Čo čaká Európu a Slovensko?

Aká budúcnosť čaká motoristov? Odpovede na najčastejšie otázky o parkovacej politike, autách a budúcnosti

„Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu.“

Svet osobnej dopravy sa prudko vyvíja. Na čom a ako budeme jazdiť o niekoľko rokov? Bude rásť počet vozidiel?

Predpokladám, že v najbližších rokoch bude počet áut na cestách stúpať. Lenže v Európe bude situácia opačná, v priebehu desiatich rokov počet áut začne klesať. Súvisí to s nástupom služieb ridesharingu, rastúceho záujmu o prenájmy vozidiel namiesto ich vlastníctva. V Ázii a v v Afrike bude počet áut stúpať, keďže tam ešte nedošlo k nasýteniu trhu ako v Európe a Severnej Amerike.

Vývoj demografie zatiaľ smeruje k vytváraniu veľkých mestských aglomerácií, v ktorých bude v roku 2030 žiť až 80 percent obyvateľstva. Počet obyvateľov v uvedenom roku dosiahne už deväť miliárd. Mestá túto situáciu riešia už dnes a tie, ktoré zatiaľ akčné nie sú, sa na nové zmeny pripravujú. Už dnes môžeme vidieť, že väčšie mestá pristupujú napríklad k nasledovným opatreniam:

  • zvýšené poplatky za vstup do mestských zón;
  • znížené poplatky za ekologické elektromobily a hybridné vozidlá
  • zvýšenie cien parkovacích miest a modernizácie parkovacích politík;
  • podpora ridesheringu a prenájmu áut cez autopožičovne namiesto vlastnenia automobilu (je dokázané, že priemerná využiteľnosť automobilu počas jeho životnosti nie je vyššia ako 6 percent!).

 

Ilustračné foto. Nielen Bratislava zažíva veľký stavebný boom, ktorý sa nevyhnutne prejaví aj na zmenách v doprave. Vlastniť auto už nebude samozrejmosť.

Aká je teda budúcnosť dopravy v mestách?

Budúcnosť miest a mobility v nich spočíva vo vyššom využívaní kapacít, či už parkovacích alebo dopravných. Čiže parkovanie bude pre jednotlivca drahé a ten, kto bude mať prostriedky, bude mať vlastné auto a aj parkovisko. To však bude minorita, väčšina obyvateľstva bude využívať zdieľané služby, či už parkovacie alebo dopravné, a tie budú v kombinácii rôznych typov spĺňať denné požiadavky na prepravu.

Budem konkrétny:  preprava v meste je možná formou ride sharingu, ako Uber a Lyft, ktorá sa použije na jednej trase. Následne budú využiteľné služby car sharingu a jeho derivátov, ako Zipcar, vždy len na krátky čas nepresahujúci niekoľko hodín či maximálne jeden deň. Na to pri ceste, kde potrebuje prejsť viac miest v meste alebo musíme cestovať mimo mesto alebo je to dlhšie ako jeden deň, prenajímame si auto z autopožičovne. A ak  budeme potrebovať auto na celý týždeň či mesiac a dlhšie, budeme mať operatívny leasing so všetkými službami a vymoženosťami.

To, čo definitívne pôjde do úzadia, bude kúpa nových áut a finančný leasing. Staré auta si stále budú kupovať ľudia na hotovosť, avšak pre poplatky súvisiace s vlastníctvom automobilu to možné iba mimo miest.

 

A čo verejná doprava, MHD? Ľudia tvrdia, že budú radi cestovať hromadnou dopravou iba vtedy, keď bude efektívna, lacná, spoľahlivá a úplne bezpečná. Kedy príde čas, keď bude vlastníctvo áut naozaj prežitkom?

Auto je od jeho zrodu symbolom slobody. Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu. Nemyslím že osobná individuálna doprava zanikne. Myslím, že poklesne jej hromadnosť a dôvodom bude osobná ekonomika každého z nás.

Hromadná mestská doprava je efektívna tam, kde vie plánovane efektívne prepravovať veľa ľudí. Inak nemá zmysel.  Myslieť si že hromadná preprava nahradí aktuálnu dopravu znamená, že by sme museli upraviť slobodu myslenia a rozhodovania ľudí a presvedčiť ich, že iná možnosť nie je. Nemyslím si, že sme aktuálne v tejto situácii.

 

Správne, je to o slobode. Ako teda prakticky presvedčiť ľudí, aby prišli o slobodu a komfort cestovania vlastným autom?

Postoj k vlastníctvu ako takému sa už zmenil. Mení sa v prospech prenájmu – a rapídne. Dôvodom je ekonomika: vychádza to lacnejšie ako kúpiť auto a platiť pravidelné veľké sumy, pritom auto využívať iba sporadicky. Hlavným motorom zmeny sú mladí ľudia, ktorí majú dnes do 25 rokov. Za desať rokov budu mať rodiny a celkom iné priority, táto nová generácia vytvorí veľké zmeny, ktoré zmenia aktuálny stav.

 

Elektromobil Volkswagen ID.3

Európa stavila na elektromobilitu, čo od nej môžeme očakávať v blízkej dobe?

Som presvedčený, že elektromobily v strednodobom horizonte 10 až 15 rokov nenahradia automobily s pohonom z fosílnych palív. Potenciál vidím najmä v hybridoch, ktorých má byť do roku 2030 okolo 30 percent, elektromobily si vezmú 15 percent z trhu a zvyšok bude patriť konvenčnému spaľovaciemu pohonu. Vývoj bude nepochybne pokračovať aj inými smermi, napríklad v ústrety vodíku, plynu a podobne. Každá technológia má svoje preto a proti, vydať sa jedným smerom nie je správne. Významným motorom zmien je ekológia, ktorá je dnes na prvom mieste a zároveň ekonomika, ktorá zohráva obrovský význam pri presadzovaní noviniek medzi ľuďmi.

Pri dnešnej eufórii z elektrických áut sa zabúda, že aj benzínové a naftové autá majú stále pohonné jednotky vo vývoji a tieto automobily sú čím ďalej čistejšie, niektoré naftové motory dokonca viac ako benzínové. Žiaľ, málo sa o tom píše a ľudia nepočúvajú.

 

A čo nákladná doprava?

Tá je zatiaľ pozadu. Veľké množstvo veľkých vozidiel používa konvenčné palivá a pokiaľ by som ich vymenil za benzínové alebo elektrické, bola by ich prevádzka neskutočne drahá a náročná na prevádzku. Myslím, že sa v budúcnosti bude uberať smerom využívania kombinácie elektriny a plynu.

 

Myslíte si, že služby ako prenájom áut, operatívny lízing a podobne budú finančne dostupné úplne všetkým ľuďom a stanú sa náhradou vlastníctva?

Áno, ale nie v budúcnosti: veď už dnes ak máme zaujímavý produkt, klienti si vedia porovnať objektívne fakty a rozhodnúť sa pre to, čo je pre nich lepšie. Majú to bez starostí. Ľudia sú pohodlní, chcú mať top servis za jednu cenu bez ďalších starostí. To finančný leasing ani kúpa auta v hotovosti neponúka, je to náročné a začína to byť veľmi drahé.

 

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

600-koňové Audi RS Q8 predviedlo pozoruhodnú jazdu a stalo sa najrýchlejším SUV v Zelenom pekle

Doterajšiemu držiteľovi rekordu nadelila novinka až 12 sekúnd.

12. novembra 2019

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019