Známy odevný reťazec H&M začína riešiť otázku udržateľnosti. V minulosti bol však obvinený z greenwashingu

V súčasnosti sa čoraz viac stretávame s pojmom udržateľná móda. Spája sa najmä so starostlivosťou o našu planétu, ale výnimku netvoria ani lepšie pracovné podmienky, v ktorých sa oblečenie vyrába. Do povedomia sa dostal po páde budovy Rana Plaza, v ktorej bangladéšski obyvatelia pracovali na výrobe oblečenia známych textilných reťazcov. Dané nešťastie je známe aj… Prečítať celé

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

V súčasnosti sa čoraz viac stretávame s pojmom udržateľná móda. Spája sa najmä so starostlivosťou o našu planétu, ale výnimku netvoria ani lepšie pracovné podmienky, v ktorých sa oblečenie vyrába.

Do povedomia sa dostal po páde budovy Rana Plaza, v ktorej bangladéšski obyvatelia pracovali na výrobe oblečenia známych textilných reťazcov. Dané nešťastie je známe aj ako najväčšia tragédia módneho priemyslu, pričom prišlo o život 1 134 ľudí, informuje portál Interez. Známym faktom je aj to, že majitelia budovy vedeli o jej narušenej statike, avšak zisky zvíťazili nad ľudskosťou. V objekte sa okrem spomínanej továrne nachádzali aj banka, byty či obchody.

Danej téme sa venovala aj greeninfluencerka a bývalá modelka Natália Pažická, ktorá sa na svojom instagramovom účte venuje otázke udržateľnosti. Poukazuje najmä na nedôstojné podmienky, v ktorých sa oblečenie vyrába, nakoľko ide o prácu za pár centov denne. Okrem toho dáva do povedomia aj rôzne odevné reťazce, ktoré sú typické pre greenwashing (pozn. red. prezentovanie výrobkov ako ekologické, pričom tomu tak nie je).

Fast fashion a udržateľná móda

Ako sme si mohli všimnúť, výklady obchodov v nákupných centrách sa menia neuveriteľnou rýchlosťou. Mohli by sme to prirovnať až k nútenému diktovaniu trendov, ktoré pre ich krátku životnosť nemajú žiadnu hodnotu. Výnimkou nie sú ani pravidelné výpredaje, počas ktorých je oblečenie v mnohých prípadoch ešte drahšie než v pôvodnej cene.

Pred pár dňami internetom obehla správa, že známy švédsky odevný reťazec H&M Group spolu s recyklačnou skupinou Remondis založili spoločný podnik, uvádza Forbes. Daná spoločnosť má niesť názov Looper Textile Co, pričom sa má zameriavať na zber, triedenie a predaj použitých a nechcených odevov.

 

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Natália Pažická (@nataliapazicka)

„Dnes sa v Európskej únií vyzbiera menej ako 40 % použitého oblečenia,“ tvrdí generálna riaditeľka spomínaného nového podniku Emily Bolon.

„Použité a nepotrebné odevy sa musia najprv zozbierať a roztriediť do rôznych skupín, napríklad podľa typu materiálu alebo odevu, aby sa mohli opätovne použiť či recyklovať. Preto ide 60 % spotrebiteľského textilu priamo do odpadu,“ dodáva.

Okrem uvedených úkonov má byť pre Looper primárnym cieľom aj predĺženie životného cyklu približne 40 miliónom kusov oblečenia v priebehu roku 2023. Práve preto spojenie spoločností Remondis a H&M Group môže byť úspešnejšie než sa zdá.

Obvinenie z greenwashingu

Síce ide o pozitívny krok fast fashion spoločnosti k udržateľnosti, netreba zabúdať na minulosť. Ako uviedla aj Natália Pažická na svojom Instagrame, odevný gigant H&M bol v minulosti obvinený z greenwashingu.

Portál Renewable Matter uvádza, že žalobcom bola americká študentka marketingu Chelsea Cammodore. Predmetom žaloby boli odevy kolekcie Conscious Collection, ktoré za prezentujú ako šetrné voči planéte. Okrem toho Commodore nebola jediná, ktorá s daným tvrdením nesúhlasila. Na základe toho odborníci tvrdia, že ide o varovanie, ktoré by textilné spoločnosti nemali ignorovať.

Podľa webovej stránky H&M uvedené odevy sú naozaj vytvorené tak, aby boli aspoň trocha šetrné pre planétu. Práve preto každý produkt danej kolekcie obsahuje najmenej o 50 % viac udržateľnejších materiálov, ako sú napríklad organická bavlna alebo recyklovaný polyester. Na podloženie svojich tvrdení sa značka pripojila aj k Higg Indexu, ktorý je známy ako index udržateľnosti pre textilný a módny priemysel.

udržateľná móda

Ľudia vyrábajúci oblečenie pre fast fashion reťazce zarobia pár centov denne. Zdroj: pexels.com

Vyvinula ho organizácia Sustainable Apparel Coalition, ktorej hodnotenia boli uvedené na webovej stránke H&M. Po spomínanom súdnom spore však tento odevný gigant považoval za rozumnejšie ich odstrániť.

Ako dospieť k udržateľnosti?

Ako sme písali v našom predošlom článku, podporiť udržateľnú módu je jednoduchšie než sa zdá. Za najideálnejší krok sa považuje, ak by sme si v priebehu roka zadovážili len tri nové kusy oblečenia. Pre súčasné generácie to však nie je najjednoduchšie riešenie, nakoľko 21. storočie sa vyznačuje aj s veľkou mierou materializmu.

Kľúčovú rolu však zohráva aj nákup kvalitného oblečenia. Odporúča sa podporiť skôr menšie lokálne značky, ktoré vyrábajú odevy z udržateľnejších materiálov, než textilných gigantov tvoriacich najvyšší podiel na trhu. V dôsledku toho portál Eco Hero prináša pár československých módnych značiek, ktoré sú typické pre udržateľnosť. Patria k ním Heavenly, Cila alebo Česká bio móda. Ich výrobky tvoria prírodné materiály, ku ktorým patria bio bavlna, ľan či bambus.

Pokračujte na ďalší príspevok »