Plné sklady, málo objednávok. Pandemický ošiaľ po bicykloch utíchol

Záujem o bicykle bol od začiatku pandémie enormne vysoký. Niektorí vyhľadávali alternatívne formy dopravy, iní sa snažili zostať v kondícii a uniknúť z uzavretých priestorov. Bicykel pre nich predstavoval pomyselnú priepustku na slobodu. Predajné čísla a ceny raketovo stúpali. Maloobchodníci zaraďovali spotrebiteľov na dlhé čakacie zoznamy, prijímali zálohy a dávali kupujúcim nejasné predstavy o tom,… Prečítať celé
Vydané 4. septembra 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , ,

Záujem o bicykle bol od začiatku pandémie enormne vysoký. Niektorí vyhľadávali alternatívne formy dopravy, iní sa snažili zostať v kondícii a uniknúť z uzavretých priestorov. Bicykel pre nich predstavoval pomyselnú priepustku na slobodu. Predajné čísla a ceny raketovo stúpali. Maloobchodníci zaraďovali spotrebiteľov na dlhé čakacie zoznamy, prijímali zálohy a dávali kupujúcim nejasné predstavy o tom, kedy sa ich bicykel skutočne objaví. Tieto dni sú preč. Po úspešných rokoch (2021-2022) nastal pre obchodníkov zvrat.  Dopyt razom prevyšoval ponuku. A predajcovia? Tí dostali facku, facku od reality.

Dobré časy vystriedal nízky záujem. Cyklisticky priemysel v súčasnosti zažíva otrasy v dôsledku zmeny nákupného správania spotrebiteľov. Už len v Spojenom kráľovstve klesol predaj o štvrtinu v porovnaní s minulými rokmi.
Bicykel

Tento pokles prichádza napriek nárastu počtu cyklistov o 33 percent v porovnaní s obdobím pred pandémiou. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Medzi dôvody spomalenia predaja bicyklov v Spojenom kráľovstve patrí kríza životných nákladov spojená s rastúcimi cenami a slabá libra voči doláru. Inflácia tiež dosiahla 40-ročné maximum. Pandémia tiež zvýšila predaj bicyklov. Ľudia, ktorí si ho mohli kúpiť v roku 2022, si bicykel zaobstarali na úkor iných nákupov, ktoré v tom čase neboli potrebné.

 

Sklady sú plné, objednávok je málo

Sklady sú plnšie ako kedykoľvek predtým. Inflácia zároveň obmedzuje dopyt. Ak si chcete kúpiť bicykel, môžete sa tešiť na dobré ponuky.

Výsledkom pomalého predaja sú ojedinelé, ale za to vysoké zľavy. Takéto kroky si môžu dovoliť predovšetkým väčší predajcovia. Nové bicykle obchodníkom prichádzajú takmer denne. Objednávky z rokov 2021, 2022 a 2023 sa nahromadili a teraz zapadajú prachom.

Napriek veľkému tlaku na predaj, niektorí podnikatelia s cyklistickou výbavou túto situáciu vnímajú pozitívne, najmä z pohľadu zákazníkov. Tí môžu teraz využiť cenové ponuky, ktoré neboli dostupné dlhú dobu a možno už v budúcnosti nebudú opäť k dispozícii.

Predaj bicyklov vplyvom pandémie a ekonomickej nestability

V súčasnosti je veľa bicyklov, na ktorých nemá kto jazdiť. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Súčasná situácia na trhu s bicyklami

Po nástupe pandémie sa začali veľké problémy so zásobami. Niekedy bola výroba zastavená z dôvodu opätovného výskytu blokád v Ázii, alebo nedostatku komponentov. Počuli sme, že to potrvá pár rokov, kým sa situácia stabilizuje. Najnovšie údaje vyzerajú takto:

  • Tržby japonského Shimano, najväčšieho svetového výrobcu bicyklov a súčiastok pre cyklistiku, klesli v prvom polroku medziročne o približne 13 percent, pričom sa predpokladá ročný pokles o 28 percent.
  • SRAM, druhý najväčší dodávateľ komponentov pre rôznych výrobcov bicyklov po celom svete, v auguste oznámil, že jeho továreň na Taiwane prepustí pracovníkov, čo je šok pre priemysel.
  • Guimeng, najväčší svetový dodávateľ cykloreťazí, zaznamenal v prvom polroku pokles tržieb o 34 percent.
  • Globálnym taiwanským značkám bicyklov Giant a Merida sa darí o niečo lepšie ako dodávateľom komponentov, ale tiež zaznamenali polročný pokles tržieb o 5,44 percenta a 6,72 percenta.

  • Spoločnosť Giant zároveň vyrába kompletné bicykle pre značky ako Scott a Colnago. Polročné tržby firmy Giant v Európe klesli o 12 percent, zatiaľ čo tržby v USA klesli o 44 percent. (Predaj elektrobicyklov zabezpečil 35 percent polročných výnosov Giantu.)

„Vzhľadom na situáciu v globálnej ekonomike, ako aj na to, že súčasný trh prechádza zmenami, by sa tento rok mohli sa výroba, predaj a dodávky vrátiť do normálu,“ uviedla spoločnosť Giant pre Forbes.

Ťahači cyklistického priemyslu

Elektrický bicykel

Nákup e-bicykla nie je lacný, no náklady na jeho udržanie sú nižšie ako výdavky na auto. Elektrický bicykel vás môže stáť od 750 až 14-tisíc eur v závislosti od značky a modelu. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Hnacím motorom predaja obchodov s cyklistikou sa zdajú byť bicykle s elektrickým pohonom. Tie sa za posledné roky tešia mimoriadnej popularite. Celkové tržby v cyklistickom priemysle sa takmer štvornásobne zvýšili, nedávno dosiahli sumu 7,36 miliardy eur.

Dokonca aj v minulom roku sa predaj bicyklov s elektrickým pohonom zvýšil o desať percent na 2,2 milióna kusov, pričom celkový predaj klesol približne o 100-tisíc bicyklov.

Práve v dôsledku pandémie sme sa začali viac zaujímať o cyklistiku, nárast cien a ekonomická nestabilita teraz spôsobujú pokles dopytu. Predaje klesli napriek zvýšenému počtu cyklistov pred pandémiou. Elektrické bicykle zostávajú populárne a súčasná situácia na  trhu prináša záujemcom rôzne zľavy, tie však nebudú trvať navždy. Napokon sa cyklistický priemysel musí prispôsobiť novým trendom a preferenciám zákazníkov.

Pokračujte na ďalší príspevok »