Cui bono? V koho prospech?

Nejak sa vzďaľujeme. Zatiaľ, čo my tu v slzavej Európe hovoríme o kríze, slabých a nedostatočných rastových trendoch s vratkými základmi, za oceánom sme absolvovali návrat do stavu pred.   Nezamestnanosť v Spojených štátoch dosiahla predkrízovú úroveň, profitabilita firiem dosiahla historické maximá (rovnako ako objem cash v bilanciách), S & P index je nad 2000 […]

Autor
Dátum zverejnenia 1. mája 2015
Obsahuje nasledovné témy , , ,

Peter Bobik
Konzultant
Bratislava, Slovensko

Nejak sa vzďaľujeme. Zatiaľ, čo my tu v slzavej Európe hovoríme o kríze, slabých a nedostatočných rastových trendoch s vratkými základmi, za oceánom sme absolvovali návrat do stavu pred.

 

Nezamestnanosť v Spojených štátoch dosiahla predkrízovú úroveň, profitabilita firiem dosiahla historické maximá (rovnako ako objem cash v bilanciách), S & P index je nad 2000 bodmi (kde nikdy nebol) a najmä boli sme svedkom výrazného oddĺženia amerických domácností (toť najpodstatnejšia časť US ekonomiky), ktoré sú v súčasnosti pripravené nakupovať v rozsahu nebývalom. Ak by chceli. Ako povedal Gordon Gekko (Wall Street, 1987): „Chamtivosť je dobrá pre nedostatok lepších slov. Chamtivosť je správna, chamtivosť funguje, chamtivosť objasňuje, očisťuje a zachytáva esenciu evoluč- ného ducha.“ Ak tomu tak je, potom US ekonomiku čakajú skôr svetlé zajtrajšky, ako smutná etapa. A u nás? U nás sa dostáva do popredia téma deflácie. Horšie to snáď ani byť nemôže. „V čem udělali soudruzi chybu?“ (Pelíšky, 1999) Tak som počas víkendu zhliadol časť seriá­ lu Poirot a do mysle si vložil neodbytnú myšlienku. K čomu by sme dospeli, ak by niekto mal túto udalosť, kauzu Európy dneška, vyšetriť? Kto toto spôsobil a pre­ čo. Koho obviníme? Čo ak by sme zapojili šedé bunky mozgové?

 

Tak na začiatok podstatné otázky. Kto sú hlavní aktéri kauzy Európa? Cui bono? Komu prospeje dosiahnutý stav (otázka sprevádzajúca nás už od Marca Tullia Cicera)? Ako konali hlavní aktéri? Hlavní účastníci sa dajú aj bez obávaného vplyvu na správnosť úvah rozdeliť na sever a juh kontinentu. Strednú Európu si nechajme na samostatný odstavec, pretože tu sme doma. Veľkú Britániu z myšlienok o EU vynechajme z prozaického dôvodu – pocitu, že monarchia to tak sama chce. Minimálne môžeme konštatovať, že jej politika je s politikou únie nekonzistentná).

 

Cui bono? Pýtajme sa podľa výsledku. Kto je v EÚ víťazom, komu súčasný stav veci a rozhodnutia posledných rokov prospievajú? Po rezultát ďaleko chodiť nemusíme, a to ani geograficky. Zatiaľ, čo juh Európy prechádza očistcom, sever je vo výbornej kondícii. Nezamestnanosť v Nemecku sa blíži historickým minimám, rozpočet je vyrovnaný, index DAX sa prednedávnom (síce nakrátko) dostal nad hodnotu 10000, na ktorú sa pozrel prvýkrát v histórií. Pre porovnanie, celoeurópsky index EURO STOXX 50, zahrňajúci aj spoločnosti z južnej časti Európy, stráca zo svojich maxím dosiahnutých v predkrí­ zových časoch viac ako štvrtinu. Export nemeckých firiem je nad hodnotami v minulosti vysnívanými a Frankfurt trápi začí­ najúca sa realitná bublina, znamenie doby postihnutej konjunktúrou.

 

Kde sa rodí tento úspech? Je to predovšetkým úspech nemeckého exportného priemyslu, ktorý vytvára nové pracovné miesta, vyťažuje subdodávateľov, platí výborne svojich zamestnancov a podobne? Čo mu tak prospieva? Je tu niekoľko výnimočných okolností (náhod?) ako nízke úrokové sadzby, slabé, áno slabé euro a v neposlednom rade akceptovateľné daňové zaťaženie. Prizrime sa týmto faktorom bližšie. Ak by sme tu nemali eurozónu, boli by sadzby Bundesbank s vysokou pravdepodobnosťou inde, ako sú dnešné úrokové sadzby ECB. To samozrejme umožňuje úspešnému nemecké­ mu priemyslu financovať svoje investičné aktivity nebývalo lacno. Ak by sme tu nemali eurozónu, nemecká marka by bola pravdepodobne o dosť silnejšia, ako je dnešné osudom skúšané euro a je len vecou špekulácií, o koľko viac by Mercedes stál v Amerike a v Ázii a o koľko menej by sa ich preto podarilo predať. Daňové za­ ťaženie nemeckých firiem je v posledných rokoch stabilné, čo je v Európe takmer jav šafránový, ba dokonca sa hovorí o jeho poklese. Vyrovnaný rozpočet viac nepý­ ta. Tomu sa hovorí priaznivá konštelácia hviezd, v prípade, ak je to náhoda. Pozoruhodnou odlišnosťou je konzistentnosť politiky severu a to aj personálna. Je čitateľná, zatiaľ čo juh sa borí s neustálymi zmenami osôb a obsadenia. Takto ďaleko nedôjdete, keď neustále meníte šoféra a cestu. Angela Merkelová je tvárou desaťročia.

 

A čo my? Európa stredná. Slovensko naše. Stredná Európa má pás nepochybného úspechu. Varšava, Bratislava a Viedeň dávno prekonali predkrízové maximá a sú ekonomicky jasne severnou časťou Európy. Budapešť ide svojou cestou a Praha, tam by spokojní byť nemali. Slovensko, my sme predkrízové úrovne prekonali už Cui bono? Financie, analýzy a trendy Finance, analyses and trends 7 dávnejšie. Narástla nám nezamestnanosť, kde sprievodným javom je prudký rast produktivity práce, čo je, ako sa ukazuje, veľmi dôležité pre zahraničných investorov. A v regióne sme v tomto smere najlepší, najkonkurencieschopnejší. To je pozitívny uhol pohľadu.

 

A teda, aj keď nie sme vinní, pretože o dianí v Európe veľmi nerozhodujeme, mali by sme byť radi, ako to celé dopadlo.

 

Quo vadis

Aký z toho vieme urobiť záver? Vidiac, že sme na rázcestí, asi sa začne diať osvedčený scenár, dovezený spoza Atlantiku. Pre Európu by teda 2015 mohol byť dobrý ročník.

S autorskou licenciou a slobodou pohľadu sa s Vami lúči

Peter Bobik

Adventný koncert 2019

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019