Lifestyle

Nie každá žena je predurčená k tomu, aby bola matkou

  • 5 marca, 2023
  • 6 min read
Nie každá žena je predurčená k tomu, aby bola matkou

Predpoklad prípadného či nevyhnutného materstva vŕta v hlavách dievčat už v ranom veku. Odmalička im spoločnosť hovorí „keď budeš mať deti“, nie „ak budeš mať deti“. Sme vychovaní v presvedčení, že materstvo je niečo, čím si prejde každá žena – ak nie prirodzene, tak prostredníctvom adopcie, manželstva alebo asistovanej reprodukcie.

Pre bezdetnosť sa rozhodli aj slávne osobnosti

Teraz sa však rozhovor okolo materstva začína meniť. Ženské celebrity ako Oprah Winfrey, Helen Mirren, Cameron Diaz a mnohé ďalšie verejne hovorili o svojom rozhodnutí zostať bez detí. Byť matkou kráľovnú reči nikdy nelákalo. Zatiaľ čo jej celoživotná najlepšia kamarátka Gayle si v siedmej triede zapisovala mená svojich detí, Oprah snívala o tom, že bude Martin Luther King a zmení svet. „Keby som mala deti, nenávideli by ma,“ povedala Oprah hollywoodskemu reportérovi.

Jennifer Aniston aj napriek tomu, že neznevažuje možnosť stať sa jedného dňa matkou, podľa jej slov nie je emocionálne pripravený na celoživotný záväzok. Cameron Diaz zasa zodpovednosť za iné životy ako za svoj vlastný považuje Cameron za tvrdú prácu, ktorá trvá celý život, a za záväzok, ktorý nechce prijať. „Nemať dieťa môže veci skutočne uľahčiť, ale to neznamená, že to bude ľahké rozhodnutie. Rada ochraňujem ľudí, ale nikdy ma nelákalo byť matkou,“ povedala Cameron pre Esquire.

Rozhodnutie mať dieťa by malo byť primárne na žene, kvôli psychicky a fyzicky náročnému pôrodu. Navyše, je niekoľko ročnou zodpovednosťou  Zdroj: Pexels.com

Napomohli tomu i homosexuálne manželstvá

Iní zasa pomocou humoru zdôrazňujú, že je možné mať naplnený život aj bez detí. Kid/Life Crisis, podcast, ktorý moderujú newyorskí komici Katie Compa a Raquel D’Apice, tiež prispieva k téme s dávkou humoru. Každá epizóda obsahuje hosťa – napríklad astrofyzika NASA, komičku Ophira Eisenberg či bioetika. Všetci diskutujú o tom, či sa stať rodičom alebo nie.

INZERCIA

Keďže máme možnosť vidieť rôzne typy rodín, myslenie spoločnosti sa posúva vpred. V posledných rokoch došlo podstatne k rýchlej zmene v chápaní toho, čo je rodina. Prispela k tomu aj medializácia LGBTQ rodičov. Homosexuálne páry s deťmi vrátane Neila Patricka Harrisa a Davida Burtku či Eltona Johna a Davida Furnisha sa v televízii objavujú s takou pravidelnosťou, že to už nie je zaujímavé – sú len ďalšou slávnou rodinou. Tento posun začína oslabovať štandardný názor, že všetky ženy musia byť matkami a že každá rodina potrebuje matku.

Matka nie je matkou len biologickým deťom

Musíme si tiež uvedomiť, že existuje veľa spôsobov, ako byť matkou. Dôraz na biologické alebo genetické materstvo uráža ľudí, ktorí sa stali rodičmi inými spôsobmi, ako je adopcia, náhrada alebo manželstvo. Posilňuje falošnú vieru, že pravé matky sú tie, ktoré splodili a porodili svoje vlastné deti.

Je tu priestor pre všetky druhy rodičov v rôznych typoch vzťahov (alebo v žiadnom vzťahu), ktorí sa stali rodičmi rôznymi spôsobmi. Rešpektovanie rozhodnutí iných o tom, ako zaobchádzať s vlastnou plodnosťou a čo robiť s vlastným telom, je dobrým prvým krokom. Ženy majú rôzne možnosti, ako alebo kedy otehotnieť. Je čas, aby sa možnosť nemať deti považovala za rovnocennú.

Dôvody prečo by ľudia nemali mať deti podľa vedy

Mať dieťa prispieva ku globálnemu otepľovaniu: Rieder cituje výskum Oregonskej štátnej univerzity, ktorý zistil, že mať o jedno dieťa menej by malo oveľa väčší vplyv na emisie oxidu uhličitého, a preto by to bola jedna z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť pre životné prostredie, v porovnaní so znížením spotreby energie v domácnosti, cestovaním. , výber potravín a iné bežné činnosti, ktoré vedú k emisiám oxidu uhličitého.

Rodičia, najmä matky, čelia na pracovisku zaujatosti: „Materstvo vyvoláva predpoklady, že ženy sú menej kompetentné a menej oddané svojej kariére,“ hovorí správa od LeanIn.Org a McKinsey & Company. „V dôsledku toho sú dodržiavané vyššie štandardy a ponúka sa im menej príležitostí.“ Správa poukazuje na štúdiu z Cornell, ktorá zistila, že zamestnávatelia majú tendenciu diskriminovať matky.

Sú rodiny, ktoré by nemali mať deti hlavne preto, že ich nevedia primerane finančne, sociálne a vzdelanostne zabezpečiť. Zdroj: Pexels.com

Odrazí sa to i na zárobku, priateľstvách a v manželstve

Ak ste matka, môžete zarobiť menej: Pre väčšinu mužov má otcovstvo za následok mzdový bonus. Pre väčšinu žien materstvo vedie k mzdovému trestu,“ povedal prezident výskumnej skupiny Tretej cesty Jonathan Cowan a vedec Dr. Elaine C.

Priateľstvá sa po narodení dieťaťa nevyhnutne menia, niekedy aj k horšiemu a manželstvá sú často problematickejšie:  Nie je to však pravidlom. Vedci  však dospeli k záveru, že rodičovstvo má negatívny vplyv na spokojnosť v manželstve pre konflikty. Tie vznikajú z reorganizácie rolí v manželstve a obmedzenia slobody rodičov. Štúdia tiež naznačila, že čím viac detí je v rodine, tým nižšia je spokojnosť rodičov.

Rodičia bývajú menej zdraví ako nerodičia: Majú zdravší životný štýl.  Podľa výsledkov prieskumu, ktorý Dick zdieľal, že bezdetní ľudia spia viac. Nie je prekvapením, že rodičia o 28 % častejšie uviedli, že pijú kávu denne. Nerodičia tiež o 73 % častejšie uviedli, že nikdy nejedia v reštauráciách rýchleho občerstvenia a o 38 % častejšie cvičia v posilňovni raz týždenne alebo viac. zatiaľ čo rodičia majú na cvičenie menej času a až o 54 % častejšie fajčia každý deň.

Niekedy ľudia nedokážu počas rodičovstva ustáť novovzniknuté výzvy a otázky. Dokáže to vyriešiť komunikácia. Zdroj: Pexels.com

 

 

ZDROJE: washingtonpost.com, news.amomama.com, businessinsider.com

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings