Veda a technika

Útulky sú preplnené, no niektorí si aj napriek tomu psov radšej naklonujú

  • 11 apríla, 2022
  • 5 min read
Útulky sú preplnené, no niektorí si aj napriek tomu psov radšej naklonujú

ViaGen klonuje zvieratá od roku 2015. Klony si však netreba mýliť s pôvodným zvieraťom – môžu síce vyzerať takmer rovnako, ale ich osobnosť sa líši.

Strata domáceho miláčika je nesmierne bolestivou životnou skúsenosťou. Neprídete len o spoločníka, ale aj o jeho bezpodmienečnú lásku a priateľstvo. Klonovanie domácich miláčikov je preto pre niektorých milovníkov zvierat novou možnosťou ako zmierniť svoje trápenie.

Táto téma je síce veľmi kontroverzná, avšak jej popularita rastie aj napriek rastúcej cene klonovania. V roku 2015 spoločnosť ViaGen začala ponúkať služby klonovania domácich miláčikov. V súčasnosti sa však venuje len klonovaniu psov a mačiek. Spoločnosť odhalila, že od spustenia tejto služby naklonovali už stovky zvierat.

Záujemca si za naklonovanie psa zaplatí 50 000 dolárov (takmer 45 800 eur), zatiaľ čo naklonovanie mačky ho bude stáť 35 000 dolárov (približne 32 100 eur). Melain Rodriguez, manažérka klientskych služieb v spoločnosti ViaGen, výšku ceny odôvodňuje mnohými komplikovanými krokmi, ktoré sú súčasťou celého procesu.

INZERCIA

Klonovanie si v minulosti vyskúšala aj speváčka Barbra Streisand, ktorá si v roku 2018 nechala spoločnosťou ViaGen naklonovať dve šteniatka pred smrťou svojej sučky menom Samantha. Sama uviedla, že šteniatka majú rozdielne osobnosti.

Ako vyzerá naklonované zviera?

ViaGen uvádza, že naklonovaný pes alebo mačka je v jednoduchosti dvojičkou zvieraťa, ktoré sa narodilo o čosi skôr. Naklonované zviera zdieľa genetickú identitu s „darcom“ takým spôsobom, ako sa to deje pri jednovaječných dvojičkách, ktoré zdieľajú rovnaké gény.

INZERCIA

Vládna agentúra USA Food and Drug Administration – FDA (Správa potravín a liečiv) uvádza, že množstvo klonov má mierne odchýlky vo farbe srsti a zafarbení. Aj identické dvojičky síce majú rovnaké gény, no vyzerajú trochu inak. Takmer identický alebo veľmi podobný výzor zvieraťa si však netreba zamieňať s rovnakou osobnosťou, pretože klonovanie zvieraťa nezahŕňa aj klonovanie jeho skúseností a zážitkov.

Prezident spoločnosti Blake Rusell, uviedol, že genetický materiál zvieraťa, ktoré si chcete naklonovať môže byť uskladnený takmer na neurčito, kým sa proces  uskutoční, Je to možné vďaka veľmi nízkym teplotám mrazenia, prípadne kryokonzervácii. Klonovanie vyžaduje extrakciu tkaniva z pôvodného domáceho maznáčika. Klonovacie spoločnosti však majú rôzne požiadavky. Napríklad Sooam z Južnej Kórei uprednostňuje kožné tkanivo zo živého zvieraťa a kožu a svaly zo zvieraťa, ktoré umrelo.

Inzercia
klonovanie
Naklonované zvieratá síce vyzerajú veľmi podobne ich originálom, avšak ich povaha sa líši, Zdroj fotografie: Pixabay/ pixel2013

Klonovanie zvierat pod paľbou kritiky

Organizácie na ochranu zvierat majú z tohto sektoru však značné obavy. Kritici poukazujú na vysokú mieru zlyhania – veľký počet klonov sa nenarodí zdravých. Report Kolumbijskej univerzity v New Yorku z roku 2018 napríklad uvádzal priemernú úspešnosť len 20%. To znamená, že záujemca o túto službu potrebuje viacero náhradných matiek, aby mu bolo umožnených viacero pokusov.

FDA v príspevku „Mýty o klonovaní“ uvádza aj mýtus, že výsledkom klonovania sú vážne poškodené zvieratá, ktoré trpia a celý život majú zdravotné problémy. Odvoláva sa na prevažnú väčšinu naklonovaných ošípaných a kôz, ktoré sa narodili zdravé, normálne rastú a nie sú náchylnejšie na problémy ako ich neklonové náprotivky.

Expertka na dobré životné podmienky zvierat z charitatívnej organizácie vo Walese Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (v preklade Kráľovská spoločnosť pre prevenciu týrania zvierat) Penny Hawkins, hovorí, že pre samice zvierat to môže byť bolestivý a znepokojujúci proces. Zatiaľ, čo jedno zviera si musí prejsť odberom vajíčok, tie ďalšie sú pripravené na náhradné materstvo.

Klonované zviera tiež nikdy nebude presnou kópiou pôvodného domáceho miláčika. Najmä pokiaľ ide o ich správanie, hovorí: „V zvierati je oveľa viac než len ich DNA a klonované zvieratá budú mať nevyhnutne odlišné životné skúsenosti, výsledkom čoho budú zvieratá s rôznym osobnosťami.“

Doktorka Hawking ďalej ľuďom radí, aby pri hľadaní nového zvieratka zvážili adopciu jedného z tisícok zvierat v útulkoch, ktoré čakajú na svoj nový domov.

Zdroje: The Guardian, BBC, BBC, FDA, ViaGen

Zdroj titulnej fotografie: Pixabay/ Phil_kr 

About Author

Michaela Hlaváčová

24-ročná študentka masmediálnej komunikácie v Trnave. Milovníčka fialovej a zelenej farby, retro štýlu, smotanovej pizze a v neposlednom rade aj dôveryhodných zdrojov v dezinformačných časoch.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings