Čo čaká Európu a Slovensko?

Aká budúcnosť čaká motoristov? Odpovede na najčastejšie otázky o parkovacej politike, autách a budúcnosti

„Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu.“

MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Svet osobnej dopravy sa prudko vyvíja. Na čom a ako budeme jazdiť o niekoľko rokov? Bude rásť počet vozidiel?

Predpokladám, že v najbližších rokoch bude počet áut na cestách stúpať. Lenže v Európe bude situácia opačná, v priebehu desiatich rokov počet áut začne klesať. Súvisí to s nástupom služieb ridesharingu, rastúceho záujmu o prenájmy vozidiel namiesto ich vlastníctva. V Ázii a v v Afrike bude počet áut stúpať, keďže tam ešte nedošlo k nasýteniu trhu ako v Európe a Severnej Amerike.

Vývoj demografie zatiaľ smeruje k vytváraniu veľkých mestských aglomerácií, v ktorých bude v roku 2030 žiť až 80 percent obyvateľstva. Počet obyvateľov v uvedenom roku dosiahne už deväť miliárd. Mestá túto situáciu riešia už dnes a tie, ktoré zatiaľ akčné nie sú, sa na nové zmeny pripravujú. Už dnes môžeme vidieť, že väčšie mestá pristupujú napríklad k nasledovným opatreniam:

  • zvýšené poplatky za vstup do mestských zón;
  • znížené poplatky za ekologické elektromobily a hybridné vozidlá
  • zvýšenie cien parkovacích miest a modernizácie parkovacích politík;
  • podpora ridesheringu a prenájmu áut cez autopožičovne namiesto vlastnenia automobilu (je dokázané, že priemerná využiteľnosť automobilu počas jeho životnosti nie je vyššia ako 6 percent!).

 

Ilustračné foto. Nielen Bratislava zažíva veľký stavebný boom, ktorý sa nevyhnutne prejaví aj na zmenách v doprave. Vlastniť auto už nebude samozrejmosť.

Aká je teda budúcnosť dopravy v mestách?

Budúcnosť miest a mobility v nich spočíva vo vyššom využívaní kapacít, či už parkovacích alebo dopravných. Čiže parkovanie bude pre jednotlivca drahé a ten, kto bude mať prostriedky, bude mať vlastné auto a aj parkovisko. To však bude minorita, väčšina obyvateľstva bude využívať zdieľané služby, či už parkovacie alebo dopravné, a tie budú v kombinácii rôznych typov spĺňať denné požiadavky na prepravu.

Budem konkrétny:  preprava v meste je možná formou ride sharingu, ako Uber a Lyft, ktorá sa použije na jednej trase. Následne budú využiteľné služby car sharingu a jeho derivátov, ako Zipcar, vždy len na krátky čas nepresahujúci niekoľko hodín či maximálne jeden deň. Na to pri ceste, kde potrebuje prejsť viac miest v meste alebo musíme cestovať mimo mesto alebo je to dlhšie ako jeden deň, prenajímame si auto z autopožičovne. A ak  budeme potrebovať auto na celý týždeň či mesiac a dlhšie, budeme mať operatívny leasing so všetkými službami a vymoženosťami.

To, čo definitívne pôjde do úzadia, bude kúpa nových áut a finančný leasing. Staré auta si stále budú kupovať ľudia na hotovosť, avšak pre poplatky súvisiace s vlastníctvom automobilu to možné iba mimo miest.

 

A čo verejná doprava, MHD? Ľudia tvrdia, že budú radi cestovať hromadnou dopravou iba vtedy, keď bude efektívna, lacná, spoľahlivá a úplne bezpečná. Kedy príde čas, keď bude vlastníctvo áut naozaj prežitkom?

Auto je od jeho zrodu symbolom slobody. Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu. Nemyslím že osobná individuálna doprava zanikne. Myslím, že poklesne jej hromadnosť a dôvodom bude osobná ekonomika každého z nás.

Hromadná mestská doprava je efektívna tam, kde vie plánovane efektívne prepravovať veľa ľudí. Inak nemá zmysel.  Myslieť si že hromadná preprava nahradí aktuálnu dopravu znamená, že by sme museli upraviť slobodu myslenia a rozhodovania ľudí a presvedčiť ich, že iná možnosť nie je. Nemyslím si, že sme aktuálne v tejto situácii.

 

Správne, je to o slobode. Ako teda prakticky presvedčiť ľudí, aby prišli o slobodu a komfort cestovania vlastným autom?

Postoj k vlastníctvu ako takému sa už zmenil. Mení sa v prospech prenájmu – a rapídne. Dôvodom je ekonomika: vychádza to lacnejšie ako kúpiť auto a platiť pravidelné veľké sumy, pritom auto využívať iba sporadicky. Hlavným motorom zmeny sú mladí ľudia, ktorí majú dnes do 25 rokov. Za desať rokov budu mať rodiny a celkom iné priority, táto nová generácia vytvorí veľké zmeny, ktoré zmenia aktuálny stav.

 

Elektromobil Volkswagen ID.3

Európa stavila na elektromobilitu, čo od nej môžeme očakávať v blízkej dobe?

Som presvedčený, že elektromobily v strednodobom horizonte 10 až 15 rokov nenahradia automobily s pohonom z fosílnych palív. Potenciál vidím najmä v hybridoch, ktorých má byť do roku 2030 okolo 30 percent, elektromobily si vezmú 15 percent z trhu a zvyšok bude patriť konvenčnému spaľovaciemu pohonu. Vývoj bude nepochybne pokračovať aj inými smermi, napríklad v ústrety vodíku, plynu a podobne. Každá technológia má svoje preto a proti, vydať sa jedným smerom nie je správne. Významným motorom zmien je ekológia, ktorá je dnes na prvom mieste a zároveň ekonomika, ktorá zohráva obrovský význam pri presadzovaní noviniek medzi ľuďmi.

Pri dnešnej eufórii z elektrických áut sa zabúda, že aj benzínové a naftové autá majú stále pohonné jednotky vo vývoji a tieto automobily sú čím ďalej čistejšie, niektoré naftové motory dokonca viac ako benzínové. Žiaľ, málo sa o tom píše a ľudia nepočúvajú.

 

A čo nákladná doprava?

Tá je zatiaľ pozadu. Veľké množstvo veľkých vozidiel používa konvenčné palivá a pokiaľ by som ich vymenil za benzínové alebo elektrické, bola by ich prevádzka neskutočne drahá a náročná na prevádzku. Myslím, že sa v budúcnosti bude uberať smerom využívania kombinácie elektriny a plynu.

 

Myslíte si, že služby ako prenájom áut, operatívny lízing a podobne budú finančne dostupné úplne všetkým ľuďom a stanú sa náhradou vlastníctva?

Áno, ale nie v budúcnosti: veď už dnes ak máme zaujímavý produkt, klienti si vedia porovnať objektívne fakty a rozhodnúť sa pre to, čo je pre nich lepšie. Majú to bez starostí. Ľudia sú pohodlní, chcú mať top servis za jednu cenu bez ďalších starostí. To finančný leasing ani kúpa auta v hotovosti neponúka, je to náročné a začína to byť veľmi drahé.

 

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Komerčný článok

100 nových Mercedesov Sprinter pre AVIS Slovensko

Odovzdania takéhoto počtu vozidiel sa nedejú každý deň.

5. júna 2019

Čo čaká Európu a Slovensko?

Aká budúcnosť čaká motoristov? Odpovede na najčastejšie otázky o parkovacej politike, autách a budúcnosti

„Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu.“

28. mája 2019


Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019