Spoločnosť Unity zaskočila herných vývojárov zmenou poplatkovej politiky. Tí jej to však nedarovali
Ešte počas 50 rokoch minulého storočia vytvoril fyzik William Higginbotham prvú videohru, ktorá zmenila svet mediálnej zábavy. Avšak okrem hier vzniklo aj mnoho nástrojov, bez ktorých by ich vývoj prebiehal len ťažko.
Ešte počas 50 rokoch minulého storočia vytvoril fyzik William Higginbotham prvú videohru, ktorá zmenila svet mediálnej zábavy. Postupne sa začali zakladať prvé videoherné spoločnosti a vývoj videohier začal rýchlo napredovať. Avšak okrem hier vzniklo aj mnoho nástrojov, bez ktorých by ich vývoj prebiehal len ťažko.
Herný engine sa dá zadefinovať ako softvérové riešenie, ktoré je primárne určený na vývoj počítačových, konzolových, mobilných hier. Taktiež sa však pomocou nich dajú vytvoriť hry, ktoré využívajú virtuálnu realitu. O jej využití v zdravotníctve sme vás informovali v našom predchádzajúcom článku.
Takýto nástroj vytvorila aj spoločnosť Unity Technologies, pričom vďaka nemu vzniklo mnoho menších, no stále kvalitných hier. Od roku 2005 si budoval imidž jedného z najlepších enginov pre začínajúcich vývojárov a malé herné štúdia.
Tú si zrejme pokazili, keď tento september oznámili zmeny, ktoré pobúrili nielen vývojárov, ale aj fanúšikov. „Od 1. januára 2024 zavádzame nový systémový poplatok pre náš software Unity, ktorý sa bude odvíjať od počtu inštalácií hier,“ uviedla spoločnosť na svojom blogu.
Podraz od spoločnosti
Nemalý počet vývojárov sa rozhodlo používať tento engine, pretože v jeho základnej verzii je úplne zadarmo. Ďalšie verzie – Pro, Enterprise a Industry – ponúkajú funkcie, ktoré v základnej verzii chýbajú. Tie však vývojári nepotrebujú, aby ich nápad dokázali pretvoriť do originálnej počítačovej hry.
Ako uvádza portál TechCrunch, Unity si nekládlo za cieľ konkurovať iným spoločnostiam, ktoré vytvárajú a ponúkajú podobné služby. Namiesto toho sa zamerali na menšie štúdia a samostatných vývojárov, pričom im dokázali ponúknuť kvalitný nástroj za rozumnú cenu.
Herné štúdia tak mali kontrolu nad financiami, ktoré často nedosahovali obrovské čiastky – najmä v prípade nezávislých štúdií či samostatných vývojárov. Vývoj a následná distribúcia hier je podnikanie ako každé iné. Bez dobre nastaveného finančného plánu sa vaša hra stane ekonomicky úspešnou len ťažko.
Podľa Toma Francisa nie je samotný poplatok za unikátnu inštaláciu problémový, ale to na ktoré hry sa uplatňuje. Francis to považuje za „podlý ťah spoločnosti“, pretože postihnuté by boli aj hry, ktoré vyšli ešte pred zavedením zmeny, informuje portál PCGamer.
Koniec lacných hier
Herné spoločnosti neplatia len spoločnostiam, ktorých nástroje na vývoj ich hier použijú. Okrem toho odvádzajú časť zo zisku z každej predanej kópie hry internetovým obchodom. Medzi najznámejšie z nich patrí Steam, Epic Games Store či GOG, pričom každý z nich si udáva vlastné podmienky, koľko štúdia odvedú obchodu za predaj na ich stránke.
Brandon Sheffield, riaditeľ spoločnosti Necrosoft Games, opísal svoje výhrady na portáli Insert Credit takto: „Prednosťou hry Vampire Survivor bola jej nízka cena, teraz je niečo podobné úplne nepredstaviteľné.“ Hra totiž pôvodne stále len niečo málo cez dve eurá.
„Predstavte si, že by ste vydali hru za 99 centov v rámci osobného plánu Unity, kde si Steam zoberie 30 % z ceny za svoju platformu a potom si Unity zoberie 20 centov za inštaláciu, čím by ste zarobili maximálne 46 centov z doláru,“ rozvádza Sheffield svoju myšlienku ďalej.
Vyvrcholenie aféry
Keď stovky štúdií a vývojárov oznámilo, že prechádza ku konkurencií, spoločnosť pochopila, že urobila chybu. Krátko po úvodnej vlne kritiky vydali stanovisko na sociálnej sieti X (pozn. red. kedysi Twitter). V ňom sa ospravedlnili za rozrušenie, ktoré spôsobili a snažili sa vysvetliť, v ktorých prípadoch sa nebude zmena uplatňovať.
Lenže ani to nepresvedčilo vývojárov a ich fanúšikov o dobrých úmysloch vedenia spoločnosti. Nakoniec, aby ukľudnili situáciu, museli poplatkovú politiku zmeniť, pričom pre používateľov základnej – Personal – verzie softvéru sa podmienky zlepšili. Pôvodne sa ich zmena týkala až vtedy, keď na hre zarobia viac než 200-tisíc dolárov, teraz to je až 400-tisíc.
Okrem toho by zmena už nepostihla všetky doposiaľ vydané hry, ale iba tie, ktoré sa rozhodnú prejsť na novšiu verziu programu, píše portál TheGamer. Taktiež majú na výber medzi pôvodným poplatkom 20 centov za unikátnu inštaláciu alebo 2,5 % podiel zo zisku.
Spoločnosť Unity si tak narobila viac problémov, než chcela. Nielen, že stratila dôveru väčšiny hernej komunity, no ani nezarobí na novom poplatku, koľko pôvodne zamýšľala.