedokázali ich vysvetliť, konkrétne smrť a choroby.

Upírska povera prekvitala v stredoveku, najmä keď mor zdecimoval celé mestá. Choroba často zanechávala na svojich obetiach krvácajúce lézie z úst, čo pre nevzdelaných bolo neklamným znakom vampirizmu. Nebolo nezvyčajné, aby bol niekto s neznámou fyzickou alebo emocionálnou chorobou označený za upíra.

 

Neuveriteľne bizarný príbeh Mercy Brownovej, „prvej ženskej upírky“ na svete. Zdroj: scoopwhoop.com

Mercy Brown

Mercy Brown môže konkurovať grófovi Draculovi ako najznámejší upír.

Na rozdiel od grófa Draculu však bola Mercy skutočnou osobou, žila na Rhode Island, a bola dcérou farmára Georgea Browna.

Inzercia

Po tom, čo George koncom 19. storočia prišiel kvôli tuberkulóze o mnohých členov rodiny vrátane Mercy, jeho komunita použila Mercy ako obetného baránka na vysvetlenie ich smrti. V tom čase bolo bežné viniť niekoľko úmrtí v jednej rodine na „nemŕtvych“. Telá každého mŕtveho člena rodiny často exhumovali a hľadali známky upírstva.

Keď bolo telo Mercy exhumované a nevykazovalo vážny rozklad, obyvatelia mesta ju obvinili z toho, že je upír. Vyrezali jej srdce, spálili ho a popol potom dali jej chorému bratovi, ktorý krátko nato zomrel.

 

Porfyria zahŕňa Guntherovu chorobu a najmenej sedem ďalších stavov. Zdroj: sk.approby.com

Veda za mýtom

Dnes možno niektoré z najrozšírenejších mýtov o upíroch vysvetliť pomocou vedy.

Strach z dávnej minulosti, že mŕtvi môžu stále ubližovať živým, sa ešte zintenzívnil, keď boli mŕtve telá exhumované a zdalo sa, že im z úst tiekla krv. Bez pochopenia toho, ako sa telo rozkladá a čo je známe ako „čistiaca tekutina“, je ľahké pochopiť, ako ľudia mohli predpokladať, že ich milovaní vstali z mŕtvych a pili ľudskú krv.

Mnoho raných kostier zo stredoveku bolo nájdených s tehlami alebo kameňmi vyplnenými ústami alebo kosákmi okolo krku, kvôli tomu, aby sa zabránilo týmto mŕtvym ľuďom vstať a zaútočiť. Keď podozriví upírí zomreli, ich telá boli často vykopané, aby sa hľadali známky vampirizmu. V niektorých prípadoch bol cez srdce mŕtvoly vrazený kôl, aby sa zabezpečilo, že zostane mŕtva. Iné správy popisujú dekapitáciu a spaľovanie mŕtvol podozrivých upírov až do devätnásteho storočia.

Niektorí tiež tvrdili, že upíri boli v skutočnosti len ľudia, ktorí trpeli porfýriou, stavom, ktorý spôsobuje, že človek je citlivý na slnečné svetlo. Ľudia s touto chorobou sú odkázaní na život v interiéri, pretože vystavenie svetlu môže viesť k znetvoreniu pľuzgiermi. Niekedy sú potrebné aj denné krvné transfúzie. V čase obmedzeného chápania sa ľudia báli, že by mohli tento stav„chytiť“.

 

Upír pri útoku. Zdroj: theculturetrip.com

Upíri ako ikony popkultúry

Možno máme vedu na našej strane, ale ako čas plynul, upíri sa stali čoraz populárnejšími. Od kníh, cez cereálie, až po prosperujúci turistický priemysel na miestach ako Rumunsko a Forks vo Washingtone, zdá sa, že nemôžeme striasť našu fascináciu upírmi.

 

Ale čo skutoční upíri?

Existujú ľudia, ktorí skutočne konzumujú ľudskú a zvieraciu krv. Stav túžby po krvi kvôli energii, známy aj ako hematománia, je skutočný.

Rozdiel je v tom, že títo ľudia pijú od ochotných darcov – nechcú byť zamieňaní s desivými zobrazeniami upírov. Títo „skutoční upíri“ sú často len priemerní ľudia s nezvyčajným vkusom. Niektorí sa rozhodnú žiť v podobne zmýšľajúcich komunitách.

Komunity sebaidentifikovaných upírov možno nájsť na internete, v mestách a obciach po celom svete. Aby sa vyhli opätovnému podnecovaniu upírskych povier, väčšina moderných upírov sa drží oddelene od zvyšku spoločnosti a zvyčajne vykonávajú svoje „kŕmne“ rituály, medzi ktoré patrí pitie krvi ochotných darcov súkromne.

Niektorí upíri nepožívajú ľudskú krv, ale tvrdia, že sa živia energiou iných. Mnohí tvrdia, že ak sa pravidelne nekŕmia, sú rozrušení alebo depresívni.

About Author

Natália Jančušková

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings