SLOVENSKO

Mysli s hlavou štátu: Náučný seriál o sociálnych sieťach a kritickom myslení

Kampaň Mysli s hlavou štátu sa venuje dôležitosti kritického myslenia. Cieľom série videí je informovať o tom, ako fungujú sociálne siete (vrátane ich algoritmov) a následkoch, ktoré so sebou nesie nevhodný výber zdrojov informácií. Na Youtube , Facebooku a aj Instagrame prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej sa objavila videoséria o sociálnych sieťach a kritickom myslení…. Prečítať celé

24-ročná študentka masmediálnej komunikácie v Trnave. Milovníčka fialovej a zelenej farby, retro štýlu, smotanovej pizze a v neposlednom rade aj dôveryhodných zdrojov v dezinformačných časoch.

Kampaň Mysli s hlavou štátu sa venuje dôležitosti kritického myslenia. Cieľom série videí je informovať o tom, ako fungujú sociálne siete (vrátane ich algoritmov) a následkoch, ktoré so sebou nesie nevhodný výber zdrojov informácií.

Na Youtube , Facebooku a aj Instagrame prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej sa objavila videoséria o sociálnych sieťach a kritickom myslení. Sériu videí moderuje Veronika Cifrová Ostrihoňová.

Postupne budem zverejňovať sériu vzdelávacích videí, ktoré vám pomôžu lepšie spoznať fungovanie sociálnych sietí, viac rozumieť práci novinárov či vedcov, alebo vnímať chyby v našom myslení,“ píše Zuzana Čaputová na Youtube v popise prvého dielu videosérie.

Ako sama prezidentka píše: „Tieto videá sú určené pre všetkých aktívnych používateľov sociálnych sietí bez ohľadu na to, aké majú názory alebo politické presvedčenie.“ Chyby v myslení a nástrahy sociálnych sietí sa týkajú nás všetkých, nie len konkrétnej skupiny ľudí. A preto sú našim spoločným spoločenským problémom, ktorý je potrebné riešiť.

Viac porozumenia a menej kriku či hnevu prináša práve poznanie prostredia, v ktorom dnes najčastejšie diskutujeme – prostredie sociálnych sietí. V tomto článku si preto predstavíme prvé dva diely série, ktoré by mal určite vidieť každý aktívny používateľ sociálnych sietí.

Mysli s hlavou štátu: Čím nás kŕmia sociálne siete?

Prvým dielom tejto série nás sprevádza moderátorka Veronika Cifrová Ostrihoňová a riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš. Spoločne informujú o tom, ako funguje výber obsahu na sociálnych sieťach, ktorý sa nám zobrazuje v našom News Feede.

INZERCIA

Hľadanie spoľahlivých informácií na internete nie je vôbec jednoduché. Sociálne siete na nás každý  deň vplývajú rôznymi emóciami, najčastejšie však práve tými negatívnymi. Práve preto je dôležité poznať, ako  fungujú.

Inzercia

Algoritmy na sociálnych sieťach určujú to, čo vidíme na základe toho, na čo najviac reagujeme. Aj preto sa stáva, že dostávame správy o rovnakým udalostiach, avšak s rozličnými emóciami. Radenie príspevkov od najnovšieho po najstarší je preto už len dávnou minulosťou.

Náš News Feed je teda personalizovaný, čo znamená, že je každému užívateľovi špeciálne prispôsobený. Príspevky, ktoré sa nám v ňom objavujú v nás vyvolávajú silné emócie. Najsilnejšia emócia, ktorá ľudí na sociálnych sieťach drží najdlhšie, je na základe výskumov práve hnev. Každé emotívne slovo v príspevku sa rovná zvýšeniu jeho virálnosti až o 20%.

Emotívne príspevky nás motivujú k viac reakciám, čo vedie k tomu, že ich vidí väčšie množstvo ľudí.Sociálne siete nám aj preto majú tendenciu ukazovať čoraz extrémnejšie verzie toho, na čo so záujmom klikáme,“ hovorí Ľuboš Kukliš. Video o akupunktúre nás na Youtube ďalej môže viesť k videu o homeopatií, až sa nakoniec môžeme začať topiť vo videách, ktoré bez uvedenia dôveryhodných zdrojov naznačujú, ako hovorí Kukliš, že „koronavírus je súčasťou špinavej hry utajených mocných.

Až 87% Slovákov denne využíva sociálne siete. V priemere na nich dokážeme stráviť až 3,05 hodiny denne. Na to, čo čítame a čo si na základe toho myslíme v histórií doteraz nemalo nič taký vplyv ako majú práve sociálne siete.

Naše svety na sociálnych sieťach sa preto veľmi líšia, kvôli čomu sa od seba čoraz viac vzďaľujeme.

Mysli s hlavou štátu: Facebookoví vs. skutoční novinári

V druhom diele video seriálu účinkuje investigatívna novinárka Zuzana Petková, ktorá informuje o tom, ako preniesť základné novinárske návyky aj do používania sociálnych sietí bežnými používateľmi.

Sociálne siete prekypujú klamstvami a dezinformáciami. Naša prezidentka Zuzana Čaputová je sama objektom týchto klamstiev. Ak sa tak už raz stane, je veľmi ťažké to zastaviť. Problémom je, že mnohé média sa prezentujú, alebo dokonca aj navonok vyzerajú ako seriózne a často prinášajú aj fakty. Tie síce skutkovo sedia, ale sú podané manipulatívnym spôsobom. Ich interpretácia je teda nepravdivá. Do kontrastu k týmto zdrojom informácií však na Slovensku máme aj množstvo kvalitných novinárov.

V dnešnej dobe je veľmi dôležité vedieť rozlišovať pravdivé informácie a tie klamlivé či zavádzajúce.

Sociálne siete nám všetkým dali možnosť byť novinárom,“ upozorňuje video, ktoré moderuje Veronika Cifrová Ostrihoňová. Zdieľaním videí a článkov aj my ovplyvňujeme to, čo si ľudia v našom okolí pozrú či prečítajú. Problémom však je, že väčšina používateľov sociálnych sietí nepozná základy novinárskej práce. Práca so zdrojmi, overovanie, vyhodnocovanie informácií a neuvedomovanie si zodpovednosti za to, čo šírime – to je kameňom úrazu.

Dlhoročná investigatívna novinárka Zuzana Petková v tomto videu preto vysvetľuje to, ako sa dajú novinárske návyky preniesť do priestoru sociálnych sietí.

Overenie si autora, zdroja správy, na ktorý príspevok odkazuje, či fotografie, to všetko sú základné kroky, ktoré by sme mali mať na pamäti predtým, ako správe bezhlavo uveríme.

Overenie si pravosti či pravdivosti príspevku alebo článku, ktorý zdieľame, môže byť práca na pár sekúnd. No niekedy môže trvať aj oveľa dlhšie. Najjednoduchším riešením je preto neoverený obsah od neznámych zdrojov aj brať ako neoverený obsah od neznámych zdrojov a zároveň ho ani nešíriť ďalej.

Ak sa chcete dozvedieť viac, určite sa pohodlne usaďte a ponorte sa do sledovania tohto seriálu.

Zdroje: Facebook, YoutubeInstagram, Prezident, EPALE Slovensko, Sme

Zdroj titulnej fotografie: Youtube/ Zuzana Čaputová

Pokračujte na ďalší príspevok »



Fenomén

6 dôvodov, prečo zmenila televízia svet

  • Televízia od svojho vzniku zohrala nepopierateľnú úlohu v zmene spoločnosti a postupom času sa stala jedným z najvýznamnejších médií vôbec. Jej vplyv sa dotkol takmer každej oblasti ľudského života a ovplyvnil spôsob, ako vnímame svet okolo nás.
  • Televízory sa tak stali základným zariadením domácnosti a dnes sú neoddeliteľnou súčasťou každodenného života.