Bezpečnosť

Zmeny spoločnosti Apple v ochrane osobných údajov

Spoločnosť Apple nedávno oznámila množstvo vylepšení pre svoje operačné systémy v tabletoch, telefónoch a počítačoch, ktoré úplne zmenia spôsob prenosu údajov miliónov ľudí cez internet. Tieto kroky tešia najmä nadšencov ochrany súkromia, ktorí krok spoločnosti vnímajú ako vzor pre ďalšie firmy. Zmeny majú bohužiaľ aj svojich odporcov, pre ktorých predstavujú problém. Ide najmä o inzerujúce… Prečítať celé

Spoločnosť Apple nedávno oznámila množstvo vylepšení pre svoje operačné systémy v tabletoch, telefónoch a počítačoch, ktoré úplne zmenia spôsob prenosu údajov miliónov ľudí cez internet. Tieto kroky tešia najmä nadšencov ochrany súkromia, ktorí krok spoločnosti vnímajú ako vzor pre ďalšie firmy. Zmeny majú bohužiaľ aj svojich odporcov, pre ktorých predstavujú problém. Ide najmä o inzerujúce spoločnosti, vlády alebo orgány v trestnom konaní. 

V pondelok na celosvetovej konferencii vývojárov spoločností predstavila spoločnosť Apple novú funkciu aktualizácie webového prehliadača. Táto funkcia ponúkne užívateľom možnosť anonymného prehliadania webu a známa je pod názvom Private Relay. Prostredníctvom série sprostredkujúcich serverov bude schopná zamaskovať údaje o používateľoch a prevádzkovateľoch webových stránok. Podobných systémov už existuje viac, ale vďaka spoločnosti Apple bude pre užívateľov omnoho zaujímavejší. 

Zmeny budú mať dopad na marketing 

Zmeny sa týkajú aj e-mailovej aplikácie Apple, ktorá zastaví odosielateľov, ktorí budú sledovať IP adresu alebo správy. Odhaduje sa, že približne 50 percent e-mailového marketingu, ktorého informácie sa otvárajú na zariadeniach iPhone sa stratí. Zmeny tiež čakajú funkciu asistenta rozpoznávania hlasu Siri, ktorá bude síce spracovávať zvuk v zariadení, ale nebude ho odosielať serveru Apple na analýzu.  

Pripravované zmeny vyvolali frustráciu u ľudí pracujúcich v marketingu. Tí sledujú použítaveteľov a na základe získaných údajov vytvárajú profil, vďaka ktorému lepšie cielia reklamu. Zmeny spoločnosti Apple oslabia schopnosť poskytovať služby podporované reklamou. 

Už žiadny strach o súkromie

Nové zmeny sú pokračovaním nedávnej snahy spoločnosti Apple o obmedzenie násilných reklám na každom kroku. S aktuálnou verziou operačného systému iOS 14.5 prinútila spoločnosť Apple aplikácie, aby svojim užívateľom vysvetlili čo robia. Aplikácie tak museli vysvetliť zhromažďovanie údajov a požiadať svojich užívateľov o povolenie. Takýmto spôsobom sa snaží spoločnosť Apple uspokojiť dopyt užívateľov, ktorí majú čím ďalej väčší strach o svoje súkromie. 

Naše údaje budú viac v bezpečí (zdroj obrázku: canva.com)

Naše údaje budú viac v bezpečí (zdroj obrázku: canva.com)

INZERCIA

Ako k zmenám pristupujú vlády a orgány trestného konania ?

Nové funkcie nebudú na príkaz niektorých vlád dostupné vo viacerých krajinách vrátane Číny, Ugandy, Egypta a Saudskej Arábie. Len Čína je zdrojom približne 15 percent príjmov spoločnosti Apple. Zdá sa, že pripravované funkcie nie sú obľúbené u orgánov činných v trestnom konaní. Toto tvrdenie platí aj pre krajiny, ktoré tieto funkcie nezakazujú. Možnosť využiť osobné údaje často pomáhala k nájdeniu páchateľa trestného činu, ktorého v mnohých prípadoch našli podľa IP adresy. Ak však bude v prípade trestnej činnosti IP adresa nedosiahnuteľná, potom táto skutočnosť predstavuje pre orgány činné v trestnom konaní obrovský problém. Znamenalo by to vytvorenie anonymizačných služieb pre masy, ktoré by boli veľmi ťažko vyhľadateľné. 

Dokonca aj Facebook Messenger spolu s Instagramom prišli s nápadom komplexného šifrovania, s ktorým zásadne nesúhlasí napríklad britská ministerka Priti Patel. Plánované zmeny sú podľa nej neprijateľné a mnoho štátnych bezpečnostných agentúr by malo mať zadné vrátka, ktoré im umožnia obísť šifrovacie systémy. 

Inzercia

Kedy nás čakajú pripravované zmeny? 

Spoločnosť Apple uviedla, že pripravované zmeny čakajú užívateľov ich zariadení koncom roka. Ide o dobrú vec, ktorá primárne pomôže ľuďom, ktorí sa obávajú o zneužitie svojich osobných údajov. Ďalšie podrobnosti o fungovaní služby by mali byť postupne zverejnené. 

Pokračujte na ďalší príspevok »



Poradňa

Operatívny leasing: Prečo sa oplatí?

  • Táto stále populárnejšia forma prenájmu vozidiel sa oplatí nielen firmám, ale aj jednotlivcom. Predpoklad, že operatívny leasing sa oplatí, len ak kupujete väčší počet vozidiel, je už dávno nesprávny. Stojí za to zamyslieť sa, či práve takáto cesta nie je pre vás tá najvhodnejšia. Zistite, prečo je operatívny leasing lepšia možnosť, ako financovať kúpu nového vozidla z vlastných zdrojov.
  • Titulná fotografia: freepick.com