Veda a technika

Bude mať ďalší iPhone vstavané dotykové pero? Aký je zmysel a budúcnosť stylusov v smartfónoch?

  • 11 marca, 2022
  • 10 min read
Bude mať ďalší iPhone vstavané dotykové pero? Aký je zmysel a budúcnosť stylusov v smartfónoch?

Všetko sa mení, vrátane spôsobu práce

Spotrebiteľské správanie sa vždy vyvíjalo a vždy bude vyvíjať, na to sa môžeme spoľahnúť ako na jednu z mála istôt. Pre spoločnosti, ktoré sa na trhoch uchádzajú o pozornosť zákazníka, je to kľúčový fakt, pretože na jeho základe vznikajú nové evolučné alebo aj revolučné produkty a služby.

Digitálne pero, ktoré zvykneme aj na Slovensku volať stylus, je jedným z príkladov inovácie, o ktorej vo svojej knihe Dilema inovátora písal Clayton Christensen. Spočiatku sa stylusom venovalo iba málo výrobcov mobilných zariadení a v podstate išlo o produkty pre veľmi úzku skupinu zákazníkov. Dnes sú to desiatky miliónov ľudí na celom svete a technologický pokrok, ktorý stylusy prekonali, je pre laika priam neuveriteľný.

Christensenovmu životnému dielu sme na stránkach UnitedLife venovali už viackrát, odporúčame vám zakúpiť si slovenský preklad knihy a podporiť tak nielen vydavateľa, Nadáciu United Philanthropy, ale aj získať tak lepší vhľad do problematiky. V súvislosti so stylusmi si musíme uvedomiť, že napriek ich veľkej popularite nie sú technologickou novinkou – aj to je jedna z vlastností inovatívnych produktov, o ktorých Christensen písal.

Prvé stylusy pre mobily boli len dizajnové tyčinky

História stylusov siaha až do roku 1957, keď ho ako nástroj pre obsluhu grafického programu demonštroval istý Tom Dimond pod názvom Styalator. Ešte predtým sa niečo, čo by sme mohli považovať za stylusy, používalo na obsluhu mechanických počítadiel, nešlo však o elektronické zaradenia.

Dnes sú lídrami vo výrobe a využiteľnosti stylusov pre mobilné zariadenia, ako tablety a smartfóny, spoločnosti Samsung a Apple. Avšak prvé digitálne pero stylus na trhy uviedla spoločnosť PDA v roku 1993, teda pred takmer 30 rokmi. Stylus bol príslušenstvom k zariadeniu Simon Personal Communicator, išlo o veľký telefón s obrovským bezfarebným dotykovým displejom. Ako možno viete, názov spoločnosti PDA sa napokon na dlhé roky stal synonymom inteligentných digitálnych asistentov, ktoré sa neskôr transformovali do smartfónov.

 

 

Ešte aj produkty ako Sony Ericsson P800 a P900 boli považované za zariadenia kategórie PDA. Funkcie stylusu však boli značne obmedzené. Keďže bol displej založený na odlišnej technológii spracovania dotykov, a to tlakom (tzv. rezistentný displej), špička pera mala za úlohu presne zacieliť tlak.

Inzercia
Sony Ericsson P800 a neskôr model P900 môžu byť právom označované za revolučné, pretože sa postarali o rozvoj inteligentných mobilných zariadení pre masy.

Stylusy sa naďalej používali predovšetkým vo svete PDA, ale k masám v podstate neprenikli.

Revolúciou bol až rok 2011, keď Samsung uviedol na trhy smartfón N7000 Galaxy Note. Vtedy nadobudlo používanie stylusu celkom nový rozmer. Zrazu mohol mať aj obrovský 5,3-palcový farebný kapacitný displej také prostredie, ktoré používanie pera priam podporovalo – bolo možné v rýchlosti si zapisovať poznámky, kresliť na obrázky, vytvárať grafiky.

Prvý Samsung Galaxy Note s integrovaným stylusom z roku 2011

Dnes je najnovším takýmto zariadením Samsung Galaxy S22 Ultra, posledným modelom rodiny „Note“ bol Note20 a jeho väčšia verzia Ultra. V skutočnosti ide len o zmenu mena, podstata ostáva rovnaká – využívať stylus čo možno najlepšie. Dnes na trhu nájdeme zopár iných smartfónov s integrovanými perami, napríklad Moto G Stylus 5G či LG Stylo 6.  Apple zatiaľ takýto produkt s integrovaným perom Pencil neponúka.

Tenké pero s ohromnou technikou vnútri

Moderné stylusy, či už tie od Samsungu, HP alebo od Apple, sa používajú v smartfónoch aj tabletoch a nejde len o obyčajné perá reagujúce na displej. Skrýva sa v nich hotová veda.

Mnohých isto prekvapí, že drahšie stylusy nefungujú na všetkých zariadeniach. Napríklad pero z môjho Samsungu nefunguje na telefónoch iných značiek, ale ani na cenovo dostupnejších modeloch rovnakého výrobcu. V hre sú totiž pojmy ako elektromagnetické pole, rozličné frekvencie, integrácia so softvérom, Bluetooth či indukčné nabíjanie kondenzátorov.

Spravidla pri použití stylusu displej nereaguje na dotyky prstami, prípadne reaguje celkom odlišne, a vďaka integrovaným tlačidlám podporuje rozšírenie funkcionality. S jedným perom môžete kresliť, písať, mazať, označovať, prípadne na diaľku ovládať svoje zariadenie.

Z osobnej skúsenosti viem potvrdiť, že stylus skutočne nachádza uplatnenie v každodennom živote. Priam pozýva k tomu, aby sa používateľ stal aktívnejším, čo sa v internetovej praxi označuje pojmom „pro-user“. V prvom rade je to práve možnosť rýchleho zapisovania poznámok a nákresov. V druhom rade ide o precíznejšiu a rýchlejšiu prácu s textom na webových stránkach. No a nepochybne jedným z najčastejších spôsobov použitia je diaľkové ovládanie smartfónu. Kto často fotí, ten ocení možnosť kedykoľvek vytiahnuť z mobilu pero a diaľku zhotoviť fotografie tlačidlom. Zabudované senzory pohybu navyše vedia rozpoznať, ako perom v ruke pohybujete, takže v súčinnosti s operačným systémom Android a zodpovedajúcemu softvéru reaguje na takzvané „air actions“, teda bezdotykové akcie. Keď perom do vzduchu nakreslíte vodorovnú čiaru sprava doľava a popri tom podržíte bočné tlačidlo, v otvorenej galérii na displeji mobilu sa otvorí nasledujúca fotografia. Rovnakým princípom môžete prepínať slajdy na prezentácii, ktorú priamo z mobilu premietate cez projektor na desaťmetrovú stenu.

Pri práci s textom vie byť moderný stylus na nezaplatenie. To, čo on, síce zvládnu aj prsty, ale presná špička prácu zrýchľuje.

Za samostatnú kapitolu používania relatívne malého stylusu môžeme považovať aj pokročilú prácu s textom. Kto často a veľa píše a pracuje s textom, ten si zrejme po niekoľkých dňoch so stylusom začne takúto prácu nielen užívať, ale najmä odhalí jej výhody. Moderné smartfóny sú na prácu s textom prispôsobené výborne, takže aj písanie stredne dlhých textov okolo 1 800 znakov nie je žiadnym problémom.

Serióznejšia práca, v ktorej používateľ pracuje s citáciami, formátovaním textov alebo edituje už existujúce materiály, takýto stylus poskytuje vyššiu presnosť výberu a kontextové funkcie s rýchlejšou obsluhou.

Budúcnosť stylusov? Napríkad aj ako externé kamery a mikrofóny

Moderné stylusy určené pre tablety a smartfóny sú už dnes nepochybne mimoriadnym kúskom modernej techniky, ale majú pred sebou ešte dlhé roky vývoja. Je čo vylepšovať.

V uplynulých mesiacoch v komunite nadšencov kolovali zvesti o tom, že juhokórejský technologický gigant zamýšľal do svojich digitálnych pier S Pen integrovať kameru. Dokonca mal podať patentovú prihlášku na „prenosný terminál s oddeliteľnou kamerou“. Už dnes sa pomocou stylusu ovládať kamera dá na diaľku, ale iba tie štyri, ktoré sú priamo na tele mobilného telefónu.

Integrácia kamery priamo do tenkého tela digitálneho pera by bola nielen významnou technologickou inováciou, ale aj celkom novým druhom nástroja. Razom by mal používateľ k dispozícii nielen 100-násobné priblíženie z miniatúrneho teleobjektívu na mobile, ale aj miniobjektív pre zhotovovanie videa či fotiek z malých nedostupných priestorov, napríklad v elektrotechnickej praxi.

Objavuje sa celkom nové bezpečnostné riziko – pero položené kdesi na poličke je podstatne menej nápadné ako akákoľvek malá kamera, čo by otváralo cestu k sledovaniu osôb v ich súkromí.

Nákres z údajnej patentovej prihlášky od Samsungu, v ktorej sú zadné kamery na mobile v skutočnosti súčasťou vyberateľného pera. V najnovšom modeli smartfónu napokon takúto techniku výrobca nepoužil.

 

Podobne môžeme nahliadať aj na vstavanie mikrofónu, avšak napríklad pre blogerov, novinárov a umelcov by mohlo byť nanajvýš atraktívne mať bezdrôtový mikrofón neustále poruke priamo v tele svojho mobilu.

Čisto teoreticky môžeme zájsť ešte ďalej – napríklad uvažujme o integrácii reproduktora, čo by zo stylusu spravilo plnohodnotné bluetooth handsfree, avšak s otáznou využiteľnosťou.

 

Je skoro isté, že digitálne perá, stylusy, majú pred sebou ešte pomerne dlhú cestu, počas ktorej sa bude ich funkčnosť rozširovať a zrejme si nájdu cestu aj k väčšinovému zákazníkovi. Zatiaľ stále platí, že tieto príslušenstvá preferujú aktívnejší a profesionálne orientovaní spotrebitelia, ktorí vopred vedia, ako ich využijú. Nie je však pravdou, že kto raz tieto perá začal používať, automaticky podľahol ich kúzlu, svedčí o tom viacero diskusných príspevkov na Reddite. Platí to isté ako pri akejkoľvek inej technike – naozaj zmysluplná je až vtedy, ak nachádza využitie v práci.

 

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings