Doba nekonečného množstva billboardov sa končí: reklamné agentúry zistili, ako ich obísť

Doba nekonečného množstva billboardov na každom kroku sa pomaly, ale isto končí. Tlaky sú z každej strany – z legislatívy, životného prostredia, bezpečnosti na cestách a pod. Mnohé krajiny už dnes tvrdo obmedzujú počty oficiálnych vonkajších reklamných plôch a „neoficiálne“ rovno odstraňujú. Billboardy síce hneď zajtra zo sveta nezmiznú, no všetko má svoju evolúciu. A vyzerá to tak,… Prečítať celé
Vydané 11. novembra 1111 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Doba nekonečného množstva billboardov na každom kroku sa pomaly, ale isto končí. Tlaky sú z každej strany – z legislatívy, životného prostredia, bezpečnosti na cestách a pod. Mnohé krajiny už dnes tvrdo obmedzujú počty oficiálnych vonkajších reklamných plôch a „neoficiálne“ rovno odstraňujú. Billboardy síce hneď zajtra zo sveta nezmiznú, no všetko má svoju evolúciu. A vyzerá to tak, že nasledujúcim krokom by mohli byť mobilné reklamné plochy – na bicykloch, vlakoch, na autách. Vyspovedali sme Michala Varholyho, zakladateľa spoločnosti ADWRAP, ktorá z obyčajných súkromných áut vytvára reklamné pútače.

 

Michal, prečo sa zrodil ADWRAP?

Inovácie vznikajú väčšinou kombináciou potrebných skúseností a zároveň chuti vytvárať niečo nové – iné ako v bežnej praxi. My sa dlhé roky venujeme polepovaniu áut, ktoré nesú takmer vždy iba vlastný branding – logo firiem a korporácií, ktoré ich vlastnia. To je pochopiteľné, ide o najlacnejšiu a pritom veľmi efektívnu formu propagácie: médium (plocha auta) už existuje, tak prečo ho nevyužiť na reklamné posolstvo.

A práve tejto myšlienky sme sa chytili – prečo by sa mali využívať iba firemné autá? Prečo túto formu nepreniesť aj medzi bežných ľudí a ich súkromné autá, veď vlastnia rovnako kvalitné „plochy“.

 

Jedna vec je polepiť firemné autá, druhá predávať takýto typ plochy tretím stranám. Dá sa to vôbec?

To je tá náročnejšia časť. Keďže každá reklama niečo stojí, klienta vždy zaujíma jej efektivita, ako ju odmerať a ako celú reklamnú kampaň vyhodnotiť. Čiže to, či je daná služba hodná vynaložených prostriedkov. Klasické vonkajšie reklamné plochy je veľmi ťažké vyhodnocovať z pohľadu efektivity a ani to nie je v našom regióne bežnou praxou. V ADWRAP práve toto chceme robiť inak.

 

Inzercia
Pýtali sme sa Michala Varholyho, zakladateľa spoločnosti ADWRAP

Pýtali sme sa Michala Varholyho, zakladateľa spoločnosti ADWRAP

 

Meriate efektivitu každej vašej reklamnej plochy? Používate na to nejaké špeciálne zariadenie?

Áno, meriame. Riešením je zariadenie umiestnené v aute, ktoré vykonáva precízny monitoring lokality, času a ďalších parametrov mobilného reklamného nosiča. Do áut však nič nemontujeme, týmto zariadením je vlastný mobilný telefón šoféra auta. Stačí si len nainštalovať našu aplikáciu.

Zo samotnej mobilnej aplikácie sa ešte efektivita nedá určiť. Získané dáta párujeme s údajmi od tretích strán – zaľudnenosťou, migráciou obyvateľstva počas dňa, počasím, ročným obdobím, opierame sa o výskumy s očnou kamerou a mnohé ďalšie. Toto všetko vyhodnocujeme a následne vieme klientom dodávať priebežné aj celkové výsledky o ich kampaniach s presnosťou, akú sme inde zatiaľ nevideli.

 

Ukážka reklamy polepenej na aute

Ukážka reklamy polepenej na aute

 

Údaje, ktoré analyzujete, sú naozaj rozsiahle. Inde vo svete niečo takéto neexistuje?

Predtým ako sme spolu s Ladislavom Setnickým, spoluzakladateľom ADWRAP, spustili službu, bolo nutné, samozrejme, podrobne preskúmať stav v iných krajinách. V niekoľkých štátoch už niečo podobné funguje – napr. v USA, Veľkej Británii, začínajú v Rusku a Rakúsku. Nové trendy majú často paralelný rozbeh.

 

Ukážka reklamy polepenej na aute

Ukážka reklamy polepenej na aute

 

A keď sa na to pozrieme z pohľadu majiteľa auta, ktorý by mal záujem o spoluprácu, čo musí absolvovať?

Šofér potrebuje mať našu aplikáciu v mobile, spustí si ju, najazdí tzv. kvalifikačné kilometre, ktoré vyhodnotíme – napr. kde a kedy sa najčastejšie pohybuje – to slúži na to, aby sme zadávateľom reklamy vedeli poskytnúť plochy, o aké majú záujem. Následne si šofér zvolí z reklamných kampaní, pre ktoré si ho zákazník vybral, auto mu u nás bezplatne polepíme a jazdí ako každý iný deň. Ak prechádza cez územia, kde je kampaň aktívna, tak zarába. V aplikácii má prehľad o najazdených kilometroch a konečnej odmene.

 

Doba konvenčných billboardov postupne končí. Je to dôsledok vyvíjajúcej sa legislatívy, ale aj oprávneného záujmu ľudí o redukovanie takzvaného vizuálneho smogu. Ilustračné foto

Doba konvenčných billboardov postupne končí. Je to dôsledok vyvíjajúcej sa legislatívy, ale aj oprávneného záujmu ľudí o redukovanie takzvaného vizuálneho smogu. Ilustračné foto

 

Takýto komplexný produkt je asi náročné riadiť, ako to zvládate a kam máte namierené v blízkej budúcnosti?

Momentálne sa buduje obchodný tím a sieť partnerov. V spolupráci s inovačným štúdiom Launcher sa nám otvárajú dvere k reklamným a mediálnym agentúram, získali sme investora. Začíname pôsobiť v Bratislave, čo je logické – ide o najkoncentrovanejšie mesto na Slovensku z hľadiska potenciálnych klientov aj populácie, je to dokonalé testovacie miesto, no postupne zapojíme celé Slovensko a Česko.

 

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »