Analýzy a trendy Cestovanie EXTRA feed Iné Kultúra Lifestyle Ľudia Na zamyslenie Newsletter Svet

Alkohol si kúpte na letisku a šortky nechajte doma!

  • 28 decembra, 2021
  • 10 min read
Alkohol si kúpte na letisku a šortky nechajte doma!

V tomto článku sa dočítate o rôznych zvykoch, tipoch a zaujímavostiach v krajinách Blízkeho východu.

Ak sa do tejto časti sveta chystáte vycestovať alebo nad tým uvažujete, tieto rady pre vás budú určite užitočné. Pokiaľ cestu aktuálne neplánujete, toto čítanie vám rozšíri obzory a niektoré zvyky vás pravdepodobne prekvapia alebo pobavia.

 

Mešita Shāh Chérāgh v Shiraz, Irán. Zdroj: worldexpeditions.com

1. Každá krajina je jedinečná

Prvá vec, ktorú potrebuje vedieť, je, že tento región sa skladá z množstva krajín, z ktorých každá má svoju vlastnú unikátnu históriu a kultúru a často aj svoje vlastné náboženské praktiky a jazyky. Aj keď je pre cudzincov ľahké hovoriť o regióne ako o jednom veľkom, monolitickom celku, kde všetci zdieľajú rovnakú kultúru, jazyk, náboženstvo a etnikum, nič nemôže byť ďalej od pravdy.

Podobne ako návštevník Európy nemôže skúmať zvyky Nórska a očakávať, že veci budú úplne rovnaké vo Francúzsku, tak aj návštevníci Blízkeho východu by si mali robiť prieskum zvykov a noriem konkrétnej krajiny, ktorú chcú navštíviť. Zatiaľ čo niektoré veci sa v jednotlivých krajinách nemusia veľmi líšiť, iné sa budú líšiť v závislosti od toho, kde na Blízkom východe sa nachádzate.

INZERCIA

 

Príklady ženských outfitov, ktoré sú vo väčšine krajín v súlade s miestnou kultúrou. Zdroj: pinterest.com

2. Obliekajte sa konzervatívne/s rešpektom

Tieto „praktické pravidlá“ by vám mali dobre poslúžiť na vašich cestách, ale vždy majte na pamäti, že každá krajina je jedinečná a nikdy by sa s ňou nemalo zaobchádzať, akoby bola úplne rovnaká ako niektorá z jej susedov. Jedna vec, ktorú môžete zvyčajne predpokladať v krajinách Blízkeho východu, je, že budete musieť preukázať rešpekt miestnej kultúre.

INZERCIA

Jedným z najlepších spôsobov, ako to dosiahnuť, je obliekať sa konzervatívne. To nevyhnutne neznamená, že musíte nosiť hidžáb, abáju alebo akýkoľvek iný špecifický typ oblečenia pre mužov alebo ženy, ale znamená to zakrytie. Muži aj ženy by sa mali obliekať konzervatívne.

Nízke džínsy, ktoré sa pri zohnutí zosúvajú, sú obrovským spoločenským faux pas a topy bez rukávov považujú obe pohlavia za neslušné. Šortky (hlavne krátke) sú vo všeobecnosti nežiadúcim kusom oblečenia, rovnako ako crop topy.

Inzercia

Môže to byť niekedy nepraktické, ale väčšina týchto odevov porušuje spoločenské očakávania týkajúce sa oblečenia. Aj keď sú ľudia na Blízkom východe často príliš zdvorilí na to, aby povedali čokoľvek o tom, ako sa rozhodnete obliekať, „nechať všetko len tak“ je v skutočnosti neuveriteľne neslušné a svedčí to o neúcte a necitlivosti voči kultúram týchto krajín.

 

Aj takto vyzerajú outfity žien na Blízkom východe. Zdroj: middleeasteye.net

3. Väčšina žien nie je nútená sa zakrývať

Keď už hovoríme o oblečení a kultúrnych normách, možno sa pýtate na zahaľovanie. Vyššie bolo uvedené, že na väčšine miest možno nebudete musieť nosiť šatku a v niektorých oblastiach by sa jej nasadenie mohlo považovať za trochu neúctivé.

V iných krajinách, ako je Irán a Saudská Arábia, ženy šatku nosiť musia. Ako sa hovorí, „keď ste v Ríme, robte to, čo robia Rimania“, a v tomto prípade nemôže byť nič pravdivejšie. Dodržiavanie miestnych zvykov je znakom povedomia a rešpektu voči kultúre. To neznamená, že by ste mali predpokladať, že šatka alebo iná forma zahaľovania bola žene vnútená.

Vo väčšine krajín Blízkeho východu je rozhodnutie nosiť hidžáb alebo inú pokrývku výlučne na žene a naznačovať opak je pre ňu urážkou! Rozhodnutie nosiť šatku alebo nie, je vo väčšine miest súčasťou ženskej identity, podobne ako sa rôzne outfity na Západe používajú na predvádzanie individuálnych identít.

 

Arabská káva varená v tradičnom Ibriku. Zdroj: stir-tea-coffee.com

4. Neodmietajte kávu

Ďalším zvykom, ktorý by sa návštevníkom mohol zdať zvláštny, je, že odmietnuť ponuku kávy v obchode sa považuje za neskutočne neslušné, takmer zakázané.

Ak vám ponúknu kávu, keď ste v obchode, neodmietajte, najmä ak plánujete nakupovať alebo ak ste už pri pokladni a vykonávate transakciu. Ponuka je jednoduchá pohostinnosť vo veľkej časti Blízkeho východu a zriedka sa odmieta.

 

Orientačná mapa, v ktorých krajinách si vypijete a kde vás čakajú pri love alkoholu problémy. Zdroj: english.alaraby.co.uk

5. Alkohol a bravčové mäso

Ak náhodou jete vonku – a pravdepodobne navštívite aspoň jednu reštauráciu počas vašej cesty – nečudujte sa, že v jedálnom lístku nenájdete žiadne bravčové jedlá. Vyznávači islamu zakazujú prípravu a jedenie bravčového mäsa, takže ho určite nenájdete na jedálnom lístku žiadnych reštaurácií, kde sa podávajú tradičné jedlá, a keďže väčšina Blízkeho východu je moslimská, väčšina reťazových reštaurácií ho nepodáva.

Súvisí to s prísnymi predpismi o príprave jedla, najmä mäsa – jedlo musí byť halal (povolené, prípustné) a ak sa v tom istom prostredí pripravuje bravčové mäso, jedlo by sa považovalo za pokazené.

Ďalšou pozoruhodnou absenciou môže byť nedostatok alkoholu. Aj keď sa môžu podávať určité miestne liehoviny alebo podobné nápoje, nemali by ste očakávať, že vaši moslimskí hostitelia, rodina, priatelia alebo obchodní partneri pôjdu do baru, alebo si dajú k večeri pohár vína.

Zvyšujúci sa počet zahraničných podnikateľov a medzinárodných návštevníkov viedol k tomu, že je k dispozícii viac alkoholu, no stále to nie je neoddeliteľnou súčasťou kuchyne a kultúry, ako je to napríklad vo Francúzsku.

Môžete byť však pozvaní na vodnú fajku, čo je zvyk na Blízkom východe, pri ktorom sa fajčí ochutený tabak, nazývaný shishah. Napriek tomu nepredpokladajte, že vaši hostitelia majú radi shishah – je to veľmi na individuálnych preferenciách a zvyklostiach oblasti, v ktorej sa nachádzate.

 

Trhy v Maroku. Zdroj: albiladdailyeng.com

 

6. Zjednávanie sa zvyčajne očakáva

Zvyky týkajúce sa peňazí a výmeny peňazí môžu byť tiež mätúce pre niekoho, kto navštívi Blízky východ po prvýkrát. Aj keď sa zvyky líšia od miesta k miestu, zjednávanie je v mnohých obchodoch na Blízkom východe štandardom. Zatiaľ čo obyvatelia Západu očakávajú, že keď vstúpia do obchodu, uvidia stanovené ceny a že ich zaplatia, väčšina obyvateľov tejto lokality očakáva, že budú trochu obchodovať.

Z tohto dôvodu môžu byť ceny v obchodoch nastavené vysoko za predpokladu, že zákazník túto cenu nezaplatí, ale bude sa trochu dohadovať s obchodníkom, aby získal lepšiu ponuku. Toto je bežnejšie na trhoviskách a bazároch, kde si jednotliví majitelia môžu stanovovať ceny podľa vlastného uváženia, ako je to v obchodných reťazcoch, najmä v tých, ktoré majú materské spoločnosti na Západe. Napriek tomu by ste mali byť vždy pripravení zistiť, či môžete získať lepšiu ponuku – najmä pokiaľ ide o veci, ako je cena za taxík.

 

Reštaurácia v Dubai. Zdroj: aaid.co.uk

7. Baksheesh je všade

Baksheesh je ďalší zvyk na Blízkom východe týkajúci sa peňazí, ktorý sa na prvý pohľad môže zdať cudzincovi povedomý. Pri bližšom skúmaní však rýchlo zistíte, že sa to môže zdať trochu zvláštne. Baksheesh je to, čo je v anglicky hovoriacom svete známe ako „tipy“, u nás tringelt.

Rozdiel je v tom, že každý môže požiadať o sprepitné takmer za akúkoľvek službu a veľa ľudí sa nehanbí oň požiadať. Vo väčšine krajín Blízkeho východu sa zákazník môže rozhodnúť, či chce alebo nechce dať prepitné, v závislosti od toho, ako bol spokojný so službami, no v zásade sa očakáva, že pracovníci v pohostinskom priemysle vrátane hotelových chyžných, poslíčkov, komorníkov a obsluhujúci personál reštaurácie by mal dostať prepitné.

Je to preto, že tieto práce sú málo platené a predpokladá sa, že bakšiš bude tvoriť veľkú časť príjmu pracovníka. V prípade iných služieb je kultúrny tlak na „tip“ menší – nemusíte dať bakšiš každému, aj keď si ho pýta, a obzvlášť ho nemusíte dávať, ak sa vám služba nepáčila!

 

Pohľad na ulicu v Jeruzaleme. Zdroj: odynovotours.com

8. Každý je jedinečný – správajte sa k nim tak

To, že sa vám služba nepáči alebo keď vás niekto požiada o bakšiš, vám nedáva možnosť byť hrubý k ľuďom a nemali by ste tolerovať hrubé správanie ostatných, ani sa na ňom podieľať, aj keď sa zdá, že je to „kultúrne prijateľné“.

Obyvatelia Blízkeho východu sú jedni z najsrdečnejších a najprívetivejších ľudí na planéte a návštevníci musia túto pohostinnosť opätovať a zároveň rešpektovať, že každá krajina je iná.

V Libanone pravdepodobne stretnete zmes ľudí z rôznych prostredí, z ktorých každý má iný príbeh.

Nie každý človek v krajine Blízkeho východu je Arab a nie každý je moslim. Stretnete moslimov a Arabov, ale stretnete aj Židov a kresťanov, Kurdov a mnoho, mnoho ďalších. Dokonca aj moslimovia, ktorých stretnete, budú iní v každej krajine, v každom meste a na každom mieste, ktoré navštívite.

Nepadnite do pasce predpokladu, že všetci na Blízkom východe sú úplne rovnakí! Skúsení cestovatelia vedia, že niektorí ľudia – možno malá menšina – zapadnú do stereotypov, ktoré majú o konkrétnej populácii, ale veľká väčšina ľudí bude pravdepodobne vzdorovať všetkým vašim očakávaniam, a často tým najpríjemnejším spôsobom. To je jeden z najlepších dôvodov, prečo cestovať kdekoľvek na svete, a spoznávať nových ľudí.

About Author

Natália Jančušková

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings