Zdravie

O klimatizácii a o tom, ako pripraviť telo na ďalšie vlny horúčav

  • 31 júla, 2022
  • 6 min read
O klimatizácii a o tom, ako pripraviť telo na ďalšie vlny horúčav

Leto neskončilo a blížia sa ďalšie vlny horúčav, ktoré dávajú zabrať nielen nášmu ľudskému organizmu. Zistite, ako sa na ne uprostred historicky horúceho leta pripraviť a aspoň čiastočne eliminovať záťaž. Vysoké teploty v niektorých oblastiach naďalej stúpajú, čo vyvoláva rozšírené obavy verejnej bezpečnosti z extrémneho tepla. Odborníci tvrdia, že budú s otepľovaním planéty pravdepodobne len častejšie a intenzívnejšie.  Hlavne ľudia, ktorí strávili väčšinu svojho života v miernom podnebí majú problém vyrovnať  sa z nadchádzajúcou zmenou. Musíme sa nielen pripraviť na vlnu horúčav, ale aj podniknúť kroky na prispôsobenie sa meniacemu prostrediu.

 

Často meňte filter na klimatizácii

Anthony Perera, zakladateľ a hlavný riaditeľ pre rast spoločnosti Air Pros USA, ktorá sa zaoberá opravami a servisom vykurovania, ventilácie a klimatizácie (HVAC), hovorí pre Inverse.com:Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré hovoríme zákazníkom, je pravidelná výmena filtra na ich klimatizačnej jednotke. Štandardné odporúčanie je 2 až 3 mesiace s dobrým HEPA filtrom. Ak používate klimatizačnú jednotku denne, filter vymieňajte častejšie. Bezprostredne po letnej búrke, čo vašej klimatizácii zjednoduší chladenie domova.“

Ak máte klimatizáciu, dbajte na udržiavanie optimálnej izbovej teploty. Prechod z vychladeného priestoru do extrémneho tepla nie je pre telo prirodzený. Zdroj: Pexles.com

Počas dňa zatiahnuté žalúzie i závesy, investujte do zatemňovacích roliet

Žalúzie ponechajte zatiahnuté počas dňa hlavne od 10-tej  do 16-tej hodiny.  Čím menej slnečného svetla do vášho domova prenikne, tým bude teplota v miestnostiach aj účet za energie nižší. Obzvlášť užitočné môžu byť zatemňovacie rolety, ktoré blokujú svetlo úplne. Tie drahšie sú vyrobené z kvalitnejšieho materiálu, čím sa nezvyšuje teplota ani na oknách a sklenených okenných plochách.

Zistite, či sa na váš dom hodia skôr vonkajšie screeny alebo rolety. Zdroj: iStavebnictvo.sk

Na noc otvorte okná

Ak žijete v oblasti, kde je v noci chladnejšie, otváranie okien v noci udrží tepelnú hmotu vášho domu chladnú dlhšie. Inštalácia okenných sietí je však nevyhnutnosťou. Týmto spôsobom môžete udržiavať svoj domov chladný, ale zároveň sa chránite od nepríjemného hmyzu.  Skúste tiež krížové vetranie, ktoré pomôže udržať váš domov prirodzene chladný. Nechajte na oboch stranách budovy otvorené okná dokorán,  čo umožňuje vetru tlačiť chladný vzduch do domu a vytláčať teplý vzduch cez okno na druhej strane budovy.

Pite veľa vody

Počas extrémnych horúčav môže vaše telo veľmi rýchlo strácať tekutiny, čo vedie k dehydratácii. Srdce musí pri vystavení zvýšenému teplu pracovať rýchlejšie, pretože vaše telo musí pumpovať viac krvi pre udržanie nepretržitého odparovania cez pokožku. Odborníci odporúčajú piť primárne minerálnu vodu, pretože ľudské telo stráca veľa tekutín a následne aj minerály. Ak pracujete v horúčave, stanovte si dôležité pravidlo – vypite 1 pohár vody každých 15 až 20 minút. Pitie v kratších intervaloch je efektívnejšie ako vypiť veľké množstvo vody naraz.

Počas vysokých teplôt môžete telo ľahko dehydratovať. Nezabúdajte na pravidelný pitný režim. Zdroj: pexels.com

Ako sa schladiť?

Vo všeobecnosti by mali byť vonkajšie aktivity obmedzené pre riziku možného úpalu, ak teplota presiahne 32 stupňov. Nie každý má však možnosť zostať vo vnútri. Tu je niekoľko tipov, ako eliminovať možné riziká:

  • Zostaňte hydratovaní pravidelným pitím nesladenej vody a dbajte na pravidelné prestávky
  • Nepite príliš ľadové nápoje – organizmus musí vynaložiť ďalšiu energiu na ich ochladenie
  • Vyhnite sa nápojom s vysokým obsahom cukru a kofeínu (energetické nápoje, káva)
  • Voľte zelený čaj
  • Obmedzte alkohol na minimum
  • Fyzicky najnáročnejšiu prácu robte skoro ráno, keď sú teploty nižšie
  • Ak nemáte možnosť tienenia, zvážte relatívne lacné možnosti vonkajšieho vetrania ako sú prenosné ventilátory alebo vodnú hmlu
  • Venujte pozornosť príznakom úpalu, ktorými sú silné potenie, kŕče, slabosť, bolesť hlavy a závraty. Tiež môže spôsobiť poškodenie orgánov alebo smrť, ak nie je okamžite poskytnutá lekárska pomoc.

Čo ešte môžem urobiť, ak sa zdržiavam vonku?

Celkovo je pobyt vo vašom klimatizovanom dome najbezpečnejším miestom na pobyt počas vlny extrémneho tepla. To platí najmä pre deti mladšie ako štyri roky a starších ľudí nad 65 rokov, pretože sú vystavení vyššiemu riziku chorôb súvisiacich s teplom. Ak však musíte ísť von, tu je niekoľko ďalších spôsobov, ako zostať v bezpečí a v pohodlí, keď teplota stúpa:

Inzercia
  • Noste voľné, svetlé a ľahké bavlnené oblečenie alebo oblečenie odvádzajúce vlhkosť, aby ste sa ochladili.
  • Ak chcete cvičiť vonku, urobte to skoro ráno alebo hodinu pred západom slnka – vyhnite sa namáhavej aktivite medzi 11:00 a 16:00, keď sú teploty najvyššie.
  • Dajte si studenú sprchu alebo kúpeľ.
  • Môžete tiež umiestniť ľadové obklady na hlavu a podpazušie, aby ste znížili teplotu.
  • Nikdy nenechávajte deti alebo domáce zvieratá v zaparkovanom aute, a to ani s otvorenými oknami. Teplota vo vnútri sa môže v priebehu niekoľkých minút zvýšiť na nebezpečnú úroveň.
Vyhýbajte sa priamemu slnečnému žiareniu v hlavných hodinách od 10-tej do 16-tej hodiny. Znížite riziko úpalu. Zdroj: Pexels.com

Zdroj: www.insider.com, www.washingtonpost.com, www.inverse.com

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings