Ekonomika a Biznis Osobné financie

5 rád, ako si koncom roka upratať vo financiách

  • 21 novembra, 2022
  • 6 min read
5 rád, ako si koncom roka upratať vo financiách

Koncom roka je ideálny čas na upratovanie vo financiách, poistkách či zmluvách. Ako si správne zrevidovať a nastaviť finančné a poistné produkty tak, aby nám slúžili a aby sme zbytočne neplatili za to, čo nepotrebujeme alebo nikdy nevyužijeme? Allianz – Slovenská poisťovňa pre vás pripravila niekoľko užitočných rád.

Autorom príspevku je Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz – SP, pôvodný príspevok prešiel redakčnou aktualizáciou

 

1. Žijete v podpoistenej nehnuteľnosti? Skontrolujte svoje staré poistky!

Pred rokmi ste si kúpili starší byt za 90-tisíc eur a poistili ste ho. Poisťovňa vám na základe jeho hodnoty vypočítala poistné, ktoré pravidelne platíte. Po čase ste byt kompletne zrekonštruovali, vymenili zariadenie a dnes má hodnotu 120-tisíc eur. Poistku však platíte v pôvodnej hodnote. Váš byt je teda podpoistený.

INZERCIA

„Podpoistenie je najčastejšou chybou s ktorou sa stretávame pri majetkovom poistení. Pri podpoistení je poistná suma nízka a nezodpovedá reálnej hodnote budovy. Podpoistenie sa týka najmä starších poistných zmlúv, ktoré si klienti uzatvorili pri kúpe alebo postavení nehnuteľnosti a odvtedy poistku neprehodnotili. Napríklad v Allianz evidujeme najstaršiu poistnú zmluvu nehnuteľnosti, ktorá má viac ako 70 rokov,“ upozorňuje riaditeľ odboru retailových rizík v neživotnom poistení Michal Bohunský.

 

2. Chráňte svoje zdravie poistením

Zobrali ste si hypotéku či založili rodinu? V prípade neočakávaných životných situácií, akými sú kritické choroby, úraz, smrť či trvalé následky úrazu, vám môže poistenie zachrániť rodinný rozpočet. Čoraz viac Slovákov si v rámci životného poistenia dojednáva len samotné poistné riziká, ktoré im v prípade potreby vykryjú výpadky v rodinnom rozpočte alebo zvýšené výdavky.

„Zo skúseností našich klientov vieme, že napríklad pri vzniku rakoviny sa priemerné náklady na doplnkovú liečbu vyšplhajú na približne 12-tisíc eur. Ide o všetky výdavky na liečbu nad rámec verejného zdravotného systému ako výživové doplnky, úprava stravy, doprava do zdravotníckych zariadení, doplatky za lieky, liečebné a regeneračné pobyty či zdravotnícke pomôcky,“ vysvetľuje hovorkyňa Allianz – SP Lucia Muthová. Ak nad hypotékou či rodinou ešte len uvažujete, platí, že pri niektorých poisteniach, napríklad pri poistení kritických chorôb či pripoistení pre prípad smrti, majú mladší klienti výhodnejšie podmienky oproti starším.

 

3. Poistite si svoj príjem

Ak ste živiteľom rodiny a máte hypotéku, treba myslieť aj na garanciu schopnosti splácať svoj úver a poistiť sa pre prípad zdravotných problémov, ktoré vás môžu na dlhší čas či natrvalo vyradiť zo zamestnania. Odporúčame preto poistenie hypotéky, resp. poistenie schopnosti splácať hypotéku, ktoré kryje riziká ako smrť, invalidita, pracovná neschopnosť a nezamestnanosť. „Dôležité je správne nastaviť poistnú sumu, ktorá by sa mala rovnať minimálne výške hypotéky. Zároveň treba myslieť na finančnú rezervu na živobytie pre rodinu, či blízkych v prípade vzniku nepredvídanej udalosti, a to najmenej na 12, v ideálnom prípade až na 24 mesiacov,“ radí L. Muthová.

Zle nastavená poistka je totiž zbytočné vyhadzovanie peňazí, upozorňuje a pridáva konkrétny príklad: „Obrátila sa na nás klientka so žiadosťou o refinancovanie svojej hypotéky. Pri uzatvorení hypotekárneho úveru si v banke z dôvodu úspory s manželom uzatvorili životnú poistku len na ňu. Manžel, žiaľ, tragicky zahynul a celá ťarcha úveru tak prešla na manželku, bez možnosti náhrady zo strany poisťovne.

 

4. Starajte sa o svoj dôchodok už teraz

Mnohí pracujúci v produktívnom veku, ktorí majú do penzie ešte 20, 30 rokov či 40 rokov, na svoj dôchodok ani nepomyslia a riešia „akútnejšie“ situácie ako hypotéka, zmena práce či založenie rodiny. To, aký bude náš dôchodok, však závisí aj od našich rozhodnutí už dnes. Výška konečnej nasporenej sumy na našom dôchodkovom účte v 2. pilieri závisí od nami zvolenej investičnej stratégie – teda či si sporíme v garantovaných dlhopisových alebo negarantovaných fondoch, ale aj od dĺžky sporenia.

„Približne tri štvrtiny sporiteľov v 2. dôchodkovom pilieri má svoje úspory uložené v garantovanom fonde, kde je oveľa nižšia šanca na ich výraznejšie zhodnotenie a len štvrtina si sporí buď čiastočne alebo úplne v negarantovanom fonde. Myslíme si, že každý z našich sporiteľov, kto nie je bezprostredne pred dôchodkovým vekom, by mal mať svoje úspory alebo aspoň časť z nich uložených v akciovom negarantovanom fonde. Veľmi dôležité je uvedomiť si, že toto rozhodnutie sporiteľa musí byť stabilné a nesmie ho meniť pri každom väčšom výkyve na finančnom trhu,“ radí predseda predstavenstva Allianz – Slovenskej DSS Marián Kopecký.

„Napriek tomu, že v posledných rokoch stále rastie záujem o druhý pilier zo strany mladých, je mnoho z nich, ktorí vstúpili na pracovný trh po roku 2008, kedy sa zaviedol dobrovoľný vstup, no doteraz neuzavreli zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení so žiadnou dôchodkovou správcovskou spoločnosťou. Rozdiel medzi vstupom do druhého piliera v 18-tom roku a v 35-tom roku života, čo je maximálny vek možného vstupu, môže vo finále predstavovať až niekoľkonásobnú výšku úspor v dôchodkovom veku,“ upozorňuje M. Kopecký.

 

5. Vytvorte si na dôchodok finančnú rezervu

Ak už máte splatenú hypotéku či odrastené deti, alebo ak vám každý mesiac ostávajú voľné finančné prostriedky a rozmýšľate ako ich čo najlepšie využiť či zhodnotiť, môžete ich použiť na váš budúci dôchodok ako dobrovoľný príspevok v 2. pilieri. „Druhý pilier je z pohľadu zhodnotenia a nákladovosti stále najefektívnejšou formu dlhodobého sporenia u nás, preto určite sporiteľom odporúčame využiť túto možnosť,“ radí M. Kopecký. Stačí požiadať o návrh dodatku k zmluve o starobnom dôchodkovom sporení na platenie dobrovoľných príspevkov, prípadne o túto možnosť požiadať hneď pri vstupe do 2. piliera.

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings