GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Lifestyle

Vrátili ste sa do kancelárie a pociťujete úzkosť? Máme pre vás 6 tipov, ako ju zmierniť

  • 6 júna, 2022
  • 5 min read
Vrátili ste sa do kancelárie a pociťujete úzkosť? Máme pre vás 6 tipov, ako ju zmierniť

Spôsobuje aj vám návrat do kancelárie vrásky na čele? Ešte stále ste si nezvykli na ranné vstávanie, čakanie v kolónach a stres? Pociťujete úzkosť z osobných stretnutí, hoci ste pred rokom nadávali na prácu z domu? Nie ste sami. Podľa nedávneho prieskumu sa u každého tretieho respondenta spájal návrat do kancelárie s nervozitou a depresiou.

Pandémia trvala dlho a na prácu z domu prešla väčšina zamestnancov z kancelárií. Chtiac-nechtiac sme si na virtuálne prostredie museli zvyknúť. A keď sme si zvykli a vytvorili rutiny, home-officom odzvonilo a sociálnu úzkosť pociťujú aj tí, ktorým komunikácia s klientmi doteraz nerobila problém.

Aj klinická psychologička Naomi Torres-Mackie pre webový portál healthline.com potvrdila, že sociálne zručnosti sa u väčšiny ľudí počas pandémie zhoršili. Podľa nej za to môže strata osobného kontaktu a uprednostňovanie videohovorov. Upozorňuje, že návrat do normálu môže byť pre niektorých zamestnancov obzvlášť náročný: „Rutina vytvára psychologický komfort a každý zásah môže vyvolať pocity úzkosti, nepokoja a zlú náladu.“

To, že práca z domu bola pre zamestnancov menej stresujúca potvrdili aj dve štúdie z roku 2022. Podľa jedného z výskumov až sedemdesiat percent amerických zamestnancov na plný úväzok počas predchádzajúceho roka pracovalo dištančne. Až deväťdesiat percent z tých, ktorí pracovali z domu potvrdilo, že ich produktivita práce neklesala a osemdesiatštyri percent z nich bolo dokonca šťastnejších.

Žiaľ, nie každý zamestnanec môže pracovať z domu aj po uvoľnení opatrení. Ak aj vy bojujete so sociálnou úzkosťou po návrate do officu, vyskúšajte niekoľko rád od psychológov z healthline.com.

  1. Úzkosť nie je hanba. Akceptujte ju

Aby sme dokázali spracovať naše pocity, musíme ich akceptovať, nech sú akékoľvek. Ak sa snažíme oklamať samých seba, že sme v poriadku, hoci nie sme, úzkosť sa zvykne zhoršiť. Zhorší sa aj vtedy, keď sa začneme porovnávať s ostatnými. Hoci sa nám môže zdať, že ostatní zvládajú situáciu lepšie, nikdy nevieme, čo prežívajú. Pripomeňme si, že sa nemusíme cítiť skvele nonstop a snažme sa zvládať situáciu najlepšie ako vieme.

„Ak dokážete akceptovať, že vás trápia úzkostné pocity a znormalizujete ich pre seba – pre mnohých ľudí je stresujúce vrátiť sa do kancelárie – potom pravdepodobne zistíte, že intenzita a frekvencia týchto pocitov začne klesať,“ pre healthline.com vysvetlila klinická psychologička Naomi Torres-Mackie.

  1. Pomalými krokmi späť do normálu

Aj v tomto prípade platí staré známe porekadlo: „ pomaly ďalej zájdeš.“ Pokiaľ zamestnávateľ nie je proti, zo začiatku dochádzame do kancelárie len zopár dní v týždni a zvyšok si odpracujeme z domu.

  1. Nový režim, nová rutina

„Mať nastavenú rutinu môže znížiť stres a uľahčiť prechod do kancelárie,“ pre healthline.com vysvetlila Natasha Bowmanová, ktorá sa zaoberá duševným zdravým na pracovisku. Odporúča naplánovať si nielen čas, kedy budeme v kancelárii, ale aj ostatné denné aktivity mimo kancelárie.

  1. Vytvorte si zoznam úloh

    Ilustračný obrázok, zdroj: pexels.com

Ak si nájdeme čas ráno po zobudení alebo večer pred spaním a spíšeme si zoznam úloh, dodá nám to pocit, že máme veci pod kontrolou. Postupné vyčiarkovanie splnených termínov zmierňuje pocit stresu a ak nás v kancelárii zahltia úlohami, cítime sa tak viac organizovane a nemusíme sa obávať, že na niečo zabudneme.

  1. Doprajte si čas

Urečnený kolega, práca v tesnej blízkosti iných, nekonečné kolóny. Pri práci z domu sme týmto situáciám čeliť nemuseli a preto môže chvíľu trvať, kým si  znovu zvykneme. Nezabúdajme, že je v poriadku dopriať si čas.

  1. Vyhľadajte odbornú pomoc

Pokiaľ sme sa len nedávno vrátili do kancelárie z home officu a medzi spolupracovníkmi sa cítime rozrušene, netrpezlivo alebo nervózne, po nejakom čase tieto pocity pravdepodobne zmiznú sami od seba.

„V prípade, ak vaša úzkosť pretrváva alebo sa zhoršuje, neváhajte a vyhľadajte odbornú pomoc alebo sa porozprávajte so svojím lekárom,“ zdôrazňuje klinická psychologička Natalie Christine Dattilo. Zároveň dodáva, že úzkosť zmierňuje aj pravidelné cvičenie, dostatok spánku, sociálny kontakt, spísanie listu vďačností alebo meditácia.

About Author

Maria Mihalikova