INZERCIA: Ochranné rúška s filtrom MeWe
Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Alchýmia zelených nápojov

  Nech už je váš denný jedálniček akýkoľvek, čoskoro zistíte, že tzv. smoothies si v ňom nájdu svoje miesto. Jedná sa o rýchly a oživujúci nápoj. Môže byť ideálnymi raňajkami, pokiaľ nie ste zástancom omelety so slaninou. Zdravo zaženie hlad kedykoľvek počas dňa. Ak je navyše vylepšený rôznymi druhmi semiačok, zďaleka svojou nutričnou hodnotou predstihne… View Article

 

Nech už je váš denný jedálniček akýkoľvek, čoskoro zistíte, že tzv. smoothies si v ňom nájdu svoje miesto. Jedná sa o rýchly a oživujúci nápoj. Môže byť ideálnymi raňajkami, pokiaľ nie ste zástancom omelety so slaninou. Zdravo zaženie hlad kedykoľvek počas dňa. Ak je navyše vylepšený rôznymi druhmi semiačok, zďaleka svojou nutričnou hodnotou predstihne typický obed z kantíny. No a v prípadoch, kedy by ste siahli do tajných domácich zásob čokolády, môžete rovnako spokojne servírovať tomu hladnému dieťaťu vo vás dekadentnú višňovo-čučoriedkovo-malinovo-banánovú zmes s kúskom vanilky, medom a prírodným kakaovým práškom alebo bôbmi.

 

 

Ak sa mi podarilo zaujať vašu pozornosť, dovoľte mi zobrať vás ešte o kúsok ďalej. Majme na pamäti, že listová zeleň je hlavnou hviezdou vďaka vysokému obsahu fytochemikálií, proteínov, vitamínov a antioxidantov. Keď sa vám podarí premeniť dve plné dlane zelených listov na chutný nápoj, zásobujete tak svoje telo výživou, ktorú by inak bolo náročné zaradiť do denného stravovania. Avšak aj ja si veľmi dobre spomínam na časy, kedy som odmietala pridať čo i len jeden špenátový lístok, pretože môj smoothie by bol – nuž, zelený. Všetko, čo k tomu dodám – je to len vo vašej hlave. Pár experimentov a rýchlo prídete na to, aký pomer sladkého ovocia a zeleniny vám vyhovuje. Inými slovami, budete piť šalátové lístky s uhorkou a stále to bude chutiť ako banán s mangom -samozrejme, iba v prípade, ak pridáte aj banán s mangom.

 

Bez názvu – 1

 

Je vhodné začať s menším kúskom uhorky a nikto si to ani len nevšimne, keďže nemení výrazne ani farbu, ani chuť. Každý smoothie znesie za hrsť zelených listov, pretože takmer vôbec nie je badať ich vplyv na chuť. Výber listov nechám na vás, no rukola je skôr pre extrémistov. Podobne môžete slobodne pridávať prášok z koreňa maca alebo akýkoľvek iný zázračný prášok s menej ako lahodnou chuťou. Zopár bazalkových alebo matových lístkov pridá jemný chuťový akcent, pomôže s detoxom a poteší vaše telo. Taktiež sa nehanbite používať ingrediencie, ktoré ste doteraz mohli mylne považovať za odpad – zelené časti mrkvy, petržlenu, reďkovky, kalerábu alebo červenej cvikly. Stopkám a listom týchto rastlín sa neprávom nedostáva našej pozornosti, chutia výborne a obsahujú až dvojnásobok blahodarných látok v porovnaní s ich koreňmi. Vhoďte do mixéra kúsok zázvoru, ak váš imunitný systém potrebuje povzbudiť a nezabudnite pridať vodu. Prisypte za polievkovú lyžicu čerstvých výhonkov a sledujte, ako vaše telo zožne ich silu. Jeden až tri dni naklíčené šošovicové, mungo, reďkovkové, ľanové alebo sezamové semiačka sú vďaka svojim životodarným účinkom považované za superpotraviny.
Telu dodáte širokú a rôznorodú paletu esenciálnych látok striedaním druhov zelení. Ku kapustovej zelenine, často nazývanou bojovníkom proti rakovine, patria ako názov napovedá kapusta, rukola, brokolica a kučeravá kapusta. Do čeľade láskavcovitých spadajú špenát, cviklové listy alebo aj mangold, ktorý reguluje hladinu cukru v krvi. Medzi astrovité patria rímsky šalát alebo púpavové listy, známe ako kalcium bez kráv. Listy zeleru a koriandra sú z čeľade mrkvovitých rastlín, charakteristických silnou arómou a chuťou, ktorú neprekryje ani banán, pokiaľ ju zrovna neobľubujete. Ak ste na tom podobne ako ja, vystačíte si rovnako s mrkvovou zeleňou.
Zdravé tuky sú všeobecne vítaným prvkom vo vyváženej strave. Ak sú pridané do nápoja, darujete si plný účinok vitamínov rozpustných v tukoch. Používaním už jednej čajovej lyžičky panenských prírodných olejov ako napríklad kokosového si zvýšite dlhodobo energiu a vyrovnáte výživnú hodnotu zmesi. Existuje však aj druhý spôsob, a to pridaním lyžičky semiačok – chia, ľanových i konopných, alebo to vyriešite kúskom avokáda. Ak máte doma výkonný mixér, tú istú službu vám preukáže aj zopár kešu orieškov alebo mandlí, ktoré navyše dodajú nápoju zamatovú chuť.

 

Bez názvu – 2

 

Korunu denného pohára zdravia vám dá jar samotná. Počúvnite svoju divokú stránku a nazbierajte si zopár čerstvých extra prísad žiariacich jarnou energiou a vitalitou. Púpavové lístky, skorocel, žihľava, ďatelina aj sedmokrásky sú iba niekoľkými zo širokého množstva voľne rastúcich jedlých rastlín, ktoré isto vykúkajú i vo vašej predzáhradke. Za zelenú farbu zodpovedá chlorofyl, je ich životnou miazgou, ktorá absorbuje slnečné svetlo. Ak telu dodáte tieto listy, prebudia prapôvodné informácie zakódované v každej jeho bunke. A vedzte, že tento životný impulz nenecháva priestor nazvyš chorobám ani degenerácii. Skúmajte, čo rastie naokolo, inšpirujte sa, skúšajte a ďakujte Matke Zemi za každý z jej darov vo vašom mixéri. Získate tak poslednú tajnú prísadu.

 

Soňa Zajačeková

 

Pre zoznam jedlých voľne rastúcich rastlín a viac o téme navštívte stránky Divokej Kuchárky.
Ak potrebujete nový mixér a neviete, po akom siahnuť, nehľadajte ďalej. Férovú cenu a silný výkon nájdete na cestaksebe.com.