Technológie

Batériový Infinity Train bude môcť jazdiť donekonečna bez potreby nabíjania z elektrickej siete

Austrálska ťažobná firma Fortescue a jej dcérska spoločnosť Fortescue Future Industries odkúpila britskú spoločnosť vyrábajúcu batérie Williams Advanced Engineering (WAE), aby vyvinula ekologické riešenie na prepravu vyťaženej železnej rudy. Spoločnosti oznámili začiatok vývoja elektrického vlaku na batérie. Zaujímavosťou ale je, že pripravovaný vlak s názvom „Infinity Train“ by mal fungovať aj bez potreby nabíjania z… Prečítať celé

Austrálska ťažobná firma Fortescue a jej dcérska spoločnosť Fortescue Future Industries odkúpila britskú spoločnosť vyrábajúcu batérie Williams Advanced Engineering (WAE), aby vyvinula ekologické riešenie na prepravu vyťaženej železnej rudy. Spoločnosti oznámili začiatok vývoja elektrického vlaku na batérie. Zaujímavosťou ale je, že pripravovaný vlak s názvom „Infinity Train“ by mal fungovať aj bez potreby nabíjania z elektrickej siete.

Infinity Train: Ako je to možné?

Inžinieri totiž pri tvorbe vlaku „Infinity Train“ plánujú využiť gravitačnú silu a terén, po ktorom sa vlak bude pohybovať. Energiu, ktorú vlak plne naložený vyťaženou železnou rudou vyvinie pri brzdení cestou dolu z bane, uloží pomocou rekuperácie do svojho batériového systému. Tým tak eliminuje potrebu dodatočného nabíjania pri návrate do lomu. Vtedy bude vlak bez prepravovanej záťaže oveľa ľahší a pomocou uskladnenej energie sa bude môcť vrátiť do svojej východiskovej stanice bez čerpania elektrickej energie zo siete. Spoločnosť Fortescue verí, že by vlak takto mohol jazdiť po spomínanej trase donekonečna.

Relatívne lacné riešenie ekologickej železničnej prevádzky

Inkorporovať technológiu regenerácie elektrickej energie do svojich vlakov spoločnosť považuje za najlepšie riešenie. Na spustenie prevádzky takéhoto vlaku totiž spoločnosť nepotrebuje budovať dodatočnú infraštruktúru na výrobu a distribúciu obnoviteľnej energie. Eliminujú sa tak výdavky na elektrifikáciu železnice, na stavbu napríklad fotovoltanickej alebo veternej elektrárne a tiež v prípade batériového vlaku, na prevádzku nabíjacieho zariadenia nutného na jeho dobitie pred ďalšou jazdou.

Vlak plný vyťaženej železnej rudy [Fortescue]

Vlak plný vyťaženej železnej rudy [Fortescue]

Ekologické ciele vlaku Infinity Train

Spoločnosť Fortescue so sídlom v meste Perth uviedla, že spojenie so spoločnosťou Williams Advanced Engineering výrazne urýchli jej prechod na „zelenú energiu“. Jedným z cieľov spoločnosti je tiež zníženie emisií uhlíka na nulu do konca roku 2030. Spoločnosť si tak od nového vlaku sľubuje naozaj veľa. Jej zakladateľ predpokladá, že „Infinity train“ dokonca zníži prevádzkové náklady firmy, zväčší efektivitu dopravy a zjednoduší údržbu.

Niekoľko desiatok miliónov dolárov za vývoj

Spoločnosť odhaduje, že vývoj vlaku „Infinity Train“ bude stáť 50 miliónov dolárov. Generálna riaditeľka spoločnosti Fortescue Elizabeth Gaines povedala, že „Infinity Train“ by mohol byť najefektívnejším batériovo-elektrickým vlakom na svete.

INZERCIA

Súčasná flotila vlakov spoločnosti Fortescue

Fortescue v súčasnosti prevádzkuje 16 rôznych vlakových súprav, z ktorých každá má dĺžku približne 2,8 kilometra. V celkovo 244 vozňoch môže spoločnosť odviezť až 34 404 ton železnej rudy. Doprava vyťaženej rudy tak zatiaľ úplne závislá od dieselových motorov. Spoločnosť udáva, že počas ročnej prevádzky vlakov spotrebuje 82 miliónov paliva.

Mnohé spoločnosti pracujú na technológiách, ktoré by mohli nahradiť naftové motory vo vlakoch premávajúcich na neelektrifikovaných tratiach. Možnými alternatívami k nafte by mohli byť práve batérie, čpavok, alebo vodík. Postupom času by sa na trhu mohli objaviť aj nákladné automobily využívajúce rovnaký spôsob pohonu.

 

 

Zdroje: Independent, Fortescue Future Industries, Interesting Engineering, Aviation Analysis, E&T Magazine, RailTech.com

Zdroj titulnej fotografie: Fortescue Future Group

Pokračujte na ďalší príspevok »