ZO SVETA
Aktuálne: Facebook uprednostňuje zisk pred dobrom spoločnosti
Bývalá produktová manažérka Facebooku Frances Haugen vyšla na verejnosť s prekvapujúcimi informáciami. Facebook vie o tom, že sa ním šíri nenávisť, násilie a dezinformácie. Spoločnosť sa mala snažiť zakryť, že o tomto negatívnom vplyve je dobre informovaná, čím mala zavádzať aj svojich investorov. Sociálne siete sú o čosi nebezpečnejšie, ako sme si mohli myslieť. Okrem… Prečítať celé
Michaela Hlaváčová
24-ročná študentka masmediálnej komunikácie v Trnave. Milovníčka fialovej a zelenej farby, retro štýlu, smotanovej pizze a v neposlednom rade aj dôveryhodných zdrojov v dezinformačných časoch.
Bývalá produktová manažérka Facebooku Frances Haugen vyšla na verejnosť s prekvapujúcimi informáciami. Facebook vie o tom, že sa ním šíri nenávisť, násilie a dezinformácie. Spoločnosť sa mala snažiť zakryť, že o tomto negatívnom vplyve je dobre informovaná, čím mala zavádzať aj svojich investorov. Sociálne siete sú o čosi nebezpečnejšie, ako sme si mohli myslieť.
Okrem problémoch na Facebooku mala spoločnosť vedieť aj o tom, že Instagram (ktorý tiež vlastní Facebook) poškodzuje dospievajúce dievčatá.
„Mnohokrát som videla, že Facebook bojoval s konfliktom záujmov medzi tým, čo je dobré pre spoločnosť a tým, že je dobré pre Facebook. A Facebook si stále dookola vyberal optimalizáciu pre vlastné záujmy, napríklad zarábanie peňazí“ hovorí bývalá zamestnankyňa Facebooku.
Potajomky si spravila kópie desiatok tisíc strán dokumentov interných výskumov, ktoré si robil Facebook. „Máme dôkazy z rozličných zdrojov, že nenávistné prejavy, rozvratnícke politické prejavy a dezinformácie na Facebooku a ďalších (našich) aplikáciách ovplyvňujú spoločnosti po celom svete,“ stálo v jednom z dokumentov.
„Keď žijeme v informačnom prostredí, ktoré je plné nahnevaného, nenávistného obsahu, ktorý rozdeľuje spoločnosť, bude to kaziť našu dôveru a aj schopnosť starať sa o niekoho. Dnešná verzia Facebooku rozvracia spoločnosť a tiež je zdrojom násilia,“ poznamenala Frances.
„Facebook za svoje zisky platí našou bezpečnosťou“ dodala.
Frances pre Facebook pracovala od roku 2019. Ešte v tom čase povedala, že prácu vezme len, ak bude môcť pracovať proti dezinformáciám. Kvôli konšpiráciám na internete stratila priateľa „Nikdy som nechcela, aby ktokoľvek cítil bolesť, ktorú som cítila ja.“
Koreňom problému majú byť zmeny Facebookového algoritmu z roku 2018. Ide o naprogramovanie toho, čo vidíme v našich Facebookových novinkách. Príspevky sú nám podsúvané na základe obsahu, s ktorým najviac interagujeme. Vlastný výskum, ktorý si viedla spoločnosť však dokazuje, že obsah, ktorý je nenávistný a polarizujúci spoločnosť ľudí inšpiruje k hnevu, a ten vyvoláva reakcie.
Facebook si uvedomil, že ak by bol algoritmus bezpečnejší pre ľudstvo, ľudia na ňom budú tráviť menej času, jeho dosahy budú menšie, čo bude mať za následok menšiu klikateľnosť na reklamy, a tým pádom aj menší zisk.
Instagram v tom tiež nie je nevinne. Podľa jedného z interných výskumov 13,5 % dospievajúcich dievčat uviedlo, že zhoršil ich samovražedné myšlienky. 17% dospievajúcich dievčat uviedlo, že zhoršil ich poruchy príjmu potravy.
Vlastný výskum Facebooku tvrdí, že tým ako mladé ženy začnú konzumovať obsah súvisiaci s poruchami príjmu potravy, sú hlbšie ponorené v depresií a to ich aplikáciu núti používať ešte viac. Instagram nie je pre tínedžerov len nebezpečný, ale skutočne im škodí.
Haugen zo spoločnosti odišla v máji. Mala výhrady voči politike svojho zamestnávateľa. Jednalo sa najmä o udalosti zo 6. januára. Pred voľbami amerického prezidenta v roku 2020 sa Facebook rozhodol implementovať opatrenia, ktoré mali zabrániť šíreniu dezinformácií.
Po voľbách tieto nové opatrenia zanikli. Po tomto čine Frances prestala dôverovať svojmu zamestnávateľovi, pretože Facebook uprednostnil svoj rast pred bezpečnosťou spoločnosti. Rozpustenie nových opatrení vnímala ako zradu demokracie.
Čo na to Facebook?
Pre Facebook je tento únik interných informácií pravdepodobne najväčšou krízou v histórií spoločnosti. Hovorkyňa Facebooku Lena Pietsch tieto obvinenia poprela vo vyhlásení „Každodennou úlohou našich tímov je vyvážiť ochranu schopnosti miliárd ľudí otvorene sa vyjadrovať s potrebou udržať našu platformu na bezpečnom a pozitívnom mieste… Tvrdenie, že podporujeme zlý obsah a nič nerobíme, jednoducho nie je pravdivé.“
K obvineniam sa vyjadril aj sám Mark Zuckerberg „Jednoducho nie je pravda, že dávame prednosť zisku pred bezpečnosťou a blahobytom.“
„Argument, že zámerne pretláčame obsah, ktorý ľudí rozhnevá, je skutočne nelogický. Náš zárobok plynie z inzercie a inzerenti nám neustále tvrdia, že si neželajú, aby ich reklamy boli vedľa škodlivého obsahu alebo toho, ktorý ľudí rozhnevá,“ dodal.
Podľa Marka množstvo tvrdení jednoducho nedáva zmysel. Bráni sa tým, že ak by zámerne ignorovali výskum, prečo by vôbec vytvorili špičkový výskumný program, vďaka ktorému by mohli týmto dôležitým problémom porozumieť. Zuckerberg sa odvoláva aj na zamestnávanie množstva ľudí, ktorí sa danej problematike venujú.
Zdroj: Youtube, Youtube, The Washington Post, The Guardian
Zdroj titulnej fotografie: Screenshot/Youtube