Šport

4 kroky k lepšej regenerácii svalov, ako na to?

  • 14 júna, 2021
  • 6 min read
4 kroky k lepšej regenerácii svalov, ako na to?

So správnymi prístupmi budete pravdepodobne schopní po tréningu urýchliť regeneráciu svalov a zlepšiť svoju celkovú kondíciu.

1. Pite veľa vody k lepšej regenerácii svalov

Každý fitness nadšenec pozná dôležitosť správnej hydratácie pred, počas a po intenzívnom tréningu alebo fyzickej aktivite. Potvrdzuje to aj veda. Ak sa chcete vyhnúť dehydratácii, ktorá je spojená so svalovou únavou, zníženým výkonom a ďalšími komplikáciami, je dôležité počas tréningu piť veľa tekutín. A ak myslím veľa, myslím tým veľa veľa.

Regenerácia svalov vodou
zdroj: ytimg.com

Správna hydratácia tiež znižuje riziko chorôb spôsobených teplom pri cvičení v teplom počasí. Bohužiaľ, veľa návštevníkov telocvične sa zameriava na pitie vody pred svojou rutinou a zabudne to urobiť počas nej, čo je ešte dôležitejšie. Iní majú zlý zvyk piť vodu iba vtedy, keď majú smäd, čo sa absolútne neodporúča.

Ak ste fanúšikmi športových nápojov obohatených o elektrolyty alebo o akýkoľvek iný druh nápojov na zotavenie po cvičení, môžu vám pomôcť viaceré nápoje. Za pozornosť stojí nedávna analýza a výskum, ktorá zistila, že čokoládové mlieko (ktoré obsahuje bielkoviny, sacharidy, tuky, vodu a elektrolyty) môže byť skvelým nápojom na zotavenie po tréningu.

INZERCIA

Nezabúdajte však, že na konci dňa nie je nič výhodnejšie ako obyčajné H2O.

Žena a hodiny
Zdroj: unitec.az

2. Dostatok spánku

Nie je žiadnym tajomstvom, že dostatok odpočinku je kľúčom k duševnému aj fyzickému zdraviu. Vedeli ste však, že jeho nedostatok môže výrazne zabrániť priebehu zotavenia svalov? Predstavte si, že cvičíte rok, a každú noc nespíte dostatočne. Svaly takto strácate kumulatívne. Svaly sa budujú počas spánku nie počas dňa. Spánok je podľa mňa najdôležitejší nielen pre nováčika v posilňovni, ale aj pre bežných fitnessákov.

Taktiež, systematický prehľad publikovaných štúdií z roku 2018 naznačuje, že intervencie spánku, ako napríklad predĺženie spánku, môžu hrať dôležitú úlohu v niektorých aspektoch výkonnosti a zotavenia športovcov. Ak sa chcete vyhnúť komplikáciám spojeným s tréningom, môže byť preto dôležité získať sedem až osem hodín spánku za noc.

Niektorí dokonca aj odporúčajú popoludňajší spánok, ktorý si dáte na 20 minút, ale osobne jednoducho odporúčam minimálne 7 hodinový spánok každú noc.

3. Dostatok proteínu a svaly budú rásť

Bielkoviny sú výživou na opravu svalov číslo jeden, ktorú by ste si mali určite vložiť do svojej stravy. Namiesto pridávania doplnkov do svojich nápojov sa sústreďte na príjem denného príjmu bielkovín z celých potravín, ako sú vajcia, grécky jogurt, tvaroh a mäso. Tieto všestranné jedlá sú vynikajúcim občerstvením alebo plnými jedlami, ktoré vám pomôžu pri zotavení. Bližšie sme sa k správnej strave pozreli aj v tomto článku.

jedlo na svaly
zdroj: eatthis.com

Je tiež dôležité pred spánkom konzumovať jedlo bohaté na bielkoviny, aby sa vaše svaly časom opravili. Je to z toho dôvodu, pretože ak si naozaj nepočítate kalórie, je možné, že dostatok proteínu v tele nemáte. Esenciálne aminokyseliny, ktoré sa metabolizujú, zabraňujú bolesti, ktoré by ste inak mali nasledujúci deň. Mimochodom, nezabudnite ani na príjem bielkovín pred a po tréningu.

4. Odpočinok si vždy naplánujte dopredu k lepšej regenerácii svalov

Pokiaľ ide o odpočinok, všeobecným pravidlom je udržiavať zdravú 48-hodinovú prestávku medzi tréningami, ak ste fanúšikom náročnejších rutín. Nie je to samozrejme univerzálne pravidlo. Ide skôr o usmernenie, ktoré môžete dodržiavať alebo prispôsobiť tak, aby vyhovovalo vaším osobným potrebám a preferenciám.

dobrá regenerácia svalov
Zdroj: sweat.com

Nikdy nezabúdajte na strečing, najmä počas zotavovacích dní. Tento zvyk časom pomôže pri zotavení vašich svalov a už nebude fungovať ako nejaká záťaž. V závislosti od vášho veku a úrovne schopností budete potrebovať menej času na odpočinok alebo viac. Ak zistíte, že si robíte dlhšie pauzy, pokúste sa pridať aspoň 1 extra deň voľna pre zotavenie svalov.

Je aj možné počas voľných dni si ich pripraviť tak, aby pozostávali z ľahkých cvičení, ako je jóga, aby ste nestratili prehľad o svojich fitness cieľoch. Pomôže vám to zároveň relaxovať a načerpať novú energiu. Ak však pociťujete nevoľnosť alebo zranenie, je najlepšie počúvať svoje telo a dať si pre danú partiu voľno na pár dní.

Studené sprchy: áno, alebo nie?

Až donedávna niektorí tréneri a ďalší odborníci na fitness odporúčali sprchovanie v studenej vode, aby sa športovci zotavili z tréningu. Verilo sa, že z krátkodobého hľadiska môže pomôcť znížiť únavu a bolestivosť svalov. Niektoré skoré štúdie zahŕňali aj ďalšie benefity, ale podľa najnovších štúdií si treba dávať pozor.

Regenerácia svalov sprcha
zdroj: thetimes.uk

Štúdia mala 2 skupiny ľudí. Prvá používala na regeneráciu svalov aj studené sprchy, druhá nie. Po 12 týždňoch sa zmerali, a podľa výskumníkov bol rozdiel medzi skupinami. Tá, ktorá nechodila do studenej sprchy, mala lepšie výsledky ako tá druhá. Vedci skonštatovali:

„„Použitie studenej sprchy ako pravidelnej stratégie po regenerácii by sa malo prehodnotiť.“

 

About Author

Adam Nemcik

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings