Iniciatíva múzeí
Ako múzea môžu pomôcť v boji proti klimatickej kríze?
„Kultúrne inštitúcie majú etickú povinnosť hovoriť o kríze a sú kvalifikované na to, aby ľuďom umožnili žiť udržateľnejšie.“ Nick Merriman, riaditeľ Hornimanovho múzea Už len z pohľadu základného cieľa, ktorým sa pýšia všetky múzea, by mali mať tieto organizácie etickú povinnosť hovoriť a vzdelávať ľudí o kríze životného prostredia. Samotné inštitúcie sa hrdo pýšia, že… Prečítať celé

Múzea môžu prispieť v boji proti klimatickej kríze ( Foto: Markus Spiske)
„Kultúrne inštitúcie majú etickú povinnosť hovoriť o kríze a sú kvalifikované na to, aby ľuďom umožnili žiť udržateľnejšie.“ Nick Merriman, riaditeľ Hornimanovho múzea
Už len z pohľadu základného cieľa, ktorým sa pýšia všetky múzea, by mali mať tieto organizácie etickú povinnosť hovoriť a vzdelávať ľudí o kríze životného prostredia. Samotné inštitúcie sa hrdo pýšia, že svoje zbierky uchovávajú „pre budúcich potomkov“. Avšak klimatická kríza a s ňou spojená kríza biodiverzity nás núti uvedomiť si, že ďalšie generácie nemusia už nutne existovať, ak neurobíme niečo pre riešenie celosvetovej existenčnej hrozby.
Faktory, ktoré dávajú múzeám potenciál na boj s krízou
- Veľký vplyv na spoločnosť
- Vlastné iniciatívy
- Vzdelávanie
- Rozsiahle prírodovedné zbierky exponátov
Veľký vplyv
Múzeá majú obrovský dosah. Pred pandémiou ich na Slovensku navštívilo v roku 2018 navštívilo 5 576 080 návštevníkov, v Spojenom kráľovstve to bolo približne 85 miliónov návštevníkov a v najnavštevovanejšie múzeum na svete Louvre si prezrelo 10 miliónov ľudí. Múzea sa môžu popýšiť návštevnosťou väčšou než celková návštevnosť kostolov a futbalových zápasov dohromady.
Síce pandémia zasiahla aj do chodu múzeí a galérií, nadšenci mali možnosť prezrieť si výstavy a expozície online. Mnoho múzeí sa za krátku dobu prenieslo do virtuálneho sveta a dostupnosť k dávnym pokladom sa výrazne zvýšila. Krátky zoznam virtuálnych prehliadok si môžete pozrieť v našom článku TU.

(Ilustračná foto: Shvets Anna)
Ísť príkladom
Mnohé múzeá a galérie, ako napríklad Prírodovedné múzeum v Londýne alebo Austrálske múzeum v Sydney, zverejnili podrobné plány na dosiahnutie nulových emisií uhlíka. Plánujú odstrániť emisie z používania plynu, elektriny, klimatizácie, cestovania vozového parku a mnohých ďalších odvetví potrebných na chod inštitúcie.
Avšak tieto iniciatívy závisia aj do veľkej miery od financovania a ochoty jednotlivých vlád.
Podobným pozitívnym príkladom ide prezidentská kancelária našej prezidentky Zuzany Čaputovej, ktorá predstavila v septembri 2020 plán uhlíkovo neutrálnej prezidentskej kancelárie. Prezidentská kancelária by sa mala stať prvým uhlíkovo neutrálnym úradom a ukázať tak cestu aj pre ďalšie inštitúcie.
„Uhlíková neutralita neznamená, že nebudeme produkovať žiadne emisie CO2, ale že ich vyprodukujeme len toľko, koľko dokážeme kompenzovať a koľko dokáže krajina sama absorbovať. Aby sme tento cieľ dosiahli, budeme musieť prijať množstvo opatrení a musíme tiež veľa zmeniť aj zo svojich návykov. Na produkcii emisií CO2 sa najviac podieľa energetika, doprava a priemysel, a preto práve v týchto segmentoch bude potrebných aj najviac zmien.“ Zuzana Čaputová
Kompenzácia zohráva rovnako dôležitú úlohu ako samotná snaha o redukciu. Momentálne všetky prevádzky múzeí naďalej produkujú a budú produkovať určité množstvo emisii uhlíka. Avšak niektoré múzeá zobrali iniciatívu už teraz do vlastných rúk, jedným z nich je aj Imperial War Múzeum, ktoré vysádza vlastný les.

(Ilustračná foto: Pexels)
Fakty a riešenia
V širšom zmysle je hlavnou úlohou múzeí a galérií zapojiť svojich návštevníkov do výstavy. Múzeá tradične fungujú v režime prezentovania vecí, udalostí a faktov, ktoré by ľudia mali vedieť. V boji s klimatickou krízou samotné prezentovanie faktov nestačí. Zo všetkých strán sa na už aj tak unavených ľudí valí množstvo odstrašujúcich a varovných správ a faktov. Mnohí z nich sa začínajú cítiť ohromení a podliehajú klimatickému vyčerpaniu a úzkosti. Preto je potrebné v rovnakej miere prezentovať možné riešenia krízy. Namiesto paniky šíriť vedomosti a nabádať k motivácii a udržateľnému životnému štýlu.
Motivácia
Pozitívny prístup k životnému prostrediu je jedným z kľúčových prvkov v tomto boji. Ľudom by nemalo záležať len na zachránení vlastnej populácie ale celého spoločenstva organizmov žijúceho na tejto planéte. Výstavy zaujímavých exponátov a krás, ktoré stvorila príroda určite podnietia nejedného človeka k ohľaduplnosti k svojmu okoliu.

(Ilustračná foto: Cátia Matos)