Technológie a História

Ako vznikla virtuálna realita? Začiatok vás možno prekvapí

V tejto podrobnej histórii virtuálnej reality sa pozrieme, ako sa vyvinula a ako sa transformovala do dnešnej technológie, ktorú poznáme ako virtuálna realita. Virtuálna realita – definícia Čo sa počíta ako „VR“ v dnešnom svete? Zmyslom virtuálnej virtuálnej reality je pretvoriť realitu v nejaký klam, aby náš mozog veril, že niečo je skutočné, aj keď… Prečítať celé
Vydané 30. júna 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Copywriter, freelancer a zabávač vo voľnom čase Košice | Slovensko

V tejto podrobnej histórii virtuálnej reality sa pozrieme, ako sa vyvinula a ako sa transformovala do dnešnej technológie, ktorú poznáme ako virtuálna realita.

Virtuálna realita – definícia

Čo sa počíta ako „VR“ v dnešnom svete? Zmyslom virtuálnej virtuálnej reality je pretvoriť realitu v nejaký klam, aby náš mozog veril, že niečo je skutočné, aj keď to tak nie je. V začiatkoch filmového premietania existuje krásny príklad na virtuálnu realitu. V jednej scéne ukazoval vlak smerujúci priamo ku kamere.

Prítomní ľudia, ktorí nikdy predtým film nevideli, si mysleli, že to bol skutočný vlak. Aj keď možno tento príbeh v modernej dobe môžeme považovať za „legendu“.  To je ukážka toho, že je možné, aby filmové a televízne snímky aspoň do istej miery ovplyvňovali náš zmysel pre realitu.

Napriek tomu si o filmoch a VR nemyslíme, že sú jedno a to isté. Dnes existuje veľa definícií VR, ktoré sa všetky viac alebo menej prekrývajú v kľúčových oblastiach. Keď teraz použijeme slovo „VR“, konkrétne sa to týka počítačom generovaných snímok a hardvéru.

V historickom kontexte potom musíme rozšíriť to, čo sa vníma ako VR. Niektoré záchytné body ukázané v tomto článku sú preto tiež aj predchodcami filmov. Technológie sa rozvíjajú z histórie do viacerých smerov. V niektorých prípadoch je tým záchytným bodom skôr vytvorenie jednoduchej myšlienky o virtuálnej realite.

Obraz

Panoráma 19. storočia

Virtuálna realita a začiatky – panorámy

Úplne prvý pokus o vytvorenie ilúzie sú panorámy z 19. storočia – tie sa používali ako vyobrazenie ilúzie. Tá ukazovala že sme prítomní niekde, kde v skutočnosti nie sme a najskorším pokusom sú určite 360-stupňové maľby. Boli určené hlavne na vyplnenie celého zorného poľa diváka, aby sa cítil prítomný pri historickej udalosti alebo scéne.

Prvý letecký simulátor

V roku 1929 vytvoril Edward Link (patentovaný v r.1931) pravdepodobne prvý príklad letového simulátora, ktorý bol úplne elektromechanický. Riadili ho motory, ktoré boli spojené so stĺpikom riadenia a upravovali tak sklon a náklon lietadla. Malé motorom poháňané zariadenie napodobňovalo turbulencie a poruchy.

V tom čase dokonca americká armáda kúpila šesť z týchto zariadení v tej dobe za 3 500 dolárov. Ako bola táto technológia prospešná? Počas druhej svetovej vojny využilo tento vynález viac ako 10 000 pilotov a celkovo až 500 000.

Letecký simulátor

Letecký simulátor zdroj: vrs.org.uk

Morton Helig

V polovici 50. rokov vyvinul kameraman Morton Heilig úplne nový stroj Sensorama (patentovaný v roku 1962). Tento stroj simuloval nie len zrak, ale aj zvuk. Jeho súčasťou boli stereofónne reproduktory, stereoskopický 3D displej, ventilátory a vibračné kreslo. Bol určený na úplne ponorenie jednotlivca do filmu. Pre svoj vynález vytvoril aj šesť krátkych filmov, ktoré sám nakrútil, vyrobil a zostrihal. Jeden z nich sa volal Fľaša od Coca Coly.

Morton Helig bol tak talentovaný, že o 10 rokov neskôr , v roku 1960, vynašiel aj prístroj ktorý bol prvým príkladom displeja pripevneného na hlavu. O rok neskôr vyvinuli ďalší dvaja inžinieri podobný produkt, ktorý znova používala armáda a simuloval pohyb v 3D.

Virtuálna realita

Virtuálna realita od spoločnosti Sega – 1993

Virtuálna realita – prelomový rok 1987

Ani po viac ako 100 rokoch vývoja vo virtuálnej realite neexistoval všeobecný pojem, ktorý by túto technológiu opísal. Všetko sa to zmenilo v roku 1987, keď Jaron Lanier, zakladateľ laboratória vizuálneho programovania (VPL), vytvoril pojem „virtuálna realita“. Zanedlho sa do tejto technológie dostala aj NASA v roku 1989.

Prostredníctvom tejto spoločnosti Jaron vyvinul celý rad zariadení pre virtuálnu realitu vrátane Dataglove. Spoločne s Tomom Zimmermanom aj vytvoril prototyp displeja namontovaného na hlave. Boli prvou spoločnosťou, ktorá predávala okuliare pre virtuálnu realitu (EyePhone 1 za 9 400 dolárov, a EyePhone HRX za takmer 50 000 dolárov.

Google Street View a Oculus rift

Google v roku 2007 predstavil novinku, ktorú používame dodnes – Google maps do ktorého pridal 360-stupňové obrázky ulíc nasnímané špeciálnymi automobilmi. O 3 roky neskôr sa zrodila v hlave Lucky Palmera veľká novinka. Bola to súprava VR headsetu, ktorý sa volá Oculus Rift. V roku 2012 ho vydal na Kickstarter a nazbieral takmer 2,5 milióna dolárov počas celej kampane.

virtuálna realita Oculus Rift

Model Oculus Rift zdroj: Amazon.com

Súčasnosť

Od roku 2012 vyšiel nesmierny počet VR headsetov. Oculus Rift, ktorý odkúpil Facebook, vyšiel iba o pár rokov neskôr. Táto technológia sa teda z panoramických obrázkov transformovala do súprav VR, ktoré poznáme do dnes.

Náklady na vytvorenie headsetov VR dramaticky poklesli a počítače, ktoré vedia spustiť tieto headsety sú už dnes prakticky bežné. Hovorí sa, že Apple pracuje na projektoch VR a zdá sa, že VR bude neoddeliteľná súčasť budúcnosti nášho života.

Pokračujte na ďalší príspevok »