Harajuku fashion magazín

FRUiTS: „Už nie sú žiadne cool deti na fotenie“

Magazín FRUiTS priniesol na svetovú scénu v roku 1997 fluidnú, krikľavú a sviežu estetiku japonskej mládežníckej kultúry. Avšak pred 5 rokmi sa fotograf Shoichi Aoki rozhodol ukončiť tento projekt s tvrdením, že „už nezostali žiadne cool deti na fotografovanie“. Našťastie redaktor Chris Tordoff krátko po skončení pôsobenia 20-ročného časopisu, založil Instagram s jeho archívom. Stránka… Prečítať celé
Vydané 1. februára 2022 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , ,

Magazín FRUiTS priniesol na svetovú scénu v roku 1997 fluidnú, krikľavú a sviežu estetiku japonskej mládežníckej kultúry. Avšak pred 5 rokmi sa fotograf Shoichi Aoki rozhodol ukončiť tento projekt s tvrdením, že „už nezostali žiadne cool deti na fotografovanie“. Našťastie redaktor Chris Tordoff krátko po skončení pôsobenia 20-ročného časopisu, založil Instagram s jeho archívom. Stránka s názvom @fruits_magazine_archives prenáša módu a inšpiráciu do digitálneho sveta. Tordoff sa rozhodol, že na instagramový účet chce pridať všetky fotografie z archívov The FRUiTS!

Pôvodná tlačená verzia

FRUiTS mal jednoduchý vzhľad. Časopis tvorili jednotlivé celostránkové fotografie sprevádzané krátkym profilom fotografovanej osoby, ktorý obsahoval jej vek, povolanie a opis značiek, ktoré mala na sebe, ako aj jej vlastný „módny názor“ (inšpiráciu a štýl). Väčšina vydaní obsahovala len niekoľko reklám, zvyčajne len na miestne podniky. Príležitostné špeciálne vydania časopisu FRUiTS obsahovali aj rozsiahlejšie profily fotografovaných ľudí alebo umelecké diela vytvorené čitateľmi.

Ako vznikol názov The FRUiTS?

„Ovocie ako pomaranče a jahody podľa mňa vystihujú štýl, farby a postoj, ktorý bol v tom čase v Harajuku. Pripomínali mi sviežosť, ktorú môžete nájsť len v ovocí, štýl, ktorý bol bez jedov, s osviežujúcou sladkosťou. Štýl, ktorý by sa mohol považovať za vegánsky! Preto som si vybrala FRUiTS, dokonalú reprezentáciu Harajuku 90. rokov.

Viete! Všetko závisí od histórie a lokality. Európska a americká móda má dlhú históriu vývoja štýlov a vzhľadu, zatiaľ čo Japonsko bolo dlho izolované od sveta. Až okolo roku 1950 sa západná móda dostala do Japonska, kde dopyt prevyšoval ponuku. Keďže teraz bolo k dispozícii toľko módnej histórie, Japonci ju spotrebovali naraz, čím sa vytvoril jedinečný postoj a vzhľad, ktorý bolo možné vidieť len ako výsledok tohto „dobiehania“. Podobný proces pozorujeme aj v Číne, a to vďaka nárastu globálneho prepojenia. Je to vlastne celkom oslobodzujúce a slobodné vyberať si štýly z histórie a kombinovať ich, aby vznikol jedinečný vzhľad, ktorý sa nakoniec vyvinul do japonského streetwearu, ktorý vidíme dnes.“ Shoichi Aoki

Harajuku, čo to vlastne je?

Harajuku (原宿) označuje oblasť okolo tokijskej stanice Harajuku, ktorá sa nachádza medzi Šindžuku a Šibuja na linke Jamanote. Je to centrum najextrémnejších japonských tínedžerských kultúr a módnych štýlov.

Medzi najznámejšie štýly, na ktoré môžete naraziť na Harajuku patria:

  • Lolita

V štýle Lolita sú veľmi dôležité šaty s veľkými, zdobenými sukňami a množstvom čipiek. Existujú tri populárne štýly Lolity: klasický, sladký a temný.

  • Kogal/ko-gyaru (stredná škola)

Tento štýl sa sústreďuje na japonské stredoškolské uniformy, ktoré sa stali módnym prvkom. Krátke sukne, kravaty a vysoké ponožky po kolená alebo stehná, to je Kogal.

  • Cosplay

Cosplay je populárny po celom svete, ale mimo Harajuku sa často obmedzuje na kongresy, večierky a Halloween. Zahŕňa obliekanie sa za postavy z kníh, filmov, videohier, anime a mangy.

  • Decora

Štýl Decora je veľmi živý a roztomilý. Často sa spája s japonskou kultúrou kawaii. Niekedy môže byť až príliš detinský. Farebné spony do vlasov, náramky, náhrdelníky a tašky s Hello Kitty tvoria základ odevu v štýle Decora. Populárne sú aj náplasti (leukoplasty) s ozdobami na nose.

  • Gotika

Gotický štýl v Japonsku je veľmi podobný gotickým štýlom v Európe.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Príbehy slávnych

From Zero to Hero – ako sa z ľudí na dne stali superboháči

  • Cesta k úspechu býva neraz tŕnistá. Presvedčili sa o tom aj mnohé slávne osobnosti, ktorých meno dnes pozná značná časť svetovej populácie.
  • Ako sa Ralph Lauren stal svetovou módnou ikonou? Je kľúčom k úspechu tvrdá práca, dobrý nápad a jasný cieľ, alebo ide len o dielo náhody? V skutočnosti je to kombinácia všetkých týchto faktorov.