Filmy a seriály

Ukážka zo scenára: Naked – Koniec sveta sa blíži, hra sa končí!

  • 22 marca, 2023
  • 10 min read
Ukážka zo scenára: Naked – Koniec sveta sa blíži, hra sa končí!

Naked je britský film z roku 1993, ktorý napísal a režíroval Mike Leigh. Nezamestnaný Johhny Fletcher (David Thewlis) sa vydáva do Londýna, kde si svoju frustráciu vybíja na nič netušiacich cudzích ľuďoch. V nasledujúcej ukážke si vychutnajte, ako sa tulák a výrečný konšpirátor Johnny a strážnik Brian (Peter Wight) predbiehajú v neúnavnom dialógu filozofických myšlienok a pochybností. Thewlis získal na festivale Cannes ocenenie pre najlepšieho herca a Leigh si odniesol cenu za réžiu.

David Thewlis vo filme Naked. Zdroj: screenshot, YouTube

Naked (1993)

INZERCIA

Moja existencia je uväznená a zaznamenaná v tejto chvíli a na tomto mieste.

Dvadsaťtri momentov, lokalít, každé dve hodiny.

INZERCIA

Jednoducho, je to moja práca.

Nemohli by na ňu vycvičiť aj dostatočne vysokého šimpanza?

Inzercia

Alebo aj malého šimpanza s väčším ovládačom?

Pravdepodobne áno.

– Ako sa voláš, synu?

– Brian.

Ahoj, Brian. Johnny.

Brian, gratulujem ti.

Presvedčil si ma, že máš skutočne najúnavnejšiu prácu…

v Anglicku.

No tak!

– Áno, je to nudná práca. Fakt strašná nuda.

– Dobre, dobre.

Vidíš len špičku ľadovca, prítomnosť, to únavné „tu a teraz“.

A nedokážeš vidieť zvyšok času, zvyšok ľadovca…

minulosť a budúcnosť, moju budúcnosť…

čo je naozaj veľmi zaujímavé.

Pozitívom tejto práce je, že mi dáva priestor a čas…

premýšľať o budúcnosti vo voľnom čase,

kým mesto spí…

bez kakofonickej zvedavosti más.

Takže vidíš, nie je to nudná práca!

A ani ja nie som nudný.

– Môžem si na schodoch zapáliť?

Nie. V celej budove je alarm.

Takže si myslíš, že projekciou do budúcnosti si môžeš spríjemniť prítomnosť?

Žiješ v minulosti, kamoš.

Brian, ver mi, dorazí ťa práve budúcnosť.

Ona je tým povestným červom v jablku.

Vidíš, si naštvaný na prítomnosť, Bri…

no na prítomnosti nie je nič zlé.

Prítomnosť je fajn. Prítomnosť je dokonalá.

Prítomnosť je chrumkavá a cukrová.

Prítomnosť má len jeden problém, a to, že tá s*** vôbec neexistuje…

pretože prítomnosť je budúcnosť a budúcnosť je minulosť…

a aj tak je to všetko jedno a to isté.

Je to neustály proces vzniku a zániku…

vzniku a zániku.

– Budúcnosť je teraz.

– Ale prítomnosť existuje. Práve ju prežívame.

Áno, bol si v nej, keď si to vyslovil, ale teraz už nie,

už v nej nie si, už v nej nie si.

Budúcnosť ťa vždy kopne do zadku. Rozumieš mi?

To som mal na mysli.

Vidíš, som v prítomnosti a zároveň nie som v prítomnosti.

Som v budúcnosti.

Presne tak.

Nikto ti ešte nepovedal, Brian, že si nadmerne zažratý do budúcnosti?

Je mi to v podstate jedno, ale ty ani žiadnu budúcnosť nemáš.

Ja nemám budúcnosť.

Nikto nemá budúcnosť.

Párty sa skončila. Rozhliadni sa okolo seba, človeče.

Všetko sa rozpadá.

Poznáš Knihu Zjavenia svätého Jána…

poslednú knihu Biblie,

kde je proroctvo o apokalypse?

Áno, ako každý iný, poznám všetky knihy Biblie.

Mám z teba veľkú radosť. „A pôsobí to, aby všetkým dali ryté znamenie na ich pravú ruku…

alebo na ich čelo a aby nikto nemohol ani kúpiť, ani predať, 

iba ten, kto má znamenie alebo meno šelmy,

alebo počet jej mena a číslo šelmy je…”

– Áno, počul som.

– Skvelé.

Viem o Nostradamovi.

Nostradamus hovoril o troch bratoch.

Myslel tým bratov Kennedyovcov alebo hovoril o troch častiach Sovietskeho zväzu?

– Vidíš? To sa proste nedá predpovedať.

– Kašli na Nostradama!

Nehovorím o Nostradamovi, Matke Shiptonovej, Russellovi Grantovi alebo poon****** mystičke Meg.

Hovorím o pos***** svätej knihe!

Čo môže znamenať takéto konkrétne proroctvo?

Čo je to znamenie?

To znamenie, Brian, je čiarový kód, všadeprítomný čiarový kód… 

ktorý nájdeš na každom haj****** papieri a balíku kondómov…

A na každom bravčovom koláči.

Každý posraný čiarový kód je rozdelený na dve časti tromi značkami.

Tieto tri značky sú vždy znázornené číslom šesť.

Šesť, šesť, šesť.

Čo to znamená? „Nikto nebude môcť nakupovať alebo predávať bez tohto znamenia.“

Ako chcú eliminovať podvody s kreditnými kartami…

s cieľom urýchliť zavedenie bezhotovostnej spoločnosti…

čo plánujú urobiť a už si to dokonca otestovali na amerických vojakoch…

Chystajú sa laserom podkožne vytetovať toto znamenie na pravú ruku alebo na čelo.

Kreditky nahradia tkanivom.

To je fakt!

V tej istej knihe Zjavenia, keď sa otvorí sedem pečatí…

v súdny deň a sedem anjelov zatrúbi na trúby…

keď tretí anjel zatrúbi na poľnicu, 

z neba začne padať palina…

palina otrávi

tretinu všetkých vôd…

a tretinu celej zeme

a veľa, veľa, veľa ľudí zomrie.

Vieš, ako sa po rusky povie „palina“?

– Nie.

– Černobyľ.

To je fakt!

Osemnásteho augusta 1999 sa planéty našej slnečnej sústavy zoradia do tvaru kríža.

– Neverím v astrológiu.

– Nehovorím o astrológii!

Hovorím o astronómii.

Zoradia sa v stálych znameniach Vodnára, Leva, Býka a Škorpióna…

ktoré zodpovedajú štyrom šelmám z Apokalypsy…

ako je uvedené v Knihe Daniela.

Ďalší sk****** fakt!

Mám pokračovať?

Koniec sveta sa blíži, Bri.

Hra sa končí!

Tomu neverím.

Život sa nemôže len tak zastaviť.

Dobre, nehovorím, že život sa skončí…

alebo bude koniec sveta

alebo vesmír prestane existovať…

ale prestane existovať človek.

Rovnako ako vyhynuli dinosaury, tak vyhynieme aj my.

Nie sme dôležití.

Sme len jeden nepodarený nápad.

Neprestanem existovať.

Budem tu v budúcnosti.

Prečo toľká fixácia na budúcnosť?

Počúvaj, kámo,

mám chronické systolické palpitácie… a akútnu neuralgiu.

– A čo tieto toalety? Môžem tu fajčiť?

Nie, do pr****, nemôžeš!

– Opýtam sa ťa niečo.

– Čo?

Mal si niekedy pocit, že žiješ v inej dobe?

– To ako v minulom živote?

– Áno, môže byť.

– No, v minulom živote som bol mŕtvy.

– Aha, no vidíš, neexistoval som.

Viem, že som tu bol aj v minulosti ešte predtým, ako som sa narodil.

Takže viem, že tu budem aj v budúcnosti, aj keď zomriem.

Vidím. A aj v tejto alternatívnej existencii si rovnako hnusne telesne zapáchal?

Nemusíme skĺznuť na osobnú rovinu.

Ja tomu verím.

– Mám ti povedať, čomu verím?

– Neveríš ničomu.

– Opak je pravdou, Brian.

– Počúvam? Tak čomu veríš?

Myslíš si, že améba niekedy snívala o tom, že sa z nej vyvinie žaba?

Samozrejme, že nie.

A keď tá prvá žaba vyskočila z vody a začala si rozcvičovať hlasivky…

s cieľom prilákať partnera alebo spomaliť predátora…

myslíš si, že by si tá žaba niekedy uvedomila, že práve z jej neokrôchaného kvákania…

by sa vyvinuli všetky jazyky sveta

a svetová literatúra?

Samozrejme, že nie.

Práve tak, ako si tá žaba nikdy nemohla predstaviť Shakespeara…

Tak ani my si nedokážeme predstaviť svoj vlastný osud.

Viem, aký je môj osud.

Áno, ale to, čo práve prežívaš, pokiaľ viem…

so všetkými prejavmi regresie a predvídania…

a transmigračným astrálnym džavotom…

je len ekvivalentom toho primordinálneho pravekého krochkania…

pretože evolúcia sa neskončila.

Človek jednoducho nie je podstatou a koncom všetkého.

Ak by si si vzal celosť času, ktorú by predstavoval jeden rok…

Tak doteraz sme prežili len prvých pár chvíľ prvého januára.

Máme pred sebou ešte dlhú cestu.

V tejto chvíli nám však zatiaľ nenarástli ani ďalšie končatiny, ani krídla, ani plutvy…

pretože samotná evolúcia sa vyvíja.

A zatiaľ čo ty prostredníctvom akejsi mimozmyslovej predstavivosti…

si možno vieš predstaviť, že si bol nejakou…

ja neviem… nejakou Holanďankou zo sedemnásteho storočia…

ktorá žila vo veternom mlyne v starom Amsterdame…

jedného dňa si uvedomíš, že si nemal len jednu alebo dve minulé alebo budúce existencie…

ale že si bol a si všetkým, čo kedy bolo…

alebo kedy bude.

Počkaj chvíľu.

Práve si protirečíš.

Ako si na to prišiel?

Na prízemí si predpovedal koniec sveta.

A teraz hovoríš o budúcnosti.

– Aké máš na to vysvetlenie, hm?

– Jednoduché.

Keď príde Apokalypsa… bude súčasťou procesu tohto evolučného skoku.

Áno. Nech sa stane čokoľvek…

ľudstvo neprestane existovať.

Ono musí. Podľa samotnej definície apokalypsy musí ľudstvo prestať existovať…

minimálne v hmotnej podobe.

Čo myslíš frázou

„v hmotnej podobe“?

– No, ono sa vyvinie.

– Do čoho?

Do niečoho, čo presahuje hmotu.

Do živočíšneho druhu s čistým myslením.

Sleduješ ma?

Áno. Mám oči a uši na stopkách.

Žiadne oči a uši na stopkách, ty chúďatko!

Do niečoho, čo úplne presahuje naše chápanie.

Do univerzálneho vedomia.

Do Boha,

ktorý existuje na rovnakom princípe…    

ako čas.

– Ty pravdepodobne neveríš v Boha.

– Samozrejme, že verím v Boha.

Vidíš, ide práve o to, Brian…

že Boh je nenávistný.

Musí byť nenávistný…

pretože ak by bol dobrý, tak prečo je na svete zlo?

Prečo existujú bolesť, nenávisť, chamtivosť a vojny?

Nedáva to zmysel.

Ak je však Boh odporný bastard, potom môžeš povedať: „Prečo je na svete dobro?

Prečo existujú láska, nádej a radosť?“

Povedzme si to na rovinu. Dobro existuje preto, aby ho mohlo pohltiť zlo.

Samotná existencia dobra umožňuje prekvitať zlu.

Preto je Boh zlý.

Nezáleží na tom, koľko minulých alebo budúcich existencií si mal…

pretože všetky budú poznačené smútkom a úzkosťou…

chorobou a smrťou.

Vieš, Brian, Boh ťa nemiluje.

Boh tebou pohŕda.

Takže žiadna nádej nie je…

a ľudstvo je len súčasťou zariadenia…

pomocou ktorého sa vytvára diabol.

Sleduješ ma?

Vieš, v podstate tým myslím, že…

omeletu neurobíš bez toho, aby si nerozbil zopár vajec…

a ľudstvo je len rozbité vajce…

a omeleta páchne.

Naked (1993). Zdroj: screenshot, YouTube

 

Zdroje: script-o-rama.com, imdb.com, youtube.com

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

About Author

Andrej Bezák

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings