GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

Bojíte sa jesť plnotučné mliečne výrobky? Nemali by ste, tvrdia vedci

  • 27 septembra, 2021
  • 4 min read
Bojíte sa jesť plnotučné mliečne výrobky? Nemali by ste, tvrdia vedci

Plnotučný alebo nízkotučný? Ktorý jogurt nakoniec vložíte do nákupného košíka s dobrým pocitom, že žijete zdravo? Mnohé diétne príručky nás roky presviedčajú o tom, že plnotučným mliečnym výrobkom by sme sa mali vyhýbať, ak nechceme byť obézni. Obsahujú totiž nasýtené tuky, ktoré môžu zvyšovať hladinu cholesterolu. Nie je to ani ťažké, veď obchody sú doslova preplnené nízkotučnými verziami. Ale málokto si uvedomí, že práve tieto výrobky sú chemicky alebo fyzicky upravené, aby boli „zdravšie“. Sú naozaj zdravšie alebo ide len o marketingový ťah?

Nižšie riziko kardiovaskulárnych chorôb

Tím vedcov, ktorý študoval švédskych konzumentov, tieto diétne tvrdenia vyvracia. V krajine s jednou z najvyšších úrovní výroby a spotreby mliečnych výrobkov na svete sa do výskumu zapojilo viac než 4000 ľudí vo veku šesťdesiat rokov. Počas šestnástich rokov vedci sledovali, koľko z nich dostalo infarkt, mŕtvicu a iné vážne kardiovaskulárne ochorenia a koľko z nich zomrelo.

Po zohľadnení ďalších známych rizikových faktorov pre vznik kardiovaskulárnych ochorení, teda veku, životného štýlu, stravovacích návykov, výšky príjmu a iných chorôb, zistili, že najnižšie riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení mali ľudia, ktorých strava bola bohatá na mliečne tuky. Mliečne tuky totiž zvyšovali hladinu mastných kyselín v tele, ktorú vedci merali. Vedci zároveň vylúčili, žeby vyšší príjem mliečnych tukov súvisel so zvýšeným rizikom úmrtia.

Švédske výsledky publikované v časopise PLOS Medicine tím vedcov spojil s ďalšími sedemnástimi štúdiami z iných častí sveta. Spolu sa do výskumov zapojilo takmer 43 000 ľudí z USA, Dánska a Veľkej Británie.

INZERCIA
Objavte výhodnú jarnú ponuku modelov Peugeot

Zdravotné benefity konzumácie plnotučných mliečnych výrobkov u detí skúmala iná štúdia publikovaná   v časopise Advances in Nutrition. Zistila, že plnotučné mliečne výrobky nesúvisia s prírastkom hmotnosti, obezitou ani s akýmikoľvek mierami rizika kardiovaskulárnych chorôb.

Pitie mlieka a konzumácia jogurtov či syrov je pre deti dôležitým zdrojom vápnika a tuku a tiež poskytuje bielkoviny, jód, riboflavín a vitamín B12.

Nie je mlieko ako mlieko, nie je jogurt ako jogurt

Vedúca autorka štúdie Kathy Trieu, výskumná pracovníčka George Institute, pre CNN uviedla, že vplyv mliečnych potravín na zdravie nemusí závisieť od obsahu tuku. „Čoraz viac dôkazov naznačuje, že vplyv mliečnych výrobkov na zdravie môže viac závisieť od ich druhu a nie od obsahu tuku. To vyvoláva pochybnosti, či je vyhýbanie sa mliečnym tukom prospešné, “ vysvetľuje.

„Naša štúdia naznačuje, že obmedzenie mliečnych tukov alebo úplné vynechanie mliečnych výrobkov nemusí byť najlepšou voľbou pre zdravie srdca,“ dodáva. Ak sa chcete zdravo stravovať, pri výbere si všímajte, koľko cukru výrobok obsahuje. Napríklad pri výbere jogurtu je najlepšou voľbou klasický biely neochutený jogurt. Dochuťte si ho sami, nakrájaným ovocím, vločkami, džemom, orechmi. Vyhnete sa tak zbytočným konzervačným látkam a sladidlám.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent
Zdroj obrázka: pexels.com

Keď je mlieko jedom

Nafukovanie, plynatosť, hnačky a kŕče. Mlieko a jogurty môžu byť pre zdravie viac škodlivé ako prospešné a to vtedy, ak organizmus nedokáže škriepiť laktózu, teda mliečny škrob. Asi 75 percent populácie trpí laktózovou intoleranciou. Európania tolerujú mlieko najlepšie, Afričania majú toleranciu mlieka nízku.

V tomto prípade je dôležité mlieko z jedálnička vyradiť a nahrádzať ho rastlinnými alternatívami alebo špeciálne upravenými výrobkami bez laktózy.

Laktózovou intoleranciou trpí 5 až15 percent Európanov, no až 60 až 80 percent obyvateľov Ázie a Afriky. Zdroj obrázka: pexels.com

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Maria Mihalikova

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.