Lifestyle

Známy odevný reťazec H&M začína riešiť otázku udržateľnosti. V minulosti bol však obvinený z greenwashingu

  • 21 februára, 2023
  • 5 min read
Známy odevný reťazec H&M začína riešiť otázku udržateľnosti. V minulosti bol však obvinený z greenwashingu

V súčasnosti sa čoraz viac stretávame s pojmom udržateľná móda. Spája sa najmä so starostlivosťou o našu planétu, ale výnimku netvoria ani lepšie pracovné podmienky, v ktorých sa oblečenie vyrába.

Do povedomia sa dostal po páde budovy Rana Plaza, v ktorej bangladéšski obyvatelia pracovali na výrobe oblečenia známych textilných reťazcov. Dané nešťastie je známe aj ako najväčšia tragédia módneho priemyslu, pričom prišlo o život 1 134 ľudí, informuje portál Interez. Známym faktom je aj to, že majitelia budovy vedeli o jej narušenej statike, avšak zisky zvíťazili nad ľudskosťou. V objekte sa okrem spomínanej továrne nachádzali aj banka, byty či obchody.

Danej téme sa venovala aj greeninfluencerka a bývalá modelka Natália Pažická, ktorá sa na svojom instagramovom účte venuje otázke udržateľnosti. Poukazuje najmä na nedôstojné podmienky, v ktorých sa oblečenie vyrába, nakoľko ide o prácu za pár centov denne. Okrem toho dáva do povedomia aj rôzne odevné reťazce, ktoré sú typické pre greenwashing (pozn. red. prezentovanie výrobkov ako ekologické, pričom tomu tak nie je).

Fast fashion a udržateľná móda

Ako sme si mohli všimnúť, výklady obchodov v nákupných centrách sa menia neuveriteľnou rýchlosťou. Mohli by sme to prirovnať až k nútenému diktovaniu trendov, ktoré pre ich krátku životnosť nemajú žiadnu hodnotu. Výnimkou nie sú ani pravidelné výpredaje, počas ktorých je oblečenie v mnohých prípadoch ešte drahšie než v pôvodnej cene.

INZERCIA

Pred pár dňami internetom obehla správa, že známy švédsky odevný reťazec H&M Group spolu s recyklačnou skupinou Remondis založili spoločný podnik, uvádza Forbes. Daná spoločnosť má niesť názov Looper Textile Co, pričom sa má zameriavať na zber, triedenie a predaj použitých a nechcených odevov.

 

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Natália Pažická (@nataliapazicka)

„Dnes sa v Európskej únií vyzbiera menej ako 40 % použitého oblečenia,“ tvrdí generálna riaditeľka spomínaného nového podniku Emily Bolon.

„Použité a nepotrebné odevy sa musia najprv zozbierať a roztriediť do rôznych skupín, napríklad podľa typu materiálu alebo odevu, aby sa mohli opätovne použiť či recyklovať. Preto ide 60 % spotrebiteľského textilu priamo do odpadu,“ dodáva.

Okrem uvedených úkonov má byť pre Looper primárnym cieľom aj predĺženie životného cyklu približne 40 miliónom kusov oblečenia v priebehu roku 2023. Práve preto spojenie spoločností Remondis a H&M Group môže byť úspešnejšie než sa zdá.

Obvinenie z greenwashingu

Síce ide o pozitívny krok fast fashion spoločnosti k udržateľnosti, netreba zabúdať na minulosť. Ako uviedla aj Natália Pažická na svojom Instagrame, odevný gigant H&M bol v minulosti obvinený z greenwashingu.

Portál Renewable Matter uvádza, že žalobcom bola americká študentka marketingu Chelsea Cammodore. Predmetom žaloby boli odevy kolekcie Conscious Collection, ktoré za prezentujú ako šetrné voči planéte. Okrem toho Commodore nebola jediná, ktorá s daným tvrdením nesúhlasila. Na základe toho odborníci tvrdia, že ide o varovanie, ktoré by textilné spoločnosti nemali ignorovať.

Podľa webovej stránky H&M uvedené odevy sú naozaj vytvorené tak, aby boli aspoň trocha šetrné pre planétu. Práve preto každý produkt danej kolekcie obsahuje najmenej o 50 % viac udržateľnejších materiálov, ako sú napríklad organická bavlna alebo recyklovaný polyester. Na podloženie svojich tvrdení sa značka pripojila aj k Higg Indexu, ktorý je známy ako index udržateľnosti pre textilný a módny priemysel.

udržateľná móda
Ľudia vyrábajúci oblečenie pre fast fashion reťazce zarobia pár centov denne. Zdroj: pexels.com

Vyvinula ho organizácia Sustainable Apparel Coalition, ktorej hodnotenia boli uvedené na webovej stránke H&M. Po spomínanom súdnom spore však tento odevný gigant považoval za rozumnejšie ich odstrániť.

Ako dospieť k udržateľnosti?

Ako sme písali v našom predošlom článku, podporiť udržateľnú módu je jednoduchšie než sa zdá. Za najideálnejší krok sa považuje, ak by sme si v priebehu roka zadovážili len tri nové kusy oblečenia. Pre súčasné generácie to však nie je najjednoduchšie riešenie, nakoľko 21. storočie sa vyznačuje aj s veľkou mierou materializmu.

Kľúčovú rolu však zohráva aj nákup kvalitného oblečenia. Odporúča sa podporiť skôr menšie lokálne značky, ktoré vyrábajú odevy z udržateľnejších materiálov, než textilných gigantov tvoriacich najvyšší podiel na trhu. V dôsledku toho portál Eco Hero prináša pár československých módnych značiek, ktoré sú typické pre udržateľnosť. Patria k ním Heavenly, Cila alebo Česká bio móda. Ich výrobky tvoria prírodné materiály, ku ktorým patria bio bavlna, ľan či bambus.

About Author

Lenka Šamajová

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings