Gender Fluid sa stáva mainstreamom v módnom priemysle
Od októbra 2020 vzrastá počet výrobkov označených ako bezpohlavné, rodovo neutrálne alebo unisex v Spojených štátoch medziročne o 109 percent. (WGSN) Podľa vedcov a aktivistov, ktorí diskutujú o rozlišovaní genderového spektra, je najlepšie používať pojem rodovo fluidný, v porovnaní s predtým populárnym označeniam ako androgýnny, unisex a rodovo neutrálny. Unisex vs gender-fluid fashion Unisex… Prečítať celé
- Od októbra 2020 vzrastá počet výrobkov označených ako bezpohlavné, rodovo neutrálne alebo unisex v Spojených štátoch medziročne o 109 percent. (WGSN)
- Podľa vedcov a aktivistov, ktorí diskutujú o rozlišovaní genderového spektra, je najlepšie používať pojem rodovo fluidný, v porovnaní s predtým populárnym označeniam ako androgýnny, unisex a rodovo neutrálny.
https://twitter.com/DeathLetterReds/status/1549628198492639232?ref_src=twsrc%5Etfw
Unisex vs gender-fluid fashion
Unisex oblečenie je oblečenie, ktoré je určené na používanie mužmi aj ženami. Nie je vytvorené len pre jedno pohlavie. Pojem unisex bol prvýkrát použitý v roku 1968 v americkom časopise Life. Unisex a rodovo fluidná móda však nie je to isté.
Rodovo fluidná móda (Gender-fluid fashion) je veľmi nový a aktuálny pojem. A o čom je táto móda? Závisí koho sa opýtate, no nedostanete rovnakú odpoveď. Podľa Nicka Pageta, hlavného analytika spoločnosti WGSN (World Global Style Network), môže byť rodovo premenlivé alebo rodovo inkluzívne oblečenie akékoľvek. Každý kus oblečenia môže byť rodovo odlišný, ak sa tak jeho nositeľ rozhodne. V podstate to nie je rodovo zmiešaná móda obmedzená tradičnou binárnou kategóriou, nerozdeľuje sa na pánsku a dámsku módu.
„Predstava, že oblečenie ako vyjadrenie našej osobnosti patrí k jednému alebo druhému pohlaviu, je sociálny konštrukt, ktorý treba rozobrať.“ Nick Paget
V minulosti bolo unisex oblečenie často farebne aj rodovo neutrálne, zatiaľ čo nová generácia rodovo inkluzívneho oblečenia využíva všetky farby vlajky LGTBQ+. Aj keď stále existuje rodovo inkluzívne oblečenie, ktoré pokračuje v bezfarebnom prístupe, ktorý charakterizoval unisex oblečenie. Rodovo inkluzívne trendy, ktoré sa dostávajú do hlavného prúdu, a ktoré predávajú bežní predajcovia, majú tendenciu byť viacfarebné.
WGSN je globálnou autoritou v oblasti zmien, ktorá využíva odborné predpovede módnych trendov v kombinácii s dátovou vedou.
All the people freaking out about Brad Pitt in a skirt like he didn't wear this in 1999 photo credit #markseliger pic.twitter.com/RyXIAqDsLZ
— samantha ronson (@samantharonson) July 20, 2022
Budúcnosť je premenlivá (VOGUE)
„Čo keby sa každý obliekal, ako sa mu páči?“ pýta sa Mikko Puttonen, expert na rodovú fluiditu
Ako by niektorí povedali, minulosť sa opakuje. V skutočnosti existuje rodovo zmiešaná móda už tisíce rokov. Vedeli ste napríklad, že vysoké podpätky boli pôvodne určené pre mužov. Aj make-up nosili muži aj ženy už v starovekom Egypte a Grécku, 2000 rokov pred Kristom! Avšak počas svojej histórie sme na niektoré veci zabudli a iné stigmatizovali.
V našej nedávnej histórii sa o prienik genderovo neutrálnej módy postupne zaslužíli aj celebrity ako módny návrhár Yves Saint Laurent, ktorý otriasol módnym priemyslom svojím dámskym smokingovým oblekom „Le Smoking“, David Bowie, Grace Jones, Brad Pitt, Jared Leto, Harry Styles a Lil Nas X .
„Popové hviezdy 21. storočia, ktoré „valcujú“ internet svojim rodovo odlišným prejavom, nám ukazujú dve veci: sme pripravení a chceme viac.“ Mikko Puttonen
Generácia Z všetko mení
Generácia Z je veľkým priekopníkom. Zdá sa, že viac ako iná predchádzajúca generácia, spochybňuje normy a zaužívané stereotypy.
Možno ste už aj vy zaznamenali v uliciach obrovský prílev tínedžerov mužského pohlavia v crop topoch, s lakom na nechtoch a s doplnkami v podobe prsteňov a náhrdelníkov. Tento posun v móde si všimli aj dizajnéri a svetové značky, a tak vo svojich kolekciách začali vytvárať unisexové rady. Celosvetovo uznávané značky ako Zara a H&M boli prvé z mnohých, ktoré vydali svoje bezpohlavné rady oblečenia. Odkedy tieto značky priniesli svoje prvé unisex línie, nasledovalo ich mnoho ďalších značiek na trhu.
@twinbrett Sometimes the “other” section is worth a look! #genderfluidfashion #fashiontiktok #unisexstyle #unisex #fashionlooks #twinbrett #stylingtips