Recenzia seriálu

Recenzia seriálu Quicksand: Severské krimi, ktoré opäť nesklamalo

Čo všetko sme ochotní strpieť kvôli láske?
Prečítajte si recenziu výborného severského krimi Tekutý piesok, natočeného podľa knižnej predlohy.
Vydané 8. decembra 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Len ďalšia sladká tínedžerská romantická dráma? Nie tak celkom. Seriál Quicksand (Tekutý piesok) je prvý krimi príbeh vo švédčine, ktorý sa objavil na streamovacej platforme Netlix v roku 2019. Hneď v úvode vám vyrazí dych a prevedie pocitmi hrôzy. Predlohou napínavého šesťdielneho kriminálneho príbehu je švédsky bestseller s rovnakým názvom z roku 2016 od autorky Malin Perrson Giolito. Príbeh bez servítky zobrazuje neobyčajný život mladých ľudí, plný drog, násilia a toxických vzťahov. Upozorňuje na moc médií a ich neetické a nemorálne správanie. Dokonale zobrazuje švédske súdne procesy, kde dobre odvedená práca obhajoby, dokáže zachrániť nejeden ľudský život.

Ako to začalo…

Bohatým predmestím Štokholmu otrasie tragédia na prestížnej strednej škole. Obvinená z niekoľkých vrážd je poctivá a vzorná študentka Mária. Jediná, ktorá prežila. Maja je na prvý pohľad obyčajné a vzorné dievča, ktoré čaká jasná budúcnosť. Všetko sa však zmení v momente, keď precitne na zemi v triede, so zbraňou v ruke, obklopená mŕtvymi telami. Pohodlný honosný život vystrieda studená cela na samotke. A práve tu si hlavná hrdinka príbehu retrospektívne spomína na svoj život v bavlnke, teda aspoň to na prvý pohľad tak vyzerá…

Celým procesom mladú študentku sprevádza jej obhajca, Peder Sanders. Postavu stvárnil talentovaný švédsko-dánsky herec, David Dencik, ktorého poznáme z ďalšieho kriminálneho príbehu, Gaštanový muž (Kastanjemanden).

Švédi opäť nesklamali

To, že autori pochádzajúci zo Škandinávie vedia ako napísať či natočiť výborne krimi už vieme. A práve v tomto príbehu sa ich nadanie opäť potvrdzuje. Seriál má tematicky temné a pochmúrne stvárnenie. Dokonale reflektuje pocity a emócie, ktoré prežíva nie len študentka Maja, ale aj jej rodina. Zároveň môžeme prostredníctvom tohto príbehu nahliadnuť do práce švédskej polície. Na vlastnej koži zažijeme ako prebieha vyšetrovanie, obhliadka miesta činu a výsluch. Zároveň v seriáli vidíme priebeh súdneho konania a dokazovanie trestného činu.

Pozoruhodný je v tomto príbehu aj prístup dozorcov priamo vo väznici, ktorí sa k obvinenej správajú s rešpektom a empatiou. Všetky postavy vo filme sú autentické, za čo môžeme vďačiť najmä výbornému hereckému obsadeniu. Zaujímavý je najmä prístup Máriiných rodičov, ktorí svoju dcéru milujú a všetko prežívajú spolu s ňou. Vyzdvihnúť by sme mali najmä výkon talentovaných mladých hercov Hanny Ardéhn a Felixa Sandmana, ktorí si zahrali zamilovanú dvojicu Máriu a Sebastiána.

Dvojici režisérov sa toto dramatické napínavé divadlo naozaj vydarilo. V tejto krátkej sérii sa okrem iného podarilo aj autenticky odokryť prežívanie a charakter všetkých postáv. Tomu, samozrejme, napomohli herecké výkony, no pravdepodobne aj zaujímavý scenár, kamera, cit pre detail a retrospektívne zobrazenie celého príbehu. Tento zaujímavý námet nás zavedie nie len do súkromia švédskej smotánky, ale zobrazuje aj riziko nekontrolovateľného užívania drog či ťažké psychické stavy. Dielo je napínavé od začiatku po koniec a núti diváka ho zhltnúť behom jedného večera. Symbolom je aj preklad diela: Tekutý piesok, ktorý je metaforou pomalého zvyšovania napätia medzi dvojicou tínedžerov, nabaľovania problémov a psychických stavov Majinho priateľa Sebastiána.

Prístup švédskych médií

Pozoruhodné je v tomto seriáli aj zobrazenie švédskych médií, ktoré sa voči obvinenej nechovajú ani eticky, ani morálne a prezumpcia neviny im pravdepodobne nič nehovorí. Informovať verejnosť o spáchanom trestnom čine je v poriadku, čo však už nie je v poriadku, je najmä fakt, že mladú študentku verejnosť a najmä médiá odsúdili ešte skôr, ako sa konal súdny proces, a tým navždy poznačili jej život. Je to odkaz aj pre nás, ktorí žijeme v realite. Predtým ako niečo, alebo niekoho odsúdime, je dôležité poznať všetky fakty, na základe ktorých si vytvoríme svoj názor.

Čo tvorcom naopak nevyšlo?

Aj napriek tomu, že dielo má len šesť častí, ktoré trvajú približne päťdesiat minút, sa v niektorých momentoch objavuje zbytočná vata. Diváka môže iritovať niekedy až zbytočné naťahovanie deja. Preto by sa v niektorých momentoch ujali buď kratšie časti, alebo menší počet epizód. Na druhej strane ho núti sledovať ďalej v očakávaní, čo sa bude diať. Tvorcom by sme mohli vytknúť aj fakt, že najintenzívnejšie sú práve posledné dva diely, ktoré sú vyvrcholením nie len deja, ale aj emócií. Seriál ako preto celok preto nie je vyvážený.

Správanie hlavnej hrdinky je v niektorých momentoch iritujúce, priam až hlúpe. Keď sa však nad tým zamyslíme, dokážeme ju pochopiť. Láska vie byť naozaj slepá, zároveň ide o 18 ročnú slečnu, ktorá ešte úplne nevie kým je, skúša nové veci a preto sa niekedy rozhoduje neracionálne.

Najlepšia a najhoršia časť

Highlight tohto seriálu, čisto subjektívne, je podľa mňa naozaj výborne odvedená práca obhajcu mladej tínedžerky, ktorý na poslednú chvíľu vytiahol eso z rukáva. Zároveň ma v tomto diele naozaj oslovil fakt, že divák skutočne do poslednej chvíle netuší, či je Maja skutočne vinná alebo nie.

Čo mňa osobne v tomto príbehu vyrušovalo bolo skutočne neracionálne uvažovanie a konanie mladej ženy, ktoré som sa však snažila pochopiť najmä pre jej nízky vek. Tvorcom by som vytkla aj spomínané zbytočné a nadmerné naťahovanie deja a zaobaľovanie príbehu do vaty.

Tekutý piesok (seriál) : dráma, Švédsko, 2019, 4h 35 min, minutáž (41- 49 min)

Réžia: Per-Olav Søndersen

Scenár: Camilla Ahlgren, Alex Haridi, Veronica Zacco