3 tipy pre kvalitnejší život s reumatoidnou artritídou

Reumatoidná artritída je chronické zápalové ochorenie, ktoré môže postihnúť nielen vaše kĺby. U niektorých ľudí môže tento stav poškodiť širokú škálu časti tela vrátane kože, očí, pľúc, srdca a krvných ciev. Autoimunitná porucha, reumatoidná artritída, nastane, keď váš imunitný systém omylom napadne tkanivá vášho vlastného tela. Ďalej sa dočítate, ako s týmto ochorením účinne bojovať… Prečítať celé

Reumatoidná artritída je chronické zápalové ochorenie, ktoré môže postihnúť nielen vaše kĺby.

U niektorých ľudí môže tento stav poškodiť širokú škálu časti tela vrátane kože, očí, pľúc, srdca a krvných ciev.

Autoimunitná porucha, reumatoidná artritída, nastane, keď váš imunitný systém omylom napadne tkanivá vášho vlastného tela.

Ďalej sa dočítate, ako s týmto ochorením účinne bojovať a zlepšiť kvalitu života.

 

3 tipy pre kvalitnejší život s RA

 

1. Ostaňte v pohybe

Dokonca aj v ten lepší deň môžu bolestivé, opuchnuté kĺby a únava spôsobiť, že sa budete chcieť vrátiť späť na sedačku.

Pre vaše zdravie a nezávislosť je dôležité, aby ste to neurobili!

Uistite sa, že máte každý deň stanovené ciele v oblasti pohybu a aktivity, a potom si stanovte jednoduchšie ciele na dni, kedy toho až tak veľa nezvládnete.

Pravidelné cvičenie pomôže posilniť vaše kĺby a svaly, ktoré ich podporujú.

Denný pohyb tiež pomôže udržať vašu váhu v zdravom rozmedzí, čo znižuje záťaž na vaše kĺby.

To všetko prispieva k takému telu, ktoré robí viac toho, čo chcete a kedy chcete, čo je základom vašej nezávislosti.

 

Cvičenie môže pomôcť ľuďom žijúcim s RA:

  • znížiť bolesť
  • zlepšiť funkciu kĺbov
  • posilniť svaly okolo postihnutých kĺbov
  • zvýšiť energiu
  • zlepšiť náladu
  • zlepšiť každodenné fungovanie

 

Tu je niekoľko nápadov pre každodenný pohyb

 

Zdroj: nytimes.com

Chôdza

Chôdza je najjednoduchšia ľudská činnosť a má mnoho zdravotných výhod.

V závislosti od toho, ktorý z vašich kĺbov je postihnutý RA, môže byť chôdza zložitejšia, ale nie nemožná.

Ak je to potrebné, použite pomocné zariadenia, ako je vychádzková palica, turistické palice alebo chodítko.

 

Cvičenie vo vode

Cvičenie vo vode odstraňuje tlak na kĺby a zároveň vám umožňuje budovať svaly.

Zvážte účasť na cvičení vo vode pod vedením trénera alebo si choďte zaplávať a oddýchnuť.

 

Tai chi

Toto staroveké čínske bojové umenie má veľa výhod pre naše telo, myseľ aj dušu.

Jeho pomalá aktivita je nenáročná na kĺby a naťahuje svaly.

Tai chi zároveň zlepšuje rovnováhu a dá sa prispôsobiť takmer akejkoľvek úrovni kondície – môžete to robiť aj v sede.

 

Bicyklovanie

Ak máte RA, je nevyhnutné, aby vaše srdce pumpovalo.

Je to preto, že ľudia žijúci s RA sú vystavení vyššiemu riziku kardiovaskulárnych ochorení a komplikácií.

Bicyklovanie je jedným z typov cvičenia, ktoré ponúka výhody pre zdravie srdca.

Je to vynikajúce cvičenie s nízkym dopadom na kĺby, v porovnaní s inými aeróbnymi cvičeniami.

Bicyklovanie môže pomôcť udržať kardiovaskulárne zdravie, zvýšiť silu nôh a znížiť rannú stuhnutosť.

Môžete bicyklovať vonku, pripojiť sa k cyklistickej skupine alebo použiť stacionárny bicykel v posilňovni alebo u vás doma.

 

Pravidelný prísun jogy ocení vaše telo i duša. Zdroj: glamour.com

Joga

Joga, ktorá kombinuje pozície s dýchaním a relaxáciou, môže tiež pomôcť zlepšiť symptómy RA.

Cvičenie jogy pomáha zmierniť bolesť a zlepšuje náladu.

Joga alebo jogový strečing môžu pacientom pomôcť zlepšiť flexibilitu a rozsah pohybu.

 

Iné typy strečingu

Strečing by mal zahŕňať svaly vašich rúk, chrbta, bokov, prednej a zadnej strany stehien a lýtok.

Je dôležité začleniť ho do svojho rutinného každodenného rozvrhu.

Môžete si napríklad namiesto prestávky na kávu urobiť prestávku na strečing, prípadne sa na niekoľko minút natiahnite v kancelárii.

 

2. Ostaňte pracovne aktívni

Práca vás môže prinútiť vstať z postele a ísť do roboty, ktorá si vyžaduje interakciu so zákazníkmi alebo spolupracovníkmi a skracuje čas strávený osamote.

V našej spoločnosti orientovanej na prácu vedie nezamestnanosť k izolácii, ktorá môže vyústiť do depresie – kde už existuje riziko, ak máte RA.

Odhliadnuc od tohto dôležitého sociálneho benefitu, je to samozrejme aj zdroj vášho príjmu a nezávislosti.

 

Dbajte na zdravú stravu a jej poctivé dodržovanie. Zdroj: ealingsolutions.ca

 

3. Zdravá strava

Vždy je rozumné jesť vyváženú a zdravú stravu, a pri tomto ochorení je to obzvlášť dôležité.

Správna strava vám pomôže bojovať proti zápalu.

Ryby ako losos, pstruh, tuniak a sardinky sú plné omega-3 mastných kyselín, ktoré potláčajú chemikálie nazývané cytokíny, ktoré zvyšujú zápal.

Omega-3 môžu zmierniť bolesť kĺbov a skrátiť čas, keď máte ráno stuhnutosť.

Potrebujete tiež farebné ovocie a zeleninu, ktoré obsahujú antioxidanty, ktoré bojujú proti škodlivým molekulám voľných radikálov vo vašom tele.

Do svojho jedálnička by ste mali zaradiť aj ovsené vločky, hnedú ryžu, či jačmeň.

Vyhnite sa nasýteným tukom, cholesterolu a cukrom.

Pozor na alkohol, rozhodne by ste ho mali vyradiť!

Pokračujte na ďalší príspevok »