Zdravie

Pandémia zmenila naše stravovacie návyky. K lepšiemu alebo k horšiemu?

  • 3 januára, 2022
  • 5 min read
Pandémia zmenila naše stravovacie návyky. K lepšiemu alebo k horšiemu?

Posledné dva roky sme si zvykli na radikálne zmeny. Pracovali sme inak, učili sa inak, nakupovali inak, trávili voľný čas inak. Nie preto, že sme chceli, ale preto, že sme museli. Protipandemické opatrenia nás zamkli doma. Darovali nám viac času s rodinou pri spoločenských hrách, no okradli nás o čas s priateľmi pri dobrej káve či pive.

Niekoľko mesiacov sme vôbec nemuseli voziť deti do školy a zo školy na krúžky. My sami sme takmer nemuseli vystrčiť päty z domu, ak nám zamestnávateľ nariadil home office. Táto zmena dennej rutiny, bez ohľadu na to, či sa nám páčila alebo nie, sa stala katalyzátorom ďalších zmien. Ovplyvnila aj naše stravovanie.

Mnohí z nás začali viac variť, niektorí piecť chlieb, iní si zvykli na donášku jedla alebo nákup potravín cez internet. Rodiny mali vďaka lockdownu konečne čas spoločne sa naraňajkovať alebo naobedovať. Avšak domáce prostredie spôsobilo aj to, že sme viac maškrtili či menej sa hýbali.

Viaceré rodiny začali práve počas pandémie spoločne jesť, deti sa učili variť. Ilustračný obrázok, zdroj: pexels.com

Slováci sa viac sústredili na čerstvosť

Podľa prieskumu Food Barometer z februára minulého roka, Slováci kládli čoraz väčší dôraz na teplý obed. Viac ako polovica opýtaných upriamila počas koronakrízy svoju pozornosť na zdravšiu stravu. Prieskumu sa zúčastnilo 5740 respondentov.

INZERCIA

„Či si ju pripravili doma, alebo objednali prostredníctvom reštaurácií, viac si všímali, z akých surovín je pripravená,“ upozornili spracovatelia výsledkov prieskumu pre portál teraz.sk . „Čerstvosť potravín bola dôležitá pre 63,4 percenta opýtaných, pričom predchádzajúci rok to bolo veľmi dôležité iba pre štvrtinu z nich,“ dodali.

Slovenskí zamestnanci, ktorí sa zapojili do prieskumu , si pod slovným spojením „zdravšia strava“ predstavujú okrem čerstvých potravín aj viac vegetariánskych a vegánskych alternatív. Viac ako polovica opýtaných má motiváciu hľadať zdravšie možnosti a zreteľne označené nutričné hodnoty jedál.

INZERCIA

Američanov covid-19 naučil zdravším návykom. Vydrží im to?

Prieskum s cieľom poukázať na zmeny v stravovaní u Američanov každý rok realizuje aj Medzinárodná rada pre informácie o potravinách vo Washingtone, D.C. (IFIC). Prieskum IFIC z roku 2020 ukázal, že 85 % ľudí nahlásilo zmenu stravovania a prípravy jedla v dôsledku pandémie koronavírusu. Avšak už minulý rok tento počet klesol na 72 %.

Najvýraznejším trendom bol prechod na domácu stravu, hoci nie dobrovoľný. Podľa odborníka na výživu Aliho Webstera, riaditeľa pre výskum a nutričnú komunikáciu v IFIC: „Minulý rok 60 % Američanov varilo doma a teraz vidíme, že toto číslo sa posunulo pod 50 %.“ Americký výskum trendov spotreby ovocia a zeleniny tvrdí, že čím viac varíme doma, tým viac zjeme zeleniny a ovocia. Avšak spotreba ovocia a zeleniny v Amerike postupom času stále klesá.

Inzercia

Práca z domu spôsobila nielen zmeny pozitívne, aj negatívne. Blízkosť špajzy, či chladničky lákala Američanov viac maškrtiť. Ani tento trend však nie je stály. Tretina respondentov sa priznala, že na jar 2020 maškrtili viac ako zvyčajne. Počas minulého roka to bolo len 18 %.

Čoraz viac Američanov nakupuje potraviny online. V prieskume sa 42 percent respondentov vyjadrilo, že cez internet nakupuje potraviny aspoň raz mesačne. V predpandemickom roku 2019 to bolo len 27 percent. Štúdia IFIC tiež ukázala, že viac ako štyria z 10 ľudí veria, že ich individuálny výber jedál a nápojov ovplyvňuje naše životné prostredie.

Hladujúce rodiny v Juhovýchodnej Ázii

Zatiaľ čo Američanov a Európanov pandémia naučila jesť zdravšie, pripravovať si domáce jedlo, spoločne stolovať a všímať si čerstvosť a kvalitu potravín, v chudobných štátoch ešte viac prehĺbila problém hladujúcej populácie.

Podľa organizácie UNICEF pandémia koronavírusu v juhovýchodnej Ázii zvýšila závislosť od lacnejších potravín a takisto aj závislosť na potravinových dávkach. Mnohí rodičia prišli kvôli ochoreniu covid- 19 o prácu a príjmy.

S cieľom ušetriť počas pandémie, niektorí obyvatelia Indonézie, Malajzie, Thajska a Filipín, hľadali lacnejšie alternatívy potravín. Ryžou nahrádzali chýbajúce mäso, ovocie, zeleninu či vajíčka. Zdroj ilustračného obrázka: unsplash.com

Rovnako ako v Amerike, aj tu niektorí ľudia zároveň jedli viac domácej stravy, iní začali viac nakupovať balené potraviny a využívať služby rýchleho občerstvenia. Keďže sa ekonomiky v regióne snažia zotaviť, kvalita stravy pre chudobnejšie vrstvy obyvateľstva sa môže naďalej zhoršovať, čo ohrozuje zisky dosiahnuté pri znižovaní miery detskej podvýživy, ktorá bola v regióne vysoká aj pred pandémiou.

About Author

Maria Mihalikova

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings