Bezpečnosť
Zmeny spoločnosti Apple v ochrane osobných údajov
Spoločnosť Apple nedávno oznámila množstvo vylepšení pre svoje operačné systémy v tabletoch, telefónoch a počítačoch, ktoré úplne zmenia spôsob prenosu údajov miliónov ľudí cez internet. Tieto kroky tešia najmä nadšencov ochrany súkromia, ktorí krok spoločnosti vnímajú ako vzor pre ďalšie firmy. Zmeny majú bohužiaľ aj svojich odporcov, pre ktorých predstavujú problém. Ide najmä o inzerujúce… Prečítať celé
Spoločnosť Apple nedávno oznámila množstvo vylepšení pre svoje operačné systémy v tabletoch, telefónoch a počítačoch, ktoré úplne zmenia spôsob prenosu údajov miliónov ľudí cez internet. Tieto kroky tešia najmä nadšencov ochrany súkromia, ktorí krok spoločnosti vnímajú ako vzor pre ďalšie firmy. Zmeny majú bohužiaľ aj svojich odporcov, pre ktorých predstavujú problém. Ide najmä o inzerujúce spoločnosti, vlády alebo orgány v trestnom konaní.
V pondelok na celosvetovej konferencii vývojárov spoločností predstavila spoločnosť Apple novú funkciu aktualizácie webového prehliadača. Táto funkcia ponúkne užívateľom možnosť anonymného prehliadania webu a známa je pod názvom Private Relay. Prostredníctvom série sprostredkujúcich serverov bude schopná zamaskovať údaje o používateľoch a prevádzkovateľoch webových stránok. Podobných systémov už existuje viac, ale vďaka spoločnosti Apple bude pre užívateľov omnoho zaujímavejší.
Zmeny budú mať dopad na marketing
Zmeny sa týkajú aj e-mailovej aplikácie Apple, ktorá zastaví odosielateľov, ktorí budú sledovať IP adresu alebo správy. Odhaduje sa, že približne 50 percent e-mailového marketingu, ktorého informácie sa otvárajú na zariadeniach iPhone sa stratí. Zmeny tiež čakajú funkciu asistenta rozpoznávania hlasu Siri, ktorá bude síce spracovávať zvuk v zariadení, ale nebude ho odosielať serveru Apple na analýzu.
Pripravované zmeny vyvolali frustráciu u ľudí pracujúcich v marketingu. Tí sledujú použítaveteľov a na základe získaných údajov vytvárajú profil, vďaka ktorému lepšie cielia reklamu. Zmeny spoločnosti Apple oslabia schopnosť poskytovať služby podporované reklamou.
Už žiadny strach o súkromie
Nové zmeny sú pokračovaním nedávnej snahy spoločnosti Apple o obmedzenie násilných reklám na každom kroku. S aktuálnou verziou operačného systému iOS 14.5 prinútila spoločnosť Apple aplikácie, aby svojim užívateľom vysvetlili čo robia. Aplikácie tak museli vysvetliť zhromažďovanie údajov a požiadať svojich užívateľov o povolenie. Takýmto spôsobom sa snaží spoločnosť Apple uspokojiť dopyt užívateľov, ktorí majú čím ďalej väčší strach o svoje súkromie.
Ako k zmenám pristupujú vlády a orgány trestného konania ?
Nové funkcie nebudú na príkaz niektorých vlád dostupné vo viacerých krajinách vrátane Číny, Ugandy, Egypta a Saudskej Arábie. Len Čína je zdrojom približne 15 percent príjmov spoločnosti Apple. Zdá sa, že pripravované funkcie nie sú obľúbené u orgánov činných v trestnom konaní. Toto tvrdenie platí aj pre krajiny, ktoré tieto funkcie nezakazujú. Možnosť využiť osobné údaje často pomáhala k nájdeniu páchateľa trestného činu, ktorého v mnohých prípadoch našli podľa IP adresy. Ak však bude v prípade trestnej činnosti IP adresa nedosiahnuteľná, potom táto skutočnosť predstavuje pre orgány činné v trestnom konaní obrovský problém. Znamenalo by to vytvorenie anonymizačných služieb pre masy, ktoré by boli veľmi ťažko vyhľadateľné.
Dokonca aj Facebook Messenger spolu s Instagramom prišli s nápadom komplexného šifrovania, s ktorým zásadne nesúhlasí napríklad britská ministerka Priti Patel. Plánované zmeny sú podľa nej neprijateľné a mnoho štátnych bezpečnostných agentúr by malo mať zadné vrátka, ktoré im umožnia obísť šifrovacie systémy.
Kedy nás čakajú pripravované zmeny?
Spoločnosť Apple uviedla, že pripravované zmeny čakajú užívateľov ich zariadení koncom roka. Ide o dobrú vec, ktorá primárne pomôže ľuďom, ktorí sa obávajú o zneužitie svojich osobných údajov. Ďalšie podrobnosti o fungovaní služby by mali byť postupne zverejnené.