Kultúra Lifestyle

Cluttercore: anti-minimalistický trend oslavujúci neporiadok

  • 18 novembra, 2021
  • 5 min read
Cluttercore: anti-minimalistický trend oslavujúci neporiadok
Cluttercore
Zdroj: Twitter

Pandémia zmenila náš každodenný rytmus aj vzťah k okolitému svetu. Donútila nás zostať doma, prehodnotiť niektoré svoje postoje, zamyslieť sa nad svojim životom a vrátiť sa späť k budovaniu pevných medziľudských vzťahov. A zmenila aj náš vzťah k domovu. Kedysi v priestoroch, ktoré sme videli len na začiatku a konci dňa, musíme tráviť väčšinu svojho času. Detské izby sa premenili na študovne, spálne na pracovne, obývačky na svätyne oddychu a premýšľania.

Pre niektorých to znamenalo vypratávanie starých a nepotrebných vecí a robenie veľkých poriadkov, ktoré sa počas roka nestíhali. Pre iných to znamenalo, že sa začali obklopovať vecami, ktoré majú radi.

„Chceme sa cítiť bezpečne, pohodlne, chceme sa cítiť chránení a opatrovaní, veci môžu pôsobiť doslova ako zámotok, v ktorom sa cítime bezpečne.“  Jennifer Howard, autorka knihy: Neporiadok: neuprataná história

My aesthetic is cluttercore. from houseplants

INZERCIA

Minimalizmus vs Maximalizmus

Najkontroverznejší trend sezóny, ak nie roka, sa prejavil v podobe nočnej mory minimalistov.

INZERCIA

Šťastie, búrlivosť, komplexnosť, rozprávanie príbehov. Cluttercore ponúka celkom iný pohľad na dizajn než doteraz  naordinovaný minimalizmus.

Minimalizmus v umení a v živote

Inzercia

Cluttercore

Sociálne médiá pomenovali toto nové hnutie #cluttercore. Tento hashtag dosiahol viac ako 13 miliónov zobrazení na TikToku a viac ako 7 000 zmienok na Instagrame. Po desaťročiach, keď sa hovorilo, aby ľudia boli zdržanliví vo výbere vecí a zameriavali sa len na to podstatné, čo naozaj využívajú, prišiel nový trend, ktorý hovorí o presnom opaku.

Cluttercore nie je o tom, že zaplníte miestnosti vecami, ale o tom, že máte radi to, čo už vlastníte. V rapídne meniacom sa svete, uchovávanie materiálnych spomienok pomáha ľuďom zabudnúť na chvíľu a zahĺbiť sa do pokojných myšlienok na minulosť. Pocit hojnosti minulosti je to, prečo je cluttercore práve teraz taký príťažlivý.

Nepotrebné veci

Bohatšie krajiny vyhadzujú každý rok tony vecí a často ich vyhadzujú do chudobnejších krajín, ktoré nemajú infraštruktúru na ich správnu likvidáciu, čím decimujú miestnu krajinu. V tomto kontexte maximalizmus nabáda, aby ľudia nevyhadzovali zbytočne veci, len kvôli tomu, že ich nevyužívajú. Rovnako ako minimalizmus tiež podporuje nakupovanie kvalitných a jedinečných kúskov, ktoré majú pre človeka citový význam.

5 spôsobov ako implementovať cluttercore do domácnosti

Môže sa zdať ľahké začleniť cluttercore do našich domovov, ale v skutočnosti to tak nemusí byť. Predsa len, ľahšie sa povie, ako urobí.

1. Kombinujte kontrastné dobové štýly

Kombinujte predmety z rôznych historických období a geografických regiónov. Trendy sú dobové výšivky, tkáčske výrobky, netradičný nábytok a bujaré dekorácie. Niekedy sa tento štýl môže označovať ako starosvetská elegancia spojená s nádychom exotiky.

2. Zhrňte svoj neporiadok na jedno miesto

Náhodný neporiadok pôsobí vizuálne mätúco, preto je vždy najlepšie neporiadok zoradiť, napríklad do skriniek, na police, zoskupiť na stôl alebo na kozub. Alebo zavesiť veľa malých obrázkov do skupiny na stenu, zoradiť džbány na vrchu kuchynskej skrinky, zhromaždiť mušle v miske a podobne.

3. Kontrastné doplnky

Britský interiérový dizajnér Matthew Williamson navrhuje, aby sme sa v rámci interiérových doplnkov nedržali jedného striktného štýlu, ale naplnili náš domov množstvom krásnych vecí vrátane odvážnych starožitností a vintage kúskov.

„Nikdy neprestaňte hľadať, vždy sa oddávajte svojej zvedavosti, a ak sa vám niečo páči, prineste si to domov. Je to vždy pomalší spôsob hľadania toho, čo potrebujete, ale keď to raz máte, budete to milovať navždy.“ Mathew Williamson

4. Vystavte svoje veci na obdiv

„Viac je vždy viac,“  tvrdí Martin Waller, zakladateľ svetového dizajnérskeho domu Andrew Martin.

5. Nezabudnite nechať voľný priestor

Ak chcete, aby váš domov vyzeral cluttercore cool, nie len ako zaprataný sklad, zvoľte si ucelenú farebnú paletu, usporiadajte zbierky do vitrín a ponechajte niekoľko pokojných miest. Na vytvorenie priestoru na dýchanie stačí jedna čistá plocha alebo prázdna stena v rámci vášho maximalistického interiéru.

cluttercore
Ilustračná foto: Chris Lawton

About Author

Ema Zvara

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings