Subkultúry medzi rokmi 2010 - 2020
Najvýznamnejšie módne trendy posledného desaťročia
V minulom článku sme si povedali niečo o najaktuálnejších módnych trendoch a subkultúrach, ktoré ovplyvňujú obliekanie v súčastnosti. Dnes sa posunieme o kúsok ďalej a predstavíme si alternatívne trendy, ktoré dominovali medzi rokmi 2010 až 2020. Mnohé z týchto trendov sú stále aktuálne a môžete s nimi oživiť svoj šatník. YUCCIE Yuccie je skratka pre… Prečítať celé
V minulom článku sme si povedali niečo o najaktuálnejších módnych trendoch a subkultúrach, ktoré ovplyvňujú obliekanie v súčastnosti. Dnes sa posunieme o kúsok ďalej a predstavíme si alternatívne trendy, ktoré dominovali medzi rokmi 2010 až 2020. Mnohé z týchto trendov sú stále aktuálne a môžete s nimi oživiť svoj šatník.
YUCCIE
Yuccie je skratka pre „mladých kreatívnych jednotlivcov“. Predstavuje kombináciu hipsterov a yuppies. Kombinuje kreativitu a intelektuál charakteristický pre hipsterov s drahšími kúskami.
Farby charakteristické pre tento štýl sú olivovo zelená, čierna a sivá. Ak by ste sa chceli obliekať ako novodobý juccie, kúpte si drahé mikiny s kapucňou, veľa džínsov (najlepšie s vintage nášivkami a gombíkmi) a bundy parky. Typické topánky aké nosia yuccies sú oxfordky. Yuccies milujú lokálne a ručne vyrábané doplnky. Takýmto doplnkom môže byť ručne robená kožená taška ale aj farebné ponožky, aby ste diskrétne ukázali, akí ste kreatívni.
Yuppie, skratka pre „young urban professional“ je termín, ktorý vznikol začiatkom 80. rokov 20. storočia pre mladého profesionála pracujúceho v meste.
HIPSTERS
Od roku 2010 sa označenie hipster často skloňuje ako synonymum pre namysleného jedinca, ktorý počúva indie hudbu a snaží sa pôsobiť nedbalo cool.
Hipsterská filozofia si zakladá na tom, že je nezávislá v myslení, odievaní a prípadne umeleckej tvorbe. Často preberá najnovšie trendy v hudbe, móde a ostatných kultúrnych aspektoch.
Typický hipsterský štýl zahŕňa veľa tetovaní, dlhé fúzy, dozadu učesané vlasy alebo mužské copíky. Hipsterský šatník zvyčajne obsahuje veľa flanelových drevorubačských košieľ, ironické tričká s potlačou, vintage kapelové tričká, mikiny s kapucňou a úzke džínsy. Typické sú hlavne okuliare s hrubým rámom a plátené tašky. U dievčat sú obľúbené vintage kvetinové alebo čipkované šaty v neutrálnych farbách, ktoré vyzerajú, akoby ste ich vyhrabali z babičkinej skrine. Nosia sa s červeným rúžom, piercingami, okrúhlymi slnečnými okuliarmi, klobúkmi a oxfordkami. Dôležitým prvkom celého štýlu je vrstvenie oblečenia.
no comment.#fashion #style #guru #hipster #red #grunge #indie #perfect #model #beard pic.twitter.com/C9m9H5h5h2
— Hipster Fashion (@hipfash) October 14, 2015
Mipster je označenie pre „moslimského hipstera“. V rovine módy patrí k oblečeniu mipsterského dievčaťa aj hidžáb.
Nipster je slangový výraz používaný v Nemecku a vo Veľkej Británii na označenie mladých neonacistov, ktorí prijali aspekty hipsterskej kultúry.
GRUNGE
Grunge je subžáner alternatívneho rocku, ktorý vznikol v polovici 80. rokov 20. storočia v Seattli. Grunge ako subkultúra sa stala úspešnou v prvej polovici 90. rokov najmä vďaka vydaniu albumu Nevermind od Nirvany. Úspech tejto kapely zvýšil popularitu alternatívneho rocku a z grunge urobil v tom čase najpopulárnejšiu formu hardrockovej hudby.
Grunge módu charakterizuje trvácne a nadčasové oblečenie zo secondhandov. S obľubou sa nosia voľné kúsky, ktoré zakrývajú telesnú siluetu.
WITCHOUSE/ TEENAGE WITCH
Witch House je subkultúra, ktorá vznikla z rovnomenného hudobného žánru. Často sa zaraďuje do elektronického subžánru s temnými témami, ktoré sa točia okolo okultizmu, nadprirodzena a hororu.
Táto čarodejnicami inšpirovaná móda čerpá z gotickej, street, tech a vaporwave módy.
CUTESTERS
Ako väčšina moderných štýlov, aj cutester trend vznikol z hipsterskej subkultúry. Cutesters sami seba charakterizujú ako kreatívne duše. Radi nosia oblečenie s kreslenými postavičkami a tetovania s emoji. Na rozdiel od ostatných subkultúr odmietajú rebelantský životný štýl.
Mickey Mouse appears on pieces from the #GucciCruise20 fashion show by #AlessandroMichele. @Disney x Gucci ©Disney @museiincomune pic.twitter.com/WZ5YYT7QGn
— gucci (@gucci) May 28, 2019
MEMECORE
Memecore alebo Meme móda sa stala naozaj veľkým hitom. Memes nie sú len pre trollov na socialných sieťach a neslúžia už len na pobavenie, ale dostali sa do módneho sveta. Veľké potlače reklám, nadpisov, meme popisov, meme obrázkov alebo nezdravého jedla sa začali objavovať v šatníkoch celebrít od roku 2015.
„Meme móda dáva najavo to, pred čím hľadajú ľudia únik. Toto obdobie je plné nepokoja, nie sme si istí, čo sa deje v súvislosti s niektorými dôležitými otázkami vrátane klimatických zmien, globálnej politiky, ako aj brexitu a problémov s duševným zdravím.“ Freddie Smithson
SNEAKERHEADS
V roku 2012 sa mnoho mladých ľudí vzdialilo od scene subkultúry a prešlo na jemnejší vzhľad. Typickými kúskami šatníka príslušnika sneakerheads sú biele tielka, jednoduché mikiny, Vansky, úzke džínsy, krátke účesy a natiahnuté ušné laloky.
Dnes pod pojmom sneakerheads myslíme trend nosenia a zbierania značkových topánok hlavne Nike, Converse, Vans.
https://t.co/i2Yskjz9up — #Sneakerheadz: #SneakerCulture – The sneaker madness is peaking! @SneakerheadzDoc Sneake… pic.twitter.com/WP1yXhR3z1
— Créol Brothers (@creolbrothers) November 23, 2015