Sila reklamy: Manipulujú marketéri so spotrebiteľmi?

Cieľom každého marketingu je predať produkt alebo službu a udržať si zákazníka aj v budúcnosti. Aby sa tak stalo, musia marketéri skúmať a poznať správanie spotrebiteľov. Keď vedia predvídať určité vzorce správania spotrebiteľa, dokážu aj správne zvoliť a zacieliť marketingové nástroje. Dá sa to považovať za manipuláciu alebo je to veda?   Dôvodom, prečo marketéri […]

Cieľom každého marketingu je predať produkt alebo službu a udržať si zákazníka aj v budúcnosti. Aby sa tak stalo, musia marketéri skúmať a poznať správanie spotrebiteľov. Keď vedia predvídať určité vzorce správania spotrebiteľa, dokážu aj správne zvoliť a zacieliť marketingové nástroje. Dá sa to považovať za manipuláciu alebo je to veda?

 

Dôvodom, prečo marketéri skúmajú spotrebiteľské správanie, je aj to, že spotrebiteľov je nepomerne viac ako marketingových firiem. Takéto firmy sú organizované, majú svoje pravidlá, nástroje, používajú viaceré marketingové techniky. Ale ako vytvoriť určitý model spotrebiteľa, keď ich je tak veľa a nie sú nijak organizovaní? Presne na tento účel im slúži skúmanie spotrebiteľského správania.

Základným predpokladom marketingu je, že firmy existujú preto, aby uspokojovali potreby spotrebiteľov. Odpoveď spotrebiteľa, teda jeho rozhodnutie o kúpe, je konečným ukazovateľom úspešnosti marketingovej stratégie. Údaje o spotrebiteľoch pomáhajú marketérom definovať trh, identifikovať silné a slabé stránky. Na základe informácií o spotrebiteľoch potom dokážu predvídať ich správanie.

Tu už však narážame na etiku celej veci. Vynára sa viacero otázok, ktoré sa týkajú napríklad toho, kto vlastní tieto údaje, či môže marktér predať údaje ďalej, či je to invázia do súkromia a či by nakoniec takéto získavanie a predávanie údajov nemalo byť celkom zakázané. Údaje o spotrebiteľoch sa môžu stať ľahkou zbraňou v rukách marketéra slúžiacou na manipuláciu ľudí, ale zároveň môžu byť aj dôležitou súčasťou výskumu, ak je správny jeho účel.

Dnes máme na výber. Reklamný priemysel sa teda snaží nachádzať spôsoby, aby sme našli cestu k jednému konkrétnemu produktu.

Dnes máme na výber. Reklamný priemysel sa teda snaží nachádzať spôsoby, aby sme našli cestu k jednému konkrétnemu produktu.

Marketéri sa neustále dostávajú do konfliktu medzi tým, či chcú byť v prvom rade úspešní a dosiahnuť čo najvyšší zisk alebo robiť biznis čestne a poskytovať spotrebiteľom bezpečné a efektívne produkty či služby. K hlavným zásadám etiky v marketingu patria nasledujúce:

 

  • Neskrývať riziká spojené s produktom
  • Identifikovať dodatočné vlastnosti
  • Nepoužívať klamlivú reklamu
  • Nepoužívať nátlakové taktiky predaja
  • Neuskutočňovať predaj pod zámienkou výskumu trhu

 

Každodenná realita však ukazuje, že sa tieto zásady nedodržiavajú a práve naopak – hrubo sa porušujú. Marketéri vytvárajú často umelé potreby, sľubujú zázraky a majú svoj podiel zodpovednosti za to, ako sa spoločnosť vyvíja, čo je v nej považované za nutnosť, čo je akceptovateľné a čo je považované za zábavné a pekné.

 

Ako je to teda? Manipuluje nami reklama?

Reklama nás ovplyvňuje bez ohľadu na to, čo si o tom myslíme. Reklamou je už odporúčanie od našich priateľov, status na sociálnej sieti, nielen banner na webstránke a televízny spot. Marketéri majú v rukách silné nástroje, ako sa dostať do našej pozornosti, ale nie je pravda, že by mali vďaka nim možnosť nami doslovne manipulovať. Podsúvajú nám informácie, slogany a vizuálne pôsobivé reklamy, ale tie nemajú potenciál na to, aby zmenili naše myslenie v náš neprospech.

Sila reklamy: Manipulujú marketéri so spotrebiteľmi?

Sila reklamy: Manipulujú marketéri so spotrebiteľmi?

Na internete sa môžete dočítať o fenoméne menom podprahová reklama. Je to taký spôsob propagovania produktov, ktorý neregistrujeme vedome, ale skôr podvedome, akoby iba periférne. Je to relevantný spôsob propagácie, ale rozhodne nemá potenciál na to, aby nás nevedomky alebo dokonca proti našej vôli doviedol do predajne a prinútil kúpiť produkt, ktorý vlastne ani nepotrebujeme. Ak niekto tvrdí, že áno, je potrebné vnímať jeho tvrdenia s veľkou rezervou.


Nezabúdajme na to, že konečné rozhodnutie je vždy na spotrebiteľovi a ten, pokiaľ dokáže rozoznať, čo naozaj potrebuje a čo je len vplyv reklamy a manipulácie, bude vždy ten, ktorý je “na koni”.

 

REKLAMA » PREJSŤ NA STRÁNKU INZERENTA


„Dobrosrdečnosť je zadarmo“

Prečo podnikáme dlhé cesty za sebapoznaním do Ázie?

Ocitli ste sa už niekedy v situácii, kedy ste nevedeli, či sa váš život uberá tým správnym smerom alebo ste dokonca nevedeli, čo vlastne od života chcete? V súčasnosti to veľa mladých ľudí rieši tak trochu radikálne. Vyberú sa niekde, kde toho nemajú veľa, no predsa majú čo ponúknuť.

20. januára 2020

New York Harbour Storm-Surge Barrier

Má hrádza okolo New Yorku za 200 miliárd dolárov zmysel? Prekvapivo sa zhodujú vedci i Trump

Podľa Trumpa sú to vyhodené peniaze a ani odborníci sa nezhodujú na tom, že bude hrádza fungovať.

20. januára 2020

VIDEO | Supercar Blondie

Najvzácnejšie autá sveta v jednej garáži

Navštívime spolu so Supercar Blondie Petersen Automotive Museum, kde môžete vidieť zbierku tých najhodnotnejších vozidiel na svete. Nie všetky sa vám však budú páčiť.

20. januára 2020

USA vs. Čína

Obchodná vojna medzi USA a Čínou – čo je jej pôvodca a prečo podpísanie dohody neznamená jej koniec?

Prečo sa nevedia Spojené štáty a Čína dohodnúť? USA je značne zadlžená a Čína je jej druhý najväčší veriteľ. Tento stav vytvára medzi nim napätie.

18. januára 2020

Kybernetická bezpečnosť

Zverejnili 20 najpoužívanejších hesiel sveta, pravdepodobne ich máte aj vy

Ak niekde používate jedno z uvedených hesiel, radšej si ho hneď zmeňte.

17. januára 2020

Neprehliadnite

3D tlač je príležitosť spraviť svet lepším miestom

Neuveriteľný technologický pokrok, ktorého sme všetci práve teraz svedkami, je záväzkom pre nás i ďalšie generácie.

16. januára 2020

Cenzurovaný antihrdina

Joker bol omyl. Predstaviteľ Jokera prechádza do Marvelu a hrá úplne novú postavu

Herecká povesť Jareda Leta podľa mnohých utrpela, keď vyšiel film Suicide Squad, v ktorom zahral avantgardného Jokera. Leto teraz prešiel z DC do Marvelu, kde stvárni postavu Morbiusa.

15. januára 2020

Doba živých robotov sa blíži

Prvý robot vyrobený zo živých buniek je na svete: ani živý, ani umelý, niečo medzitým

Vermontská univerzita si na svoje konto pripísala svetové prvenstvo – výrobu „robota“ vyrobeného zo živých buniek. Budúcnosť tohto vynálezu povzbudzuje divoké špekulácie.

14. januára 2020

Verejný záväzok zodpovednosti

Hrozby, ktoré nás dnes ovplyvňujú, sú vážne. Emisie CO2 neberieme na ľahkú váhu

Emisie CO2 by sme nemali brať na ľahkú váhu. Podieľajú sa na množstve problémov, ktoré okolo seba máme.

13. januára 2020

Stále máte chuť na kávu?

Prečo by mala šálka kávy stáť 22,50 eur

Ceny kávy sú neudržateľne nízke a ani si to neuvedomujeme.

9. januára 2020

Hviezdy dostupné pre každého

Celebrita najvyššieho rangu zagratuluje vášmu kamarátovi či manželke. Služba Cameo je unikátom.

Známe osobnosti ponúkajú za niekoľko desiatok či stoviek dolárov videá vytvorené špeciálne pre konkrétnu osobu.

8. januára 2020

Vplyv človeka je pozitívny i negatívny

Austrália čelí masovému vymieraniu druhov. Dialo sa aj v minulosti, no teraz je to iné

Katastrofické požiare v Austrálii budú mať dopad nielen na ekonomiku, ale aj biodiverzitu a funkcie ekosystému. 

7. januára 2020

Ničíme si vlastný svet

Čo robí vzduch v Dillí tak smrteľným? Prekvapivo to nie je len o doprave

V dobe populizmu sa hovorí najmä o nezdravej doprave, ale oveľa väčší vplyv na znečistenie majú tradície.

3. januára 2020

Už je to tu opäť

Najčastejšie novoročné predsavzatia: tretie je najväčším prekvapením

Obmedziť alkohol už nie je tak atraktívne predsavzatie ako v minulosti, ale chudnúť by chceli všetci.

2. januára 2020

PF2020

Oslavy Nového roka 2020 naživo: Ohňostroje končia, užite si možno tie posledné

Ochrana životného prostredia a zvierat, zvyšovanie bezpečnosti a pokrok. To sú dôvody, pre ktoré sa z ohňostrojov pomaly stáva prežitok.

31. decembra 2019

Autopedy mohli zmeniť svet

História motorizovaných kolobežiek má vyše sto rokov, kedysi ich jazdili poštári aj dámy

Vynález motorizovanej kolobežky prišiel v nesprávny čas, ale do histórie dopravy sa zapísal veľkými písmenami.

29. decembra 2019

Vlajková loď značky Genesis chce s veľkými motormi konkurovať najmä nemeckej prémii

G90-ka má za sebou ďalšiu modernizáciu. 

23. decembra 2019

Hudobná diaľnica v Maďarsku (video)

Tento zaujímavý počin by sa zišiel aplikovať aj u nás v úseku medzi Bratislavou a Trnavou a možno by sa vodiči jazdiaci v strednom pruhu naučili jazdiť podľa predpisov 🙂

23. decembra 2019

Ďakujeme za priazeň

Veselé Vianoce a PF 2020

Prajeme Vám, aby ste koniec roka 2019 prežili práve tak, ako si predstavujete.

A želáme Vám, aby bol nasledujúci rok 2020 tým najlepším, aký ste kedy zažili.

S pozdravom celý redakčný tím magazínu UnitedLife

23. decembra 2019

Karoq bude Škoda kvôli veľkému záujmu vyrábať už aj v Bratislave

Približne na jeseň budúceho roka je naplánované spustnie výroby na Slovensku.

22. decembra 2019

Priemysel 4.0

Mladí ľudia by sa mali zamerať na 3D tlač, firmy budú potrebovať nových odborníkov

3D tlač by mala začať využívať umelú inteligenciu a nájsť uplatnenie predovšetkým v oblasti zdravotníctva a výroby.

20. decembra 2019