GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

O klimatizácii a o tom, ako pripraviť telo na ďalšie vlny horúčav

  • 31 júla, 2022
  • 6 min read
O klimatizácii a o tom, ako pripraviť telo na ďalšie vlny horúčav

Leto neskončilo a blížia sa ďalšie vlny horúčav, ktoré dávajú zabrať nielen nášmu ľudskému organizmu. Zistite, ako sa na ne uprostred historicky horúceho leta pripraviť a aspoň čiastočne eliminovať záťaž. Vysoké teploty v niektorých oblastiach naďalej stúpajú, čo vyvoláva rozšírené obavy verejnej bezpečnosti z extrémneho tepla. Odborníci tvrdia, že budú s otepľovaním planéty pravdepodobne len častejšie a intenzívnejšie.  Hlavne ľudia, ktorí strávili väčšinu svojho života v miernom podnebí majú problém vyrovnať  sa z nadchádzajúcou zmenou. Musíme sa nielen pripraviť na vlnu horúčav, ale aj podniknúť kroky na prispôsobenie sa meniacemu prostrediu.

 

Často meňte filter na klimatizácii

Anthony Perera, zakladateľ a hlavný riaditeľ pre rast spoločnosti Air Pros USA, ktorá sa zaoberá opravami a servisom vykurovania, ventilácie a klimatizácie (HVAC), hovorí pre Inverse.com:Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré hovoríme zákazníkom, je pravidelná výmena filtra na ich klimatizačnej jednotke. Štandardné odporúčanie je 2 až 3 mesiace s dobrým HEPA filtrom. Ak používate klimatizačnú jednotku denne, filter vymieňajte častejšie. Bezprostredne po letnej búrke, čo vašej klimatizácii zjednoduší chladenie domova.“

Ak máte klimatizáciu, dbajte na udržiavanie optimálnej izbovej teploty. Prechod z vychladeného priestoru do extrémneho tepla nie je pre telo prirodzený. Zdroj: Pexles.com

Počas dňa zatiahnuté žalúzie i závesy, investujte do zatemňovacích roliet

Žalúzie ponechajte zatiahnuté počas dňa hlavne od 10-tej  do 16-tej hodiny.  Čím menej slnečného svetla do vášho domova prenikne, tým bude teplota v miestnostiach aj účet za energie nižší. Obzvlášť užitočné môžu byť zatemňovacie rolety, ktoré blokujú svetlo úplne. Tie drahšie sú vyrobené z kvalitnejšieho materiálu, čím sa nezvyšuje teplota ani na oknách a sklenených okenných plochách.

Zistite, či sa na váš dom hodia skôr vonkajšie screeny alebo rolety. Zdroj: iStavebnictvo.sk

Na noc otvorte okná

Ak žijete v oblasti, kde je v noci chladnejšie, otváranie okien v noci udrží tepelnú hmotu vášho domu chladnú dlhšie. Inštalácia okenných sietí je však nevyhnutnosťou. Týmto spôsobom môžete udržiavať svoj domov chladný, ale zároveň sa chránite od nepríjemného hmyzu.  Skúste tiež krížové vetranie, ktoré pomôže udržať váš domov prirodzene chladný. Nechajte na oboch stranách budovy otvorené okná dokorán,  čo umožňuje vetru tlačiť chladný vzduch do domu a vytláčať teplý vzduch cez okno na druhej strane budovy.

Pite veľa vody

Počas extrémnych horúčav môže vaše telo veľmi rýchlo strácať tekutiny, čo vedie k dehydratácii. Srdce musí pri vystavení zvýšenému teplu pracovať rýchlejšie, pretože vaše telo musí pumpovať viac krvi pre udržanie nepretržitého odparovania cez pokožku. Odborníci odporúčajú piť primárne minerálnu vodu, pretože ľudské telo stráca veľa tekutín a následne aj minerály. Ak pracujete v horúčave, stanovte si dôležité pravidlo – vypite 1 pohár vody každých 15 až 20 minút. Pitie v kratších intervaloch je efektívnejšie ako vypiť veľké množstvo vody naraz.

Počas vysokých teplôt môžete telo ľahko dehydratovať. Nezabúdajte na pravidelný pitný režim. Zdroj: pexels.com

Ako sa schladiť?

Vo všeobecnosti by mali byť vonkajšie aktivity obmedzené pre riziku možného úpalu, ak teplota presiahne 32 stupňov. Nie každý má však možnosť zostať vo vnútri. Tu je niekoľko tipov, ako eliminovať možné riziká:

  • Zostaňte hydratovaní pravidelným pitím nesladenej vody a dbajte na pravidelné prestávky
  • Nepite príliš ľadové nápoje – organizmus musí vynaložiť ďalšiu energiu na ich ochladenie
  • Vyhnite sa nápojom s vysokým obsahom cukru a kofeínu (energetické nápoje, káva)
  • Voľte zelený čaj
  • Obmedzte alkohol na minimum
  • Fyzicky najnáročnejšiu prácu robte skoro ráno, keď sú teploty nižšie
  • Ak nemáte možnosť tienenia, zvážte relatívne lacné možnosti vonkajšieho vetrania ako sú prenosné ventilátory alebo vodnú hmlu
  • Venujte pozornosť príznakom úpalu, ktorými sú silné potenie, kŕče, slabosť, bolesť hlavy a závraty. Tiež môže spôsobiť poškodenie orgánov alebo smrť, ak nie je okamžite poskytnutá lekárska pomoc.

Čo ešte môžem urobiť, ak sa zdržiavam vonku?

Celkovo je pobyt vo vašom klimatizovanom dome najbezpečnejším miestom na pobyt počas vlny extrémneho tepla. To platí najmä pre deti mladšie ako štyri roky a starších ľudí nad 65 rokov, pretože sú vystavení vyššiemu riziku chorôb súvisiacich s teplom. Ak však musíte ísť von, tu je niekoľko ďalších spôsobov, ako zostať v bezpečí a v pohodlí, keď teplota stúpa:

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent
  • Noste voľné, svetlé a ľahké bavlnené oblečenie alebo oblečenie odvádzajúce vlhkosť, aby ste sa ochladili.
  • Ak chcete cvičiť vonku, urobte to skoro ráno alebo hodinu pred západom slnka – vyhnite sa namáhavej aktivite medzi 11:00 a 16:00, keď sú teploty najvyššie.
  • Dajte si studenú sprchu alebo kúpeľ.
  • Môžete tiež umiestniť ľadové obklady na hlavu a podpazušie, aby ste znížili teplotu.
  • Nikdy nenechávajte deti alebo domáce zvieratá v zaparkovanom aute, a to ani s otvorenými oknami. Teplota vo vnútri sa môže v priebehu niekoľkých minút zvýšiť na nebezpečnú úroveň.
Vyhýbajte sa priamemu slnečnému žiareniu v hlavných hodinách od 10-tej do 16-tej hodiny. Znížite riziko úpalu. Zdroj: Pexels.com

Zdroj: www.insider.com, www.washingtonpost.com, www.inverse.com

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Natália Adamkovičová