Ekonomika a Biznis EXTRA Osobné financie

Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

  • 30 augusta, 2019
  • 9 min read
Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

Slovenské dôchodky budú trpieť na nedostatok mladých ľudí

Z veľkej časti má na tomto zásluhy predchádzajúci režim, kde bolo jasne určené, že kto robil, bude o neho postarané. Samozrejme, vtedy sa to dalo realizovať.

Asi každý počul výraz „husákove deti“. V 70. rokoch minulého storočia bola podporovaná vysoká pôrodnosť rôznymi benefitmi. Najviac detí sa narodilo v rokoch 1978 a 1979, na Slovensku viac ako po 100 000. V Česku dokonca 300 000 v roku 1974. Tieto deti vyrástli v pracujúcich dospelých, ktorí sa podieľajú na tvorbe dôchodkov aktuálnych seniorov. V Spojených štátoch sa takýto generačný rozmach pôrodnosti nazýval aj „Baby Boomers“, jednalo sa o však o obdobie po druhej svetovej vojne.

Následne však vlna pôrodnosti u nás klesala, až prišiel prudký prepad pôrodnosti po roku 1989. To znamená, že na súčasné dôchodky pracuje stále pomerne dosť ľudí v produktívnom veku. 

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo iba 58-tisíc detí, teda približne rovnako ako rok predtým. Vo všeobecnosti vývoj pôrodnosti na Slovensku od vzniku republiky sleduje klesajúci trend, hoci v posledných niekoľkých rokov krivka pôrodnosti mierne stúpla. Prepad v porovnaní so začiatkom 90. rokov je závratný: z približne 73-tisíc na súčasných 58-tisíc. To znamená, že na naše dôchodky bude pracovať oveľa menej ľudí ako v súčasnosti, ale dôchodcov bude viac. Štatistiky hovoria jasne, podľa správy Európskej komisie bude Slovensko treťou najrýchlejšie starnúcou krajinou Európskej únie. A tiež priemerný vek dožitia sa uvádza na viac ako 80 rokov, navyše sa postupne sa zvyšuje vďaka zlepšujúcej sa zdravotnej starostlivosti.

INZERCIA

To všetko spôsobí početné problémy, ktoré neprajú navyšovaniu dôchodkov.

Existujú však cesty, ktorými si môžu bežní ľudia svoje dôchodky navýšiť aj nad rámec toho, čo im poskytne štát. Naši starí rodičia nepoznali možnosti, ktoré máme my teraz, oni za svoju situáciu nemôžu. Naša generácia má mnoho spôsobov ako sa na dôchodok pripraviť a dnes platí, že ak to nespravíme, bude to už len naša zodpovednosť. Vinu dokonca nemožno hádzať ani za nízke platy, demografický vývoj či lokálne politické dianie.

INZERCIA

 

Nižšie si podrobnejšie rozoberieme niekoľko spôsobov, akými sa súčasní pracujúci vedia pripraviť na dôchodkový vek z hľadiska finančného zabezpečenia.

Inzercia

Jedná sa o nasledovné finančné produkty:

  • základom je „prvý pilier“ – dôchodkové poistenie;
  • druhý pilier;
  • tretí pilier;
  • investície;
  • investičná časť v poistení;
  • zadováženie aktív.

 


Starobné dôchodkové sporenie

Inak známe ako druhý pilier, je prvý spôsob tvorby financií na penziu. Tento nástroj človeka nestojí nič navyše, a platí to ak je zamestnancom, kde mu zamestnávateľ odvádza odvody, ale aj živnostníkom, keď si odvody platí sám.

Ak má zamestnanec hrubý príjem 1 000 eur tak odvod do druhého pilieru reprezentuje 4,75 percenta z tohto príjmu. To máme každý mesiac 47,50 eur, ktoré klient získa na svoj vlastný dôchodkový účet. Druhou vecou je však miera zhodnotenia, ktorá sa líši v závislosti od vybranej správcovskej spoločnosti. V niektorých prípadoch to môže byť 7% p.a. a ak má do dôchodku ďaleko, v konečnom dôsledku sa bude jednať o veľmi zaujímavé zhodnotenie.

Druhý pilier má aj skvelú vlastnosť, že je dedičný. Pre klienta to znamená, že ak by sa penzie nedožil, tak pozostalí získajú objem financií z jeho dôchodkového účtu.

Niektoré odhady tvrdia, že až 70 percent ľudí v druhom pilieri má tento nástroj nastavený nedostatočne, čím prakticky prichádzajú o značnú časť zhodnotenia.

Nevýhodou konceptu druhého piliera je tiež fakt, že je priamo závislý na rozhodnutí vlády, či ho ponechá zavedený aj v budúcnosti. Preto je veľmi diskutabilný a odborníci neodporúčajú, aby sa naň ľudia spoliehali ako na istotu. Je však dôležité napísať aj to, že vláda prakticky nemá vplyv na mieru zhodnotenia, táto zodpovednosť spočíva na pleciach danej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.

 

 

Doplnkové dôchodkové sporenie

Inak známe ako tretí pilier, je druhým spôsobom ako si pripraviť financie na dôchodok. Tento nástroj je nie je závislý na rozhodnutiach vlády a za zhodnotenie zodpovedá príslušná dôchodková správcovská spoločnosť (ako pri druhom pilieri). Najčastejšie sa s ním klient stretne u svojho zamestnávateľa, ktorý ako benefit prispieva určitou sumou klientom na ich účty. To však za predpokladu, že aj sám zamestnanec si bude prispievať.

Tento nástroj má viacero výhod. Prvá z nich je tá, že každý mesiac má klient o sto percent viac, než sám prispel. Ak si totiž vloží napríklad 15 eur, zamestnávateľ mu pridá tiež (z praxe je to priemerne od 15 až 50 eur, záleží od kolektívnej zmluvy zamestnávateľa).

Druhým benefitom je daňová úľava. Úmyselne som uviedol 15 eur mesačne, pretože ak počas roka navkladá klient 180 eur, získa od štátu bonus 19 percent (34,2 eur). SZČO si o tento bonus môže znížiť základ dane a zamestnanec to v daňovom priznaní získa ako preplatok.

Tretím benefitom je to, že aj tento nástroj má svoje zhodnotenie v závislosti od nastavenia zmluvy v správcovskej spoločnosti. V súčasnosti je to 5 až 7 percent.

Nevýhodou tohto nástroja je možnosť výberu nasporených prostriedkov až po dovŕšení dôchodkového veku. To znamená, že hoci tretí pilier nie je súčasťou základného „sociálneho balíčka“, nebude možné využiť prípadný skorší výber napríklad na financovanie prestavby bytu.

 

Investície

Investície sú dobrou voľbou, ako si pripraviť peniaze na dôchodok. Je ale veľa možností kde a ako investovať, pričom je tu veľký priestor na chyby. Platí, že v prípade investícií je potrebné vidieť do budúcnosti a nenechať sa odradiť krátkodobými výkyvmi a trendmi.

Výhodou takýchto nástrojov je ich variabilita. Zvyčajne si môžete nastaviť čokoľvek, od výšky investovanej sumy, časového horizontu a tiež charakteru zhodnocovania. Poznáme celé spektrum od konzervatívnych až po dynamické zhodnotenie, pričom každé z nich má svoje pre a proti. Rozumnou cestou je vybrať si také investovanie, v ktorom sú pomerovo rozdelené konzervatívne i rizikové investície tak, aby mal klient prospech z oboch čo najvyšší. To je podstata diverzifikácie.

Nevýhoda tohto nástroja spočíva, paradoxne, v jeho používaní. Ak sa k investíciám človek správa zbrklo, nedodrží investičný horizont s tým, že ich predčasne vyberie, môže sa pripraviť o značné prostriedky. Častým problémom je tiež nesprávne alebo dokonca zle navrhnutá diverzifikácia.

 

Investičná časť v poistení

Investičná časť v poistení sa riadi rovnakými princípmi ako pri investíciach. V zásade sa jedná o koncept, v ktorom si klient pri uzatvorení napríklad životného poistenia dohodne v rámci mesačných poplatkov aj takzvanú investičnú časť. Práve tá sa môže zhodnodiť a klientovi v konečnom dôsledku vyniesť peniaze, ktoré bude môcť vybrať po dovŕšení dôchodkového veku.

Dôležitou výhodou tohto spôsobu „šetrenia“ je skutočnosť, že ak hodnota investícia nepresiahla hodnotu navkladaného poistného, netreba danú čiastku zdaniť. Ak je hodnota vyššia ako to, čo sa do poistenia vložilo, zdaňuje sa len zisk.

 

Zadováženie aktív, napríklad kúpa nehnuteľnosti

Pasívny príjem si môže človek vytvoriť aj takým spôsobom, že bude prenajímať nehnuteľnosť, ktorú počas života kúpil. 

Môžeme s pomerne veľkou istotou tvrdiť, že prenájmy budú potrebné aj v nasledujúcich desaťročiach. Dokonca súčasná situácia naznačuje, že nadobúdanie vlastníctva nehnuteľnosti bude čoraz náročnejšia a preto nájmy budú zažívať ešte väčší rozmach ako dnes. 

Kúpa nehnuteľnosti, ktorá má jediný účel – produkovať zisk – môže byť považovaná za aktívum.

Táto metóda tvorby pasívneho príjmu má však početné úskalia. V prvom rade je potrebné zabezpečiť si nájomcov, ktorí budú platiť pravidelne a dostatočne vysoký nájom na to, aby sa kryli náklady na údržbu a splátky hypotéky. V prípade, že by sa nehnuteľnosť na čas ocitla na trhu, ale neúspešne, musel by všetky náklady a splátky znášať výlučne majiteľ, čím sa mohol vystaviť finančnému riziku.

Ďalej je potrebné myslieť na potrebu zdaňovania príjmov z prenájmu.

 


 

Na záver si ešte raz zopakujme, aké možnosti majú Slováci v kontexte budovania finančnej nezávislosti na dôchodku:

  • druhý pilier;
  • tretí pilier;
  • investície;
  • investičná časť v poistení;
  • zadováženie aktív.

Všetky z nich majú svoje výhody a nevýhody, ale je rozumné uvažovať nad všetkými z nich. Platí, že jedným zo základných kameňov finančnej nezávislosti je diverzifikácia príjmov a snaha o ich zhodnocovanie, taktiež s ohľadom na ich rozumnú diverzifikáciu. Platí, že všetko je len v rukách jednotlivcov a každý má svoj dôchodok vo vlastných rukách.

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings