Ekonomika a Biznis EXTRA Slovensko

Aká budúcnosť čaká motoristov? Odpovede na najčastejšie otázky o parkovacej politike, autách a budúcnosti

  • 28 mája, 2019
  • 6 min read
Aká budúcnosť čaká motoristov? Odpovede na najčastejšie otázky o parkovacej politike, autách a budúcnosti

Svet osobnej dopravy sa prudko vyvíja. Na čom a ako budeme jazdiť o niekoľko rokov? Bude rásť počet vozidiel?

Predpokladám, že v najbližších rokoch bude počet áut na cestách stúpať. Lenže v Európe bude situácia opačná, v priebehu desiatich rokov počet áut začne klesať. Súvisí to s nástupom služieb ridesharingu, rastúceho záujmu o prenájmy vozidiel namiesto ich vlastníctva. V Ázii a v v Afrike bude počet áut stúpať, keďže tam ešte nedošlo k nasýteniu trhu ako v Európe a Severnej Amerike.

Vývoj demografie zatiaľ smeruje k vytváraniu veľkých mestských aglomerácií, v ktorých bude v roku 2030 žiť až 80 percent obyvateľstva. Počet obyvateľov v uvedenom roku dosiahne už deväť miliárd. Mestá túto situáciu riešia už dnes a tie, ktoré zatiaľ akčné nie sú, sa na nové zmeny pripravujú. Už dnes môžeme vidieť, že väčšie mestá pristupujú napríklad k nasledovným opatreniam:

  • zvýšené poplatky za vstup do mestských zón;
  • znížené poplatky za ekologické elektromobily a hybridné vozidlá
  • zvýšenie cien parkovacích miest a modernizácie parkovacích politík;
  • podpora ridesheringu a prenájmu áut cez autopožičovne namiesto vlastnenia automobilu (je dokázané, že priemerná využiteľnosť automobilu počas jeho životnosti nie je vyššia ako 6 percent!).

 

INZERCIA
Ilustračné foto. Nielen Bratislava zažíva veľký stavebný boom, ktorý sa nevyhnutne prejaví aj na zmenách v doprave. Vlastniť auto už nebude samozrejmosť.

Aká je teda budúcnosť dopravy v mestách?

Budúcnosť miest a mobility v nich spočíva vo vyššom využívaní kapacít, či už parkovacích alebo dopravných. Čiže parkovanie bude pre jednotlivca drahé a ten, kto bude mať prostriedky, bude mať vlastné auto a aj parkovisko. To však bude minorita, väčšina obyvateľstva bude využívať zdieľané služby, či už parkovacie alebo dopravné, a tie budú v kombinácii rôznych typov spĺňať denné požiadavky na prepravu.

Budem konkrétny:  preprava v meste je možná formou ride sharingu, ako Uber a Lyft, ktorá sa použije na jednej trase. Následne budú využiteľné služby car sharingu a jeho derivátov, ako Zipcar, vždy len na krátky čas nepresahujúci niekoľko hodín či maximálne jeden deň. Na to pri ceste, kde potrebuje prejsť viac miest v meste alebo musíme cestovať mimo mesto alebo je to dlhšie ako jeden deň, prenajímame si auto z autopožičovne. A ak  budeme potrebovať auto na celý týždeň či mesiac a dlhšie, budeme mať operatívny leasing so všetkými službami a vymoženosťami.

To, čo definitívne pôjde do úzadia, bude kúpa nových áut a finančný leasing. Staré auta si stále budú kupovať ľudia na hotovosť, avšak pre poplatky súvisiace s vlastníctvom automobilu to možné iba mimo miest.

 

A čo verejná doprava, MHD? Ľudia tvrdia, že budú radi cestovať hromadnou dopravou iba vtedy, keď bude efektívna, lacná, spoľahlivá a úplne bezpečná. Kedy príde čas, keď bude vlastníctvo áut naozaj prežitkom?

Auto je od jeho zrodu symbolom slobody. Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu. Nemyslím že osobná individuálna doprava zanikne. Myslím, že poklesne jej hromadnosť a dôvodom bude osobná ekonomika každého z nás.

Hromadná mestská doprava je efektívna tam, kde vie plánovane efektívne prepravovať veľa ľudí. Inak nemá zmysel.  Myslieť si že hromadná preprava nahradí aktuálnu dopravu znamená, že by sme museli upraviť slobodu myslenia a rozhodovania ľudí a presvedčiť ich, že iná možnosť nie je. Nemyslím si, že sme aktuálne v tejto situácii.

 

Správne, je to o slobode. Ako teda prakticky presvedčiť ľudí, aby prišli o slobodu a komfort cestovania vlastným autom?

Postoj k vlastníctvu ako takému sa už zmenil. Mení sa v prospech prenájmu – a rapídne. Dôvodom je ekonomika: vychádza to lacnejšie ako kúpiť auto a platiť pravidelné veľké sumy, pritom auto využívať iba sporadicky. Hlavným motorom zmeny sú mladí ľudia, ktorí majú dnes do 25 rokov. Za desať rokov budu mať rodiny a celkom iné priority, táto nová generácia vytvorí veľké zmeny, ktoré zmenia aktuálny stav.

 

Elektromobil Volkswagen ID.3

Európa stavila na elektromobilitu, čo od nej môžeme očakávať v blízkej dobe?

Som presvedčený, že elektromobily v strednodobom horizonte 10 až 15 rokov nenahradia automobily s pohonom z fosílnych palív. Potenciál vidím najmä v hybridoch, ktorých má byť do roku 2030 okolo 30 percent, elektromobily si vezmú 15 percent z trhu a zvyšok bude patriť konvenčnému spaľovaciemu pohonu. Vývoj bude nepochybne pokračovať aj inými smermi, napríklad v ústrety vodíku, plynu a podobne. Každá technológia má svoje preto a proti, vydať sa jedným smerom nie je správne. Významným motorom zmien je ekológia, ktorá je dnes na prvom mieste a zároveň ekonomika, ktorá zohráva obrovský význam pri presadzovaní noviniek medzi ľuďmi.

Pri dnešnej eufórii z elektrických áut sa zabúda, že aj benzínové a naftové autá majú stále pohonné jednotky vo vývoji a tieto automobily sú čím ďalej čistejšie, niektoré naftové motory dokonca viac ako benzínové. Žiaľ, málo sa o tom píše a ľudia nepočúvajú.

 

A čo nákladná doprava?

Tá je zatiaľ pozadu. Veľké množstvo veľkých vozidiel používa konvenčné palivá a pokiaľ by som ich vymenil za benzínové alebo elektrické, bola by ich prevádzka neskutočne drahá a náročná na prevádzku. Myslím, že sa v budúcnosti bude uberať smerom využívania kombinácie elektriny a plynu.

 

Myslíte si, že služby ako prenájom áut, operatívny lízing a podobne budú finančne dostupné úplne všetkým ľuďom a stanú sa náhradou vlastníctva?

Áno, ale nie v budúcnosti: veď už dnes ak máme zaujímavý produkt, klienti si vedia porovnať objektívne fakty a rozhodnúť sa pre to, čo je pre nich lepšie. Majú to bez starostí. Ľudia sú pohodlní, chcú mať top servis za jednu cenu bez ďalších starostí. To finančný leasing ani kúpa auta v hotovosti neponúka, je to náročné a začína to byť veľmi drahé.

 

 

About Author

Vladimír Orth

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings