GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Veda a technika

Výhody prestávky na sociálnych sieťach plus aktivity, ktoré môžete namiesto toho robiť

  • 16 septembra, 2022
  • 5 min read
Výhody prestávky na sociálnych sieťach plus aktivity, ktoré môžete namiesto toho robiť

Ako by vyzeral váš život vo svete bez sociálnych sietí?

Dosť ťažko predstaviteľné, však?

 

Mnohí z nás sú tak prepletení so sociálnymi účtami, že je ťažké si spomenúť, ako sme fungovali pred touto érou.

Online pripojenie má veľa výhod, ale ako nájsť rovnováhu s neustálym prívalom príspevkov od priateľov, rodiny, celebrít a značiek, ktoré neustále súperia o našu pozornosť?

 

Keď zistíte, prečo máte nutkanie prihlásiť sa na svoje účty sociálnych médií, môžete tento pocit presmerovať inými spôsobmi.

 

 

Ak používate sociálne siete na oddych

 

Ak zistíte, že siahate po telefóne, keď máte chvíľu pauzu od povinností, zvážte ich výmenu za tieto možnosti:

 

  • Prejdite sa okolo bloku.

 

  • Pustite si hudbu.

 

  • Urobte si príjemnú atmosféru pomocou sviečok a esenciálnych olejov.

 

  • Prečítajte si zaujímavé články alebo knihu.

 

  • Kreslite si alebo tvorte rôzne dekorácie do bytu, či záhrady.

 

  • Upečte si niečo chutné.

 

  • Zahrajte sa s domácim miláčikom, nech už je to čokoľvek.

 

  • Skúste jogu alebo meditáciu.

 

  • Dajte si upokojujúci horúci nápoj, ako je čaj alebo horúca čokoláda.

 

  • Pozrite si staré fotografie a zaspomínajte si.

 

Sviečky a vonné oleje na inšpiráciu. Zdroj: thecreativefolk.com

Ak používate sociálne médiá na spojenie s ostatnými

 

Ak sa pristihnete, že túžite po nejakom ľudskom kontakte, a objaví sa túžba skontrolovať svoj feed, skúste namiesto toho tieto aktivity:

  • Zavolajte priateľovi alebo členovi rodiny (bonusové body za videohovor!).

 

  • Pozvite niekoho na večeru alebo drink.

 

  • Upečte niečo a ponúknite to svojim susedom. Popritom nadviažte kontakt, a ak je atmosféra príjemná, pozhovárajte sa.

 

  • Zorganizujte víkendový brunch, túru alebo nákupy s priateľmi.

 

  • Staňte sa dobrovoľníkom v miestnej organizácií, ktorá pomáha spoločnosti, či zvieratam.

 

  • Vyskúšajte hodiny jogy alebo inú športovú aktivitu, kde ste aj s ďalšími ľuďmi.

 

 

Ak používate sociálne médiá na zábavu

 

Namiesto meme obrázkov a 30-sekundových videí vyskúšajte napríklad tieto aktivity:

 

  • Choďte na koncert alebo do kina, či divadla.

 

  • Venujte sa keramike alebo iným tvorivým aktivitám.

 

  • Naučte sa hrať na hudobný nástroj.

 

  • Absolvujte kurz tanca alebo bojových umení.

 

  • Choďte na túru, alebo si urobte výlet do prírody. Môžete vyskúšať aj opekanie alebo stanovanie.

 

  • Urobte si výlet do múzea alebo si pozrite zaujímavú výstavu.

 

  • Vyskúšajte si prácu v záhrade, zasaďte si chutnú zeleninu, či bylinky, alebo kvety.

 

  • Vypočujte si podcast.

 

  • Prečítajte si knihu.

 

  • Pozvite priateľov alebo rodinu na návštevu a zahrajte si spoločenské hry.

 

Poznať svoje motívy na prihlásenie sa na svoje sociálne účty má veľkú silu. Keď to urobíte, môžete sa rozhodnúť, že túto potrebu uspokojíte iným spôsobom.

 

Ilustračná fotografia (odraz doby a spoločnosti). Zdroj: blog.hubspot.com

Ako nastaviť zdravé hranice sociálnych médií

 

Aj keď sú prestávky v sociálnych médiách skvelé, je dôležité, aby ste boli pri používaní realistickí.

Ak sú sociálne médiá súčasťou vášho života, je to v poriadku. Existujú spôsoby, ako znížiť negatívne účinky a zvýšiť pozitívne účinky sociálnych médií, aj keď ich používate.

 

Môžete urobiť napríklad tieto veci:

  • Zrušte sledovanie účtov, ktoré majú negatívny vplyv na vašu náladu alebo sebaobraz. Drvivá väčšina fotiek, ktoré tam ľudia, najmä ženy pridávajú, nie sú reálne. Používajú programy na upravovanie tváre, vlasov a postavy, a keď ich v realite stretnete, nestačíte sa čudovať.

 

  • Odstráňte zo svojho profilu fotografie, ktoré môžu spustiť hodnotenie spoločnosti, prípadne po čase aj vašu vlastnú sebakritiku.

 

  • Odstráňte všetky negatívne DM, komentáre alebo spam.

 

  • Nesledujte príspevky, ktoré vás nabádajú porovnávať sa s ostatnými.

 

  • Okrem toho môžete ísť príkladom pre vedomé a autentické uverejňovanie, takže ostatní sa môžu inšpirovať vaším informačným kanálom a možno ho budú nasledovať.

 

 

Na začiatok môžete

 

  • Preskočte filter a aplikácie na úpravu fotiek, a ukážte svoje skutočné ja.

 

  • Uverejňujte fotografie „nepodarených“ momentov, nielen tých dokonalých.

 

  • Pripomeňte ostatným vo svojich titulkoch, že ste skutočný človek s chybami, problémami a neistotou – presne ako oni.

 

  • Uverejňujte povzbudzujúce komentáre k príspevkom ostatných.

 

  • Uverejnite príspevok o prestávkach so sociálnymi sieťami, keď si ich robíte, aby ste ostatným pripomenuli, že môžu robiť to isté.

 

Pre väčšinu z nás sú sociálne siete jednoducho súčasťou nášho života, v dobrom aj v zlom. Zároveň to vieme využiť tak, že zvýrazníme pozitíva nad negatívami, ako pre nás, tak aj pre ostatných.

S trochou vedomého používania, občasných prestávok a rovnováhy s inými aktivitami, môžu byť sociálne médiá zdravým nástrojom na sebavyjadrenie a spojenie.

About Author

Natália Jančušková